PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2021/01/22

Christos Samaras - Aphorisms


 Urodzony w 1956 roku Christos Samaras w latach 1969-1976 studiował teorię muzyki i harmonię w Państwowym Konserwatorium w Salonikach. Następnie kontynuował studia na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Pięknych w Wiedniu, a w latach 1982–1984 odbył podyplomowe studia z kompozycji na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie. Swój warsztat kształcił też pod okiem m.in. Karlheinza Stockhausena i Witolda Lutosławskiego.
Szerokie spektrum  twórczości kompozytorskiej Christosa Samarasa obejmuje m.in.: cztery symfonie, operę "I Gioconda tou Olokaftomatos”,  oratorium "Byzantine Passions", koncerty na fortepian, flet, skrzypce, wiolonczelę oraz muzykę chóralną, a także pieśni na głos i fortepian.
Liczne sukcesy kompozytora obejmują nagrody zdobyte w ramach prestiżowych konkursów w Grecji, Niemczech i USA, a w roku 2018 został uhonorowany nagrodą "Karolos Koun" Unii Greckich Krytyków Teatralnych i Muzycznych.
Artysta jest obecnie profesorem kompozycji na Wydziale Nauk Muzycznych i Sztuk Pięknych Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach, a działalność edukacyjną prowadzi również w ramach rozmaitych kursów mistrzowskich, na które wielokrotnie jest zapraszany (m.in. Georgia States University w Atlancie - USA).

fot.Phasma-Music
 
Nakładem założonej w 2016 roku przez greckiego kompozytora Mihaila Travlosa Fundacji Phasma-Music w kwietniu 2020 roku ukazał się pierwszy album, inaugurujący cykl monograficznych płyt poświęconych twórczości Christosa Samarasa "Peace Is When...". To płyta zawierająca spięte w cykliczne formy pieśni kultywujące tradycję folkloru greckiej Macedonii.
Kilka miesięcy później wydana została kolejna płyta z muzyką greckiego kompozytora: "Aphorisms".
 Tym razem mamy do czynienia z kompozycjami kameralnymi przewidzianymi na rozmaite składy instrumentalne, od duetów, poprzez tria i kwartety.
Album ukazał się 29 września 2020.
Robert Ratajczak
LINK:  recenzja płyty
_______________________________________________
 
 
Christos Samaras - Aphorisms
CD 2020, Phasma-Music 027

program:
1. String quartet Op.14 Aphorismus
2. Αnaphores
3. Anomies
4. Apology II
5. Apology IV “Summer Βirthday”
6. Apology V
7. Egomion V

wykonawcy:

Academia Quartet:
Jaqueline Morard, Christina Fritz - skrzypce
Angelica Wohlmann altówka
Michael Dalinger - wiolonczela

Hellenic Ensemble of Contemporary Music
dyrygent: Efthimios Kavalieratos

Noel Capritas Dos Santos - skrzypce
Florans Cohl Capritas - fortepian

ALEA III ensemble
dyrygent: Theodore Antoniou

Filippina Filippova -fortepian
Angel Stankov - skrzypce
Josif Radionov - altówka

dissonART ensemble
dyrygent: Nikos Athineos

Athens Saxophone Quartet:
Athanasios Zervas, Dionisis Rousos, Leo Saguiguit, Erich Honour - saksofony
 ______________________________________________
 
 

tekst wydawcy:
 
The extraordinary album "Aphorisms" is second  album in a series dedicated to the one of Greece’s leading composer, Christos Samaras.
This album includes seven works. The String quartet "Aphorismus" is an experimental proposal of absolute musical economy, as all musical elements are given in the most abstract way. Hence, everything assumes an aphoristic character creating a mosaic of many different sound cells with poles of emotional tensions. "Αnaphores" is an effort to disclose a content that gradually culminates with musical tiles constantly added, highlighting the concept of psychical harmonization of our existence with higher aspects of ecstasy and mental joy. Music cannot ignore human thought neither emotion. In this sense, the work "Anomies" - despite any atonal and virtuosic transcendences - emerges as an unconventional music style against the prevailing aesthetics of that era. In the piece we encounter Hellenic elements with atonal and tonal features in a colored postmodern style that corresponds to an imaginary now
The "Apology II"  is in a way an "Apology" before the "Supreme Judge", expressing the existential anxiety of man who struggles against the humiliation and the depravation he has to endure on a daily basis. The path to totality is the main goal and actually acquires a deeper meaning when the musical thought is accompanied by universal ideas and values, creating endless serenity and joy in the "Apology IV. Summer Birthday". "Apology V" is a scream in despair against the trivialization, humiliation and depravation that human beings have to endure, forcing them to live in a world of self-deception.
The spiral form of "Egominon V" supports all the structural and musical elements, with the only difference that it does not develop them but extends them, shuffling them in space and time as rhythmic or melodic units, as elements that produce each time new harmonic and echochromatic bonds. There is no connection of data, just an endless evolution of contradictions between mobility and inertia, order and disorder, consistency and fickleness, without any restrictions.
These wonderful works are performed by ALEA III ensemble under the direction of Theodore Antoniou, dissonArt ensemble under the direction of Nikos Athineos, Hellenic Ensemble of Contemporary Music,  under the direction of Efthimios Kavalieratos, Academia Quartet, Athens Saxophone Quartet, Noel Capritas Dos Santos, Angel Stankov violin, Josif Radionov viola,  Florans Cohl Capritas and Filippina Filippova, piano.