PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/04/18

PREMIERA: Gabryś & Quinn Piano Duo "Moniuszko for 4 hands"




W katalogu wydawnictwa Chopin University Press pojawił się długo oczekiwany album żeńskiego duetu fortepianowego Gabryś & Quinn Piano Duo.
Materiał wypełniający album "Moniuszko for 4 hands" to pełne swobody, lekkości, ale też nostalgii, utwory na cztery ręce Stanisława Moniuszki. To zarazem pierwszy w historii światowej fonografii album zawierający wszystkie zebrane utwory Moniuszki w tej konwencji, łącznie z autorskimi opracowaniami utworów orkiestrowych.
Utwory na cztery ręce w XIX wieku grywano najczęściej podczas domowych spotkań. Bardzo często były to opracowania utworów orkiestrowych, bądź motywów pochodzących z oper. Stanisław Moniuszko, poza oryginalnymi kompozycjami na cztery ręce, opracował na tę obsadę również wszystkie swoje utwory orkiestrowe.
Na niniejszej płycie znajdziemy cztery oryginalne kompozycje na cztery ręce oraz osiem opracowań.
Pierwsza grupa utworów to: Mazur C-dur „Weselny” dedykowany Aleksandrowi Wańkowiczowi, Polonez D-dur dedykowany Alojzemu Żółkowskiemu, Kontredanse poświęcone córce kompozytora Jadwidze, oraz Walc
Z kolei pośród transkrypcji znajdziemy m.in.: dwie popularne pieśni "Pieśń włóczęgi" i "Prządka", Tańce góralskie z opery „Halka”, czy Polonez koncertowy A-dur.
Zebrania i znakomitego wykonania utworów, jakie otrzymujemy w formie efektownego programu "Moniuszko for 4 hands", podjął się założony w 2013 roku przez Marię Gabryś-Heyke i Monikę Quinn, duet fortepianowy Gabryś & Quinn Piano.
Związane z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pianistki mają w swym repertuarze rozmaite kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od baroku i romantyzmu aż do czasów współczesnych i twórczości kompozytorów przełomu XX i XXI wieku. 
Monika Quinn urodziła się w Montrealu, jednak od dzieciństwa mieszka w Polsce. Pianistka jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych (poza Polską m.in. w Estonii, Hiszpanii, Włoszech i Bułgarii). Regularnie koncertuje na całym świecie, a w warszawskim Zespole Szkół Muzycznych prowadzi klasę fortepianu.
Z kolei Maria Gabryś-Heyke to pianistka bardzo często grywająca na instrumentach historycznych, które są jej wielką pasją. Nagradzana m.in. w Czechach, Szwajcarii i Słowenii, a w 2017 roku nominowana do nagrody Fryderyk, występowała w całej Europie oraz m.in. w Japonii, Korei Południowej, Chinach i USA. 
Nagrania wypełniające płytę "Moniuszko for 4 hands" zrealizowano w dniach 3 lipca oraz 29 i 31 sierpnia 2019 r. w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Album CD dostępny od 17 kwietnia 2020.
Robert Ratajczak 

___________________________________________


Gabryś & Quinn Piano Duo: Moniuszko for 4 hands
CD 2020, Chopin University Press UMFC CD 122

program:
  1. Uwertura „Kochanka hetmańska
  2. Uwertura „Bajka
  3. Polonez D-dur
  4. Prządka
  5. Tańce góralskie z opery „Halka
  6. Pieśń włóczęgi
  7. Polonez „Obywatelski
  8. Uwertura do opery „Dziadek i wnuk” Karola Kurpińskiego
  9. Mazur „Weselny
10. Walc As-dur
11. Kontredanse na 4 ręce
12. Polonez koncertowy A-dur 

wykonawcy:
Monika Quinn, Maria Gabryś-Heyke – fortepian
___________________________________________



tekst wydawcy:


Album "Moniuszko for 4 hands" po raz pierwszy w historii fonografii dokumentuje wszystkie utwory Stanisława Moniuszki na cztery ręce w wykonaniu charyzmatycznego duetu żeńskiego Gabryś & Quinn Piano Duo. Na zbiór ten składają się zarówno oryginalne kompozycje, jak i transkrypcje dzieł o proweniencji operowej i symfonicznej – często wydawane jako zapowiedź (reklama) premiery scenicznej. 
Kompozycje na cztery ręce Moniuszki są bardzo zróżnicowane pod względem formalnym i fakturalnym. Oryginalnych utworów na cztery ręce jest stosunkowo niewiele. Ale te pełne uroku polonezy i mazury, w których wyczuwalny jest charakter narodowy, pozwalają w pełni wykazać się zarówno pod kątem pianistycznej wirtuozerii, jak i kameralnego muzykowania”. 
Maria Gabryś-Heyke
Bez wątpienia są to dzieła efektowne, które zasługują na pełnoprawną obecność w kanonie polskiej kameralistyki fortepianowej. Mimo upływu czasu również dziś mogą sprawiać przyjemność w domowym muzykowaniu.