Kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego Władysław Żeleński (1837-1921) to jeden z najważniejszych przedstawicieli neoromantyzmu w muzyce polskiej, oraz najwybitniejszy po Stanisławie Moniuszce twórca oper i pieśni.
Pozostający pod wpływem takich kompozytorów jak Mendelssohn, Schumann, Moniuszko i Smetana, pozostawił po sobie również szereg utworów instrumentalnych, zarówno orkiestrowych jak kameralnych.
Pozostający pod wpływem takich kompozytorów jak Mendelssohn, Schumann, Moniuszko i Smetana, pozostawił po sobie również szereg utworów instrumentalnych, zarówno orkiestrowych jak kameralnych.
Mimo iż za życia Władysława Żeleńskiego jego utwory cieszyły się w Polsce dużym uznaniem, to w kolejnych latach jego twórczość została przyćmiona przez kompozytorów z nurtu Młodej Polski i w dużym stopniu zapomniana.
Przypadająca w tym roku 100-rocznica śmierci kompozytora, to znakomita okazja do przypomnienia sobie dorobku Władysława Żeleńskiego. Doskonałym na to sposobem jest sięgnięcie po płytę z nagraniami jego utworów kameralnych na fortepian i instrumenty smyczkowe, która właśnie ukazała się nakładem wytwórni DUX.
Na płycie "Władysław Żeleński Chamber Music" znajdziemy Trio fortepianowe E-dur, op.22, oraz jeden z czterech pozostawionych przez kompozytora kwartetów fortepianowych.
Przypadająca w tym roku 100-rocznica śmierci kompozytora, to znakomita okazja do przypomnienia sobie dorobku Władysława Żeleńskiego. Doskonałym na to sposobem jest sięgnięcie po płytę z nagraniami jego utworów kameralnych na fortepian i instrumenty smyczkowe, która właśnie ukazała się nakładem wytwórni DUX.
Na płycie "Władysław Żeleński Chamber Music" znajdziemy Trio fortepianowe E-dur, op.22, oraz jeden z czterech pozostawionych przez kompozytora kwartetów fortepianowych.
Płyta nagrana została w ostatnich dniach grudnia ub.roku przez Trio Lontano, grupę założoną w 2009 roku i do dziś tworzoną przez: Annę Marię Kamińską (fortepian), Pawła Polaka (skrzypce) i Grzegorza Vytlacila (wiolonczela). W nagraniu Kwartetu fortepianowego C-moll, op.61, skład zespołu uzupełnia znakomity rumuński altowiolista Adrian Stanciu.
Album ukazał się 24 marca.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Trio Lontano: Władysław Żeleński Chamber Music
CD 2020, DUX 1735
program:
Władysław Żeleński:
- Piano Trio in E major, Op.22:
1. Vivos voco! Allegro
2. Mortuos plango! Andante sostenuto
3. Fulgura frango! Allegro deciso
- Piano Quartet in C minor, Op.61:
4. Allegro con brio
5. Romanza. Andante sostenuto
6. Intermezzo. Allegretto
7. Finale. Allegro appassionato
wykonawcy:
Anna Maria Kamińska - fortepian
Paweł Polak - skrzypce
Grzegorz Vytlacil - wiolonczela
gościnnie:
Adrian Stanciu - altówka
CD 2020, DUX 1735
program:
Władysław Żeleński:
- Piano Trio in E major, Op.22:
1. Vivos voco! Allegro
2. Mortuos plango! Andante sostenuto
3. Fulgura frango! Allegro deciso
- Piano Quartet in C minor, Op.61:
4. Allegro con brio
5. Romanza. Andante sostenuto
6. Intermezzo. Allegretto
7. Finale. Allegro appassionato
wykonawcy:
Anna Maria Kamińska - fortepian
Paweł Polak - skrzypce
Grzegorz Vytlacil - wiolonczela
gościnnie:
Adrian Stanciu - altówka
_______________________________________________
tekst wydawcy:
23 stycznia 2021 roku muzyczny świat obchodził setną rocznicę śmierci Władysława Żeleńskiego, założyciela i wieloletniego dyrektora Konserwatorium Muzycznego w Krakowie, a zarazem jednego z najwybitniejszych reprezentantów epoki romantyzmu w Polsce. Niniejszy album zawiera studyjne nagrania dwóch wspaniałych dzieł kameralnych, ukazujących doskonały warsztat kompozytorski polskiego twórcy.
Nagrania obu dzieł dobitnie uświadamiają nam, jak ogromnym kompozytorskim potencjałem dysponował Żeleński. Co więcej, każdy z utworów, mimo pozornej prostoty i formalnej przejrzystości naznaczony jest dużą dozą indywidualizmu oraz ekspresyjno-emocjonalną odrębnością. To wszystko sprawia, że wspomniane dzieła Żeleńskiego uznać można za jedne z najwspanialszych wizytówek w historii kameralnej muzyki na świecie.
Nagrania obu dzieł dobitnie uświadamiają nam, jak ogromnym kompozytorskim potencjałem dysponował Żeleński. Co więcej, każdy z utworów, mimo pozornej prostoty i formalnej przejrzystości naznaczony jest dużą dozą indywidualizmu oraz ekspresyjno-emocjonalną odrębnością. To wszystko sprawia, że wspomniane dzieła Żeleńskiego uznać można za jedne z najwspanialszych wizytówek w historii kameralnej muzyki na świecie.