PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2021/04/02

Overtones


 
"Overtones" to drugi po płycie "Pathfinder" (2012) album tria tworzonego przez trzech znakomitych muzyków polskiej sceny jazzowej: saksofonistę Radka Nowickiego, kontrabasistę Andrzeja Święsa i perkusistę Sebastiana Frankiewicza.
Wydana po 9 latach od poprzedniego albumu nagranego w tym składzie płyta to spotkanie trójki muzyków, którzy ponownie odczuli potrzebę nagrania nowego materiału, dzieląc się tym samym nabytymi w międzyczasie doświadczeniami zdobywanymi podczas pracy w rozmaitych  projektach.
Radka Nowickiego w ostatnich latach usłyszeć mogliśmy m.in. na płytach Krzysztofa Pacana, oraz formacji Olga Boczar Music Essence i Przemysław Strączek International Group.
Andrzej Święs w ostatnich latach zaangażowany był w takie formacje jak m.in. Petera Sextet (wydany pod patronatem LongPlay album "Flashover", 2019), Kamil Piotrowicz Sextet, czy powstałe wcześniej Soundcheck i Kocin Kociński Trio.
Z kolei Sebastian Frankiewicz współtworzył m.in. Kwartety Mariusza Bogdanowicza i Szymona Łukowskiego oraz Trio Grzegorza Karnasa, a jego grę usłyszeć mogliśmy też na wydanej pod patronatem LongPlay płycie Joanny Bejm: "Jesteś" (2019).
Jak po latach, które upłynęły trójce muzyków na bardzo aktywnej działalności prezentują się ich wzajemne muzyczne relacje w formule jazzowego tria, przekonać się możemy na wydanej w marcu płycie tria Nowicki / Święs / Frankiewicz, zawierającej 9 premierowych kompozycji, stworzonych przez każdego z instrumentalistów.
Album ukazał się 16 marca.
Robert Ratajczak

LINK: recenzja płyty

____________________________________________

 
 
Nowicki / Święs / Frankiewicz: Overtones
CD 2021, Audio Cave ACD-003-2021


program:
1. Overtones
2. The D
3. Chant
4. Quasimodo
5. Yawn
6. Getaway
7. Heartbeat Memories
8. Etude
9. Hymn To The Sun

personel:
Radek Nowicki – saksofon
Andrzej Święs - kontrabas
Sebastian Frankiewicz - perkusja
____________________________________________ 
 
tekst prasowy:

Radek Nowicki, Andrzej Święs i Sebastian Frankiewicz jako trio debiutowali w 2012 roku płytą "Pathfinder". Najnowsze i jednocześnie drugie w dyskografii dzieło tego składu pojawia się blisko dekadę później. "Nie narzekamy na brak zajęć, a ponieważ bez przerwy bierzemy udział w różnych projektach to naturalnym jest, że realizacja pewnych pomysłów wymaga czasu i przygotowań. Przez cały okres dzielący nas od pierwszej płyty regularnie graliśmy próby, koncerty i dzieliliśmy się pomysłami. Decyzja o wydaniu nowego albumu pojawiła się, kiedy uznaliśmy, że dysponujemy wystarczającą ilością frapującego nas materiału" – wyjaśniają muzycy.
Tytuł nowego albumu może kojarzyć się z terminologią muzyczną, przy czym zespół unika jednoznacznej odpowiedzi i pozostawia szerokie pole do interpretacji. "Overtones” to po prostu nazwa kompozycji Andrzeja, w której wykorzystujemy alikwoty. Technika ta pojawia się na płycie również w innych utworach. Oczywiście znaczenie tytułu jest szersze. Chodzi w nim również – a może przede wszystkim – o to, że muzyka jest dla nas czymś więcej niż dźwięki i pauzy, które się na nią składają. Tytuł można rozumieć również jako pewien zbiór wspólnych myśli, pozwalający naszemu zespołowi na intuicyjne porozumiewanie się podczas gry" – tłumaczy skład.
Trio Nowicki / Święs / Frankiewicz powstało z potrzeby eksploracji. Od początku podstawowym założeniem składu było zachowanie autonomiczności każdego z muzyków – funkcja lidera jest przechodnia. Wszystko to naturalnie przekłada się na muzykę znajdującą się na "Overtones". Konfiguracja personalna zespołu opiera się na trzech indywidualnościach, które mają pełną świadomość gry zespołowej – trio doskonale operuje nastrojami, a muzycy, wzorowo posługując się dynamiką, nastawieni są na tworzenie bardzo spójnej tonacji swojej muzyki. "Overtones" przynosi dojrzałą elegancję kompozycji, która równoważona jest żywiołową, pełną swobody grą instrumentalistów. Jest w niej miejsce zarówno na improwizację, jak i stylistyczną wszechstronność. To muzyczne spotkanie na szczycie, gdzie nie ma miejsca na ograniczenia i szablonowe, oczywiste rozwiązania.