PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2022/10/03

ZAPOWIEDŹ: Rafał Sarnecki “A View From The Treetop” -premiera 18 października



materiały prasowe:

Country, punk, jazz, blues, barok, metal i boogie woogie
 w progresywnym i humorystycznym wydaniu -
Rafał Sarnecki powraca z nową piątą płytą
A View From The Treetop
"Rafal Sarnecki is a gifted composer, not everyone can write this well for the voice” 
- Downbeat Magazine

"Rafał Sarnecki to kompozytor i muzyk o którym na pewno usłyszymy. Czuje się nowojorski touch"
-Tomasz Stańko

Współczesny jazz powstał w latach 40-tych XX wieku na bazie tradycji swingowej.
Wykorzystywał wiele elementów charakterystycznych dla tanecznych zespołów z lat trzydziestych dwudziestego wieku jednocześnie wzbogacając je o nowe zaawansowane koncepcje muzyczne: bardziej złożone akordy, szybsze tempa, mniej oczywiste rytmy.
Podstawą współczesnego jazzu zwykle był jednak taneczny rytm swingowy.
Przez ostatnie dziesięciolecia muzycy poświęcili bardzo wiele uwagi temu, jak w “nowoczesny” sposób zmodyfikować lub wręcz skomplikować ten rytm swingowy licząc na to, że powstanie w ten sposób muzyka, która zabrzmi bardziej zaskakująco i “świeżo”.
Dużo mniej uwagi poświęcono wzbogacaniu i “wykrzywianiu” muzyki opartej na innych rytmach takich jak: country, punk rock, boogie-woogie czy blues. 
Komponując muzykę na płytę “A View From The Treetop” Rafał Sarnecki postanowił stawić czoło temu wyzwaniu.
Napisał utwory, które w nowy “progresywny” sposób interpretują popularne rytmy i style muzyczne.


Na nowym krążku można na przykład odnaleźć utwór, w którym sekcja rytmiczna utrzymuje akompaniament w stylistyce country, podczas gdy pozostałe instrumenty grają “przesunięte” rytmicznie i harmonicznie abstrakcyjne dźwięki.
Powstaje pytanie, czy skonstruowany w ten sposób utwór to wciąż country, czy raczej jest to współczesna muzyka inspirowana stylistyką country?
Stąd tytuł utworu “Is This a Country Song?”.
Utwór “Jazz Marketing” oparty jest z kolei na punk rockowym bicie perkusji.
Na tle sekcji rytmicznej fortepian i saksofon wykonują abstrakcyjnie brzmiące partie przypominające charakterem muzykę klasyczną. 
Kompozycja “Fluki or Flanki?” w humorystyczny sposób wykorzystuje charakterystyczną figurę partii fortepianu typową dla muzyki boogie-woogie.
Tytuł utworu nawiązuje do popularnej wśród uczestników warsztatów jazzowych gry imprezowej.
Kompozycja “Quantum Chromodynamics” również oparta jest na charakterystycznej figurze akompaniamentu, która stała się popularna wśród początkujących gitarzystów bluesowych.
Partia gitary i saksofonu jest przesunięta rytmicznie w stosunku do reszty instrumentów powodując napięcie, które rozwiązuje się dopiero na samym końcu, gdy pojawia się rockowe zniekształcone efektami solo gitary.
Tytuł utworu nawiązuje do faktu, że Rafał Sarnecki oprócz wykształcenia muzycznego posiada również dyplom magistra fizyki.
Ostatni utwór na płycie “The Sloth Attack”, jak sam tytuł sugeruje, jest powolny a równocześnie momentami prowokujący, wręcz agresywny.
Perkusista oraz kontrabasista wykonują wolny rockowy bit kontrastujący z krótkimi urywanymi frazami fortepianu i klarnetu.


A View From The Treetop” to piąta płyta w dorobku Sarneckiego.
Jednocześnie jest to pierwszy album, który został w całości skomponowany, nagrany i zmiksowany w Polsce z udziałem wyłącznie polskich muzyków i inżynierów dźwięku.

Niewątpliwie płyta odróżnia się od poprzednich wydawnictw artysty, które powstały podczas jego trzynastoletniego pobytu w Nowym Jorku.
A View From The Treetop” jest efektem połączenia inspiracji nowojorskich i europejskich.
Brzmienie gitary zostało wzbogacone licznymi efektami.
Również barwa pozostałych instrumentów została zmodyfikowana w wielu fragmentach na etapie produkcji.


Rafał Sarnecki
- gitarzysta jazzowy, kompozytor, aranżer. Jako lider własnych projektów muzycznych koncertował w wielu krajach świata m.in. w Chinach, Korei Płd, Malezji, Chile, Izraelu oraz w USA. Jako jeden z niewielu polskich muzyków odnalazł się w Stanach Zjednoczonych, gdzie żył i tworzył przez ponad dekadę. W latach 2009-2019 był członkiem uznanej w USA grupy Lucas Pino No-Net Nonet. Nagrał pięć autorskich płyt, z których pierwsza „Song From a New Place” (2008, ARMS) i trzecia „Cat’s Dream” (2014, Brooklyn Underground) były nominowane do nagrody Fryderyk. Druga, „The Madman Rambles Again” została wydana przez oficynę Fresh Sound New Talent i umieszczona przez prestiżową amerykańską redakcję „All About Jazz” pośród 12 najciekawszych albumów 2011 r. 
Sarnecki ukończył studia muzyczne w New School University w Nowym Jorku oraz w City University of New York. W 2015 r. obronił pracę doktorską w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2018 r. rozpoczął pracę na Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi wykłady z gitary jazzowej, kompozycji i aranżacji. W 2021 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego.

______________________________________


Rafał Sarnecki
A View From The Treetop
CD 2022, Art Evolution Records 01 /2022

program:
1. A View From The Treetop
2. Jazz Marketing
3. Is This a Country Song?
4. Social Media Algorithm
5. Quantum Chromodynamics
6. Double-Digit Inflation
7. Three Kingdoms
8. Fluki or Flanki?
9. The Sloth Attack

personel: 
Rafał Sarnecki - gitara
Łukasz Poprawski - saksofon, klarnet
Piotr Wyleżoł - fortepian, Rhodes piano, Prophet 6
Wojciech Pulcyn - bass
Patryk Dobosz - perkusja
______________________________________