PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2022/10/04

ZAPOWIEDŹ: Whit Dickey Quartet "Root Perspectives" -premiera 21 października


„Każdy gest i niuans perkusyjnej wymowy Dickeya mówi wiele”.
– Thomas Conrad, JazzTimes
Zagłębiam się w muzykę nie tylko grając, ale także poprzez dostęp do wibracji” - mówi perkusista Whit Dickey, niezłomny nowojorskiej sceny muzyki improwizowanej, którego nowe dzieło "Root Perspectives" ("Korzeń perspektywy") wyreżyserowane przez kolejny budzący grozę kwartet, dociera do sedna tego co ma na myśli przez tę eliptyczną frazę.
"Root Perspectives" to najnowsze nagranie wytwórni Dickey'a TAO Forms, która od założenia w 2020 roku wydała jedne z najświeższych albumów ostatnich lat jak "Jesup Wagon" Jamesa Brandona Lewisa, oraz bardzo inspirujące dzieła Dickeya "Expanding Light" i "Astral Long Form".
Na "Root Perspectives" nagranym w maju, dzień po wydaniu poprzedniego albumu "Astral Long Form", Whit Dickey i jego współpracownicy kontynuują tworzenie i odkrywanie nowych muzycznych przestrzeni.
Stworzyłem ten album dzięki wibracji, jakie poczułem jakieś 15 lat temu obsesyjnie słuchając tytułowej kompozycji Johna Coltrane’a "Crescent” – wspomina. „Zaczęło to mieć dla mnie ogromne znaczenie”.
Brzmienie i energia kwartetu tenorowego były logicznym wyborem; to pierwsze spotkanie Dickeya i mistrza saksofonu Tony'ego Malaby'ego, jednego z najbliższych współpracowników Dickeya Matthew Shippa i najmłodszego z grupy, zwinnego i pomysłowego basisty Brandona Lopeza.
Dickey rozpoczął eksplorację tego enigmatycznego ujęcia Coltrane'a już na "Peace Planet" (2019) z kwartetem TAO z udziałem Shippa, basisty Williama Parkera i alcisty Roba Browna.
Dickey wyjaśnia to bardziej szczegółowo:
Słuchając "Crescent" i "A Love Supreme", starałem się rytmicznie przewidywać każdy instrument klasycznego kwartetu: perkusję, bas, róg i fortepian, jednocześnie wpisując weń mantrę/wibrację. Zacząłem słyszeć jak każdy instrument w subtelny sposób uosabiał mantrę. Na tym albumie wszedłem do studia z zamiarem wykorzystania perkusyjnej części mantry i pozwolić kwartetowi stamtąd ruszyć. Odsłuchując byłem całkiem zadowolony z tego co usłyszałem. Gram z dużą ilością celowej interpunkcji na bębnach basowych, pozostawiając miejsce na pomysłowy rozwój tematyczny z frontu yang Malaby i Shippa. Perkusja i bas są tutaj porównywalnie z yin. Utwory ułożyły się naturalnie w formie suity. Z „Supernova” i „Doomsday Equation” nadchodzi nowe życie dzięki „Swamp Petals” i „Starship Lotus”.
"Tony Malaby jest bardzo responsywny i bardzo pomysłowy” - zachwyca się Dickey. „Jego gra ma ogromny rezonans i dobrze współbrzmi z Matthew Shippem, którego proteuszowe rytmiczne, harmoniczne i melodyjne granie na tym albumie jest żywiołem wszystkiego. Jest też Brandon Lopez, młodszy facet z którym fajnie się pracuje. Używa basu, wykorzystując wszystkie jego aspekty, czasami brzmi on prawie jak kongi".
Ten i inne aspekty gry Lopeza uzupełniają unikalne, wielokierunkowe i oszczędne podejście Dickeya do całego zestawu perkusyjnego.
Koncepcyjnie jest to album skoncentrowany na perkusji” – mówi lider, wskazując na wpływ nieżyjącego, wielkiego Milforda Gravesa. „Jego afrokubańskie, przypominające timbale podejście do zestawu perkusyjnego, wywarło na mnie niezatarte wrażenie gdy byłem jego uczniem w Bennington College”.
Ta odmiana koloru i dźwięczności charakteryzuje również główną perspektywę Dickeya.
Czerpiąc inspirację od swoich mistrzów i zgromadzonych wokół niego muzyków, Dickey znalazł swoje muzyczne centrum, które z każdym kolejnym rokiem staje się coraz głębsze.
materiały prasowe
fot.R.I. Sutherland-Cohen
Urodzony w 1954 roku amerykański perkusista Whit Dickey początkowo nagrywał i koncertował m.in. z Matem Maneri, Davidem S.Ware i Matthew Shippem. Jego pierwszym albumem w roli lidera był "Transonic" (1998). Dziś improwizujący perkusista ma na koncie kilkanaście znakomitych albumów autorskich nagranych w rozmaitych składach od duetu do kwintetu, a w jego formacjach grali m.in.: trębacze Roy Campbell Jr. i Daniel Carter, saksofonista Rob Brown, gitarzysta Joe Morris, skrzypek Mat Maneri, pianista Matthew Shipp i kontrabasista Chris Lightcap. 

___________________________________________


Whit Dickey Quartet
Root Perspectives
CD 2022, TAO Forms TAO 12

program:
1. Supernova
2. Doomsday Equation
3. Swamp Petals
4. Starship Lotus

personel:
Tony Malaby - saksofon
Matthew Shipp - fortepian
Brandon Lopez - kontrabas
Whit Dickey - perkusja
___________________________________________