30 listopada nakładem wytwórni For Tune, ukazał się album "Hustle and Bustle" zespołu Bester Quartet.
Płyta jest dwunastym albumem w dyskografii formacji, wcześniej znanej jako The Cracow Klezmer Band.
Płytę wypełnia osiem kompozycji Jarosława Bestera, przygotowanych z myślą o jubileuszu 25-lecia zespołu.
Bester Quartet tworzą dziś: Jarosław Bester (akordeon), Dawid Lubowicz (skrzypce, mandolina), Maciej Adamczak (kontrabas) i Ryszard Pałka (perkusja, wibrafon).
materiały prasowe:
Tajemnice kamieni brukowych
Był taki czas, gdy ulicami krakowskiego Kazimierza hulał samotnie zimny wiatr, zimny jak kamienie bruku, po których stąpali niegdyś jego mieszkańcy. Bruku, który zapewne ich pamiętał… i zdawać by się mogło, że wołał o pamięć o nich. Tak to odczuwałem, gdy po raz pierwszy w latach 90. ub. wieku szedłem ulicami Kazimierza. Nie wiedziałem wtedy, że ta wędrówka w niedalekiej przyszłości zmieni historię mojego życia. Przeobrazi moją zawodową drogę – wykonywanie kompozycji z zakresu muzyki klasycznej zastąpi realizacja prostej z pozoru muzyki ludowej, w szczególności muzyki żydowskiej. Projekt o nazwie The Cracow Klezmer Band, bo tak pierwotnie nazywał się Bester Quartet, to moja autorska wizja muzyczna. Od początku istnienia zespołu – czyli od 1997 roku – była ona skoncentrowana nie tyle na odtwarzaniu tradycyjnych tematów, ale przede wszystkim na budowaniu oryginalnych kompozycji, opartych na delikatnej tkance dźwiękowej, która w swej strukturze brzmieniowej sięga – jak sądzę – najgłębszych zakamarków duszy. Innym ważnym elementem projektu – nadającym oryginalność i niepowtarzalność – był czynnik wykonawczy, niosący emocjonalny ładunek wyrażany poprzez indywidualne improwizacje. Właśnie taki „przepis” na wspólne muzykowanie znalazł swoje odbicie w odpowiednim odczytaniu proponowanych wizji artystycznych przez krytykę muzyczną, ale przede wszystkim przez znakomity odbiór publiczności na całym świecie.
Do rangi symbolu urasta fakt, iż właśnie w roku milenijnym, zespół zadebiutował płytą – nawiązującą do Psalmu 130 – zatytułowaną "De Profundis". Przypadek, może przeznaczenie... W tamtym czasie właściwie wszystko się zaczęło: Grand Prix w organizowanym przez Polskie Radio folkowym konkursie Nowa Tradycja, pierwszy występ kwartetu podczas Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie oraz wspomniany debiut fonograficzny w prestiżowej wytwórni Tzadik Johna Zorna. I wreszcie... zespół młodych muzyków wyruszył w fascynującą wędrówkę po całym świecie, przemierzając każdego roku niezliczenie wiele kilometrów na lądzie, morzu i w powietrzu. Na przestrzeni lat nieustannie powiększający się dorobek koncertowy, ale i fonograficzny zgromadził wielu wspaniałych artystów współpracujących z zespołem. Znaleźli się wśród nich znakomici wokaliści: Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias, a także instrumentaliści wielkiego formatu – John Zorn, Tomasz Stańko, Don Byron. Tak długi okres działalności kwartetu nie składał się wyłącznie z samych sukcesów. Pojawiły się – jak w codziennym życiu – chwile zwątpienia i zmęczenie. Jak wiadomo, muzyka nie znosi demokracji, uwielbia rozwój. Tak też się stało, a rok 2010 rozpoczął nowy etap historii zespołu. Pojawili się nowi muzycy, nowe projekty i zapał do tworzenia kolejnych form muzycznych. Ostatecznie w 2019 roku wyklarował się aktualny skład. Bester Quartet zyskał odświeżone brzmienie i kolejny raz podjął swoistą wędrówkę na trasie muzycznych poszukiwań i fascynacji.
Jednym z ważnych etapów tej drogi jest rok 2022, na który przypada Jubileusz 25-lecia działalności zespołu. To wyjątkowa okazja do zaprezentowania najnowszych kompozycji, przygotowanych specjalnie na ten czas z myślą o umiejętnościach i głębokiej wrażliwości muzyków tworzących obecny skład Bester Quartet. Utwory na płycie "Hustle and Bustle" powstały pod wpływem różnorakich doznań, doświadczeń i wspomnień z okresu ćwierćwiecza naszej działalności twórczej, układając się w swoisty szlak miast na całym świecie, gdzie mieliśmy okazję grać naszą muzykę. Wyjątkiem na trasie tej podróży – bo nigdy tam nie koncertowaliśmy – jest Loreto. Małe miasteczko nad Adriatykiem, masowo odwiedzane przez turystów oddających pokłon figurze Matki Boskiej Loretańskiej. To właśnie nieopodal Loreto zrodziło się charakterystyczne brzmienie mojego akordeonu. W pobliżu położone jest bowiem Castelfidardo, znane wszystkim akordeonistom z licznych fabryk i manufaktur zajmujących się budową akordeonów.
Materiał, który znajduje się na tej płycie jest autentycznym zapisem różnorakich emocji i skojarzeń. Mam ogromną nadzieję, że przyjmą Państwo nasze zaproszenie do muzycznej podróży, wiodącej poprzez zaśnieżone bezdroża Laponii, opustoszałe uliczki Drohobycza, wietrzne i tajemnicze zakamarki Szkocji, słoneczne wzgórza Jerozolimy, błękit nieba w Loreto aż do samego centrum świata muzyki – Nowego Jorku.
Jarosław Bester, Kraków 2022