Urodzony w 1985 roku w Belgii a od 2008 roku osiadły w Oslo pianista Jonas Cambien, regularnie występuje w duecie tworzonym z norweskim basistą Adrianem Myhr.
Artysta koncertuje i nagrywa też z improwizującym kolektywem Platform, alternatywnym zespołem rockowym Karokh oraz grupą Aksiom.
Jednak najważniejszy projekt w jaki pianista jest zaangażowany to własny skład Jonas Cambien Trio, tworzony z saksofonistą André Rolighetenem i perkusistą Andreasem Wildhagenem.
Trzecim albumem formacji (po "A Zoology of the Future", 2016 i "We Must Mustn’t We", 2018) jest "Nature Hath Painted the Body", podobnie jak poprzednie wydany nakładem portugalskiej wytwórni Clean Feed.
Na płycie, której tytuł jest fragmentem sentencji pochodzącej z książki "The Compleat Angler" XVII-wiecznego angielskiego pisarza Izaaka Waltona, znajdziemy jedenaście nowych kompozycji Cambiena, których szkielety stanowią punkt wyjścia do rozbudowanych improwizacji.
Artysta koncertuje i nagrywa też z improwizującym kolektywem Platform, alternatywnym zespołem rockowym Karokh oraz grupą Aksiom.
Jednak najważniejszy projekt w jaki pianista jest zaangażowany to własny skład Jonas Cambien Trio, tworzony z saksofonistą André Rolighetenem i perkusistą Andreasem Wildhagenem.
Trzecim albumem formacji (po "A Zoology of the Future", 2016 i "We Must Mustn’t We", 2018) jest "Nature Hath Painted the Body", podobnie jak poprzednie wydany nakładem portugalskiej wytwórni Clean Feed.
Na płycie, której tytuł jest fragmentem sentencji pochodzącej z książki "The Compleat Angler" XVII-wiecznego angielskiego pisarza Izaaka Waltona, znajdziemy jedenaście nowych kompozycji Cambiena, których szkielety stanowią punkt wyjścia do rozbudowanych improwizacji.
Album ukazał się 19 kwietnia.
Robert Ratajczak
LINK: recenzja płyty
____________________________________________
Jonas Cambien Trio: Nature Hath Painted the Body
CD 2021, Clean Feed CF567CD
program:
1. Oersoep
2. 1 000 000 Happy Locusts
3. Herrieschoppers
4. Hypnos
5. Mantis
6. The Origins of Tool Use
7. Bushfire
8. Freeze
9. Yoyo Helmut
10. Tongues
11. Helium
personel:
André Roligheten - saksofony, klarnet
Jonas Cambien - fortepian, organy, saksofon
Andreas Wildhagen - perkusja
CD 2021, Clean Feed CF567CD
program:
1. Oersoep
2. 1 000 000 Happy Locusts
3. Herrieschoppers
4. Hypnos
5. Mantis
6. The Origins of Tool Use
7. Bushfire
8. Freeze
9. Yoyo Helmut
10. Tongues
11. Helium
personel:
André Roligheten - saksofony, klarnet
Jonas Cambien - fortepian, organy, saksofon
Andreas Wildhagen - perkusja
____________________________________________
tekst prasowy:
Belgian-born, Oslo-based pianist Jonas Cambien couldn’t have chosen better partners than Andreas Wildhagen and André Roligheten to perform his cleverly constructed compositions. On its third studio album, his trio shows itself as a tightly interacting ensemble, with a free and playful approach.
Cambiens compositions often start with simple ideas, never saying too much or too little, paving the way for collective improvisations that can go from explosive and wild to intricate and dreamy. In that way, the music displays a wide range of moods and types of energy. From the joyful, Ornette-reminiscent ‘1 000 000 Happy Locusts’, to the introspective, repetitive ‘Bushfire’, to the contemporary sounds on ‘Freeze’ that lead up to
the stubborn ostinato on ‘Yoyo Helmut’. Throughout the album, the trio is using a variety of sounds and techniques that make the music sound fresh all the way, and full of surprises. Like the prepared piano in dialogue with Wildhagens imaginative percussion on ‘The Origins of Tool Use’, the animal-like sounds evoked by Rolighetens bass clarinet on ‘Herrieschoppers’, or the organ on the beautiful, deconstructed ballad 'Helium'. On one track, there is no piano at all, but instead a short soprano sax duet played by Roligheten and Cambien, that serves as an intro to the irresistible, trance-like rhythms on ‘Mantis’.
In Jonas Cambien Trio’s world, nothing is out, nothing is prohibited: the music goes everywhere, including corners you weren’t aware of at the start. Unpolished, yet surprisingly accessible, this is free music many will enjoy.
Cambiens compositions often start with simple ideas, never saying too much or too little, paving the way for collective improvisations that can go from explosive and wild to intricate and dreamy. In that way, the music displays a wide range of moods and types of energy. From the joyful, Ornette-reminiscent ‘1 000 000 Happy Locusts’, to the introspective, repetitive ‘Bushfire’, to the contemporary sounds on ‘Freeze’ that lead up to
the stubborn ostinato on ‘Yoyo Helmut’. Throughout the album, the trio is using a variety of sounds and techniques that make the music sound fresh all the way, and full of surprises. Like the prepared piano in dialogue with Wildhagens imaginative percussion on ‘The Origins of Tool Use’, the animal-like sounds evoked by Rolighetens bass clarinet on ‘Herrieschoppers’, or the organ on the beautiful, deconstructed ballad 'Helium'. On one track, there is no piano at all, but instead a short soprano sax duet played by Roligheten and Cambien, that serves as an intro to the irresistible, trance-like rhythms on ‘Mantis’.
In Jonas Cambien Trio’s world, nothing is out, nothing is prohibited: the music goes everywhere, including corners you weren’t aware of at the start. Unpolished, yet surprisingly accessible, this is free music many will enjoy.