O suicie kameralnej "The Traveler"
W październiku 1992 Gary Guthman napisał cykl wierszy zatytułowanych „The Nine Doors”. Artysta kończył wówczas czterdzieści lat a będąc ciągle w podróżach koncertowych szukał ukojenia w studiowaniu filozofii i sensu życia. Zainteresował się dawnymi tekstami filozoficznymi związanymi z astronomią i astrologią co w powiązaniu z ciągłymi zmianami kontynentów czy zetknięciu z innymi kręgami kulturowymi popychało go do spisania własnych przemyśleń w grubym brulionie.
Tekst przeleżał na półce przez wiele lat. Kiedy wiosną roku 2020 pandemia zamknęła wszystkich w domach przypomniałam sobie o tym wierszu i poprosiłam, aby skomponował suitę kameralną na sopran, flet, wiolonczelę i harfę wykorzystując muzycznie tekst w całości. Gary już wcześniej stworzył dla mnie wiele utworów na harfę solo z orkiestrą, lecz brakowało mi utworu, który mogłabym wykonywać na koncertach w składzie kameralnym. Zatytułował tę suitę kameralną składającą się z 13 części „The Traveler".
Fragmenty utworu zostały prawykonane w 2021 roku a całość została nagrana w 2022 premierowo przez fantastyczny zespół naszych serdecznych muzycznych przyjaciół - Kaju, Łukaszu i Tomku - Gary i ja dziękujemy Wam za tę wspaniałą wspólną podróż!
O "Tryptyku i Improwizacji"
Tadeusz Paciorkiewicz był jednym z niewielu kompozytorów w powojennej Polsce, który poszerzał z sukcesem repertuar na harfę. Fascynował go ten instrument i lubił typowe dla harfy efekty dźwiękowe bowiem już w 1951 roku stworzył "Improwizację na harfę solo" na zamówienie znakomitej harfistki i pedagoga - profesor Janiny Rzeszewicz, która wprowadziła tę pięciominutową miniaturę o formie zbliżonej do ronda do repertuaru pedagogicznego wyższych szkół muzycznych w Łodzi i Warszawie. Środki wyrazowe tego utworu są melodyczne i umiarkowanie inspirowane środkami wyrazu dominującymi w latach pięćdziesiątych. Kompozycja miała także liczne wykonania koncertowe w kraju i za granicą, m.in.: w Paryżu, Nowym Jorku, Petersburgu i Tokio.
W 1975 roku skomponował i zadedykował utwór dla harfistki Ariadny Tugaj zatytułowany "Tryptyk na harfę solo" o częściach: "Elegia", "Preludium i fuga" oraz "Capriccio". Prawykonanie tego utworu odbyło się 27 grudnia 1975 roku w Konserwatorium im.Rimskiego-Korsakowa w Pietrozawodsku. Tadeusz Paciorkiewicz miał już wówczas spore doświadczenie w komponowaniu na harfę bowiem kontynuując swoją twórczą przygodę w roku 1963 stworzył utwór "Muzyka na harfę, flet obój, róg i fagot" (znany również jako "Muzyka na harfę i 5 instrumentów dętych") w swych aluzjach stylistycznych będący wyrazem hołdu dla impresjonistów francuskich. W roku 1966 na prośbę swojego syna, znakomitego altowiolisty Artura Paciorkiewicza, napisał "Trio na flet, altówkę i harfę", które jest utworem wirtuozowskim i wyrazem fascynacji kompozytora twórczością baroku skomponowanym dla trzech równorzędnie traktowanych instrumentów.
Komponując "Tryptyk" wykorzystał ową „harfową” wiedzę kreując interesujące i odmienne wyrazowo części.
Zestawienie tych dwóch odległych od siebie o ponad dwie dekady kompozycji daje możliwość ciekawej obserwacji jak zmieniał się jego warsztat kompozytorski i jakich brzmień poszukiwał tworząc solowe utwory na harfę.
Mam nadzieję, że prezentowany przez moich muzycznych partnerów i przeze mnie album dostarczy Państwu wiele radości w odkrywaniu muzyki jaką niesie kameralnie i solo mój instrument - harfa.
Małgorzata Zalewska
tekst prasowy
Harfistka Małgorzata Zalewska gra na harfie współczesnej, celtyckiej, harfie elektrycznej i harfie barokowej. Artystka występowała z takimi gwiazdami operowymi jak Francisco Araiza, Brigitte Balleys i Jose Carerras, Daniel Stabrawa (koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej) czy Chikara Immamura (dyrektor Filharmonii w Kioto). Była gwiazdą transmitowanego na całym świecie Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Łańcucie i dokonała wielu nagrań dla firm Decca, Hungarton, EMI, DUX, Pro Musica oraz Polskiego Radia i Telewizji.