Od 2017 roku pod egidą Uniwersytetu Muzycznego im.Fryderyka Chopina wydawane są bardzo atrakcyjne płyty, zawierające nietuzinkowy repertuar.
Program wydawniczy oficyny fonograficznej Chopin University Press skoncentrowany jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań.
Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
W czerwcu trafiły do nas dwa kolejne tytuły z logo Chopin University Press:
Elżbieta Karaś-Krasztel
Polish Piano Music of the 20th Century
Album "Polish Piano Music of the 20th Century" zawiera sonatiny i mazurki na fortepian, zgodnie z tytułem napisane w XX wieku przez polskich kompozytorów.
Oryginalne zestawienie tych dziesięciu urokliwych kompozycji zaproponowała znakomita pianistka Elżbieta Karaś-Krasztel.
Twórcze podejście do formy sonatowej, na przykładzie utworów Aleksandra Tansmana, Tadeusza Szeligowskiego, Kazimierza Serockiego, Artura Malawskiego, czy Romualda Twardowskiego, pozwala zaobserwować metamorfozy, jakim ten kanoniczny gatunek muzyczny ulegał.
Wybrane mazurki natomiast: Ignacego Friedmanna z 1912 roku i powojenne Witolda Friemanna, Andrzeja Dutkiewicza, Mariana Borkowskiego i Mariana Sawy, stanowią z kolei reprezentatywną próbkę XX-wiecznych opracowań tego tańca – nie tylko jako formy o charakterystycznej rytmice, lecz także pewnej idei związanej z całym bagażem skojarzeń.
Dariusz Zimnicki
Sacrae cantiones
Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej
Wydana we współpracy Chopin University Press z wytwórnią Requiem Records płyta "Sacrae cantiones", to pierwszy autorski album Dariusza Zimnickiego - dyrygenta, kompozytora i animatora chóralistyki, pedagoga Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zawierający włącznie utwory sakralne.
Album otwiera lekko i pogodnie brzmiący hymn "Lauda anima mea", przesiąknięty radością ducha śpiewającej młodzieży.
W dwóch cyklach motetów wielkopostnych słychać wpływy najbardziej znanych dzieł europejskich o podobnej tematyce.
Z kolei dyptyk wykorzystujący teksty Psalmu 68 porusza ożywioną rytmiką i nastrojową nostalgią.
Album wieńczy pompatyczne dwuchórowe "Deus magnus", w którym słychać zarówno nawiązanie do tradycji dialogujących chórów w szkole weneckiej, jak i współczesne ostinata rytmiczne.
materiały prasowe