PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2021/11/05

Anioły Piazzolli na płycie Bester Quartet


Astora Piazzollę (1921-1992) powszechnie uważa się za współtwórcę sukcesu tanga, a zarazem twórcę gatunku muzyki określanej mianem nuevo tango.
To właśnie Piazzolla zaszczepiając w tango elementy nawiązujące do estetyki baroku i muzyki jazzowej, udowodnił iż tango potrafi dalece wybiec poza ramy tańca, pełniąc także rolę muzyki jakiej doskonale się słucha w sposób kontemplacyjny, z swego rodzaju namaszczeniem i uwagą.
Nad muzyką argentyńskiego mistrza od lat pochylają się rozmaici muzycy, a płyt w całości wypełnionych jego muzyką nie sposób dziś zliczyć.
Tym bardziej więc realizacja kolejnego przedsięwzięcia fonograficznego dedykowanego Piazzolli jest bardzo odważnym i wymagającym przedsięwzięciem.
Mimo to co jakiś czas pojawiają się płyty obok których trudno przejść obojętnie każdemu miłośnikowi muzyki.
Takim był w tym roku album "Los Pajaros Perdidos" formacji Wiesław Prządka Quinteto Tango Nuevo i takim jest wydana kilka miesięcy później płyta "Piazzolla Angels" zespołu Bester Quartet.
Warto zaznaczyć iż to właśnie w 2021 roku przypada setna rocznica urodzin wielkiego kompozytora i muzycznego innowatora, a więc oba albumy znakomicie wpisują się w obchody przypadającego w tym roku jubileuszu.
Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band) to założona w 1997 roku przez kompozytora i akordeonistę Jarosława Bestera grupa, specjalizująca się w muzyce klezmerskiej z elementami jazzu, łącząca improwizację z elementami muzyki klasycznej i kameralistyki.
Kwartet mający za sobą współpracę z takimi artystami jak m.in. John Zorn, Tomasz Stańko, Grażyna Auguścik, Marek Moś (Aukso), Dorota Miśkiewicz czy Jorgos Skolias, tworzą: Jarosław Bester (akordeon), Dawid Lubowicz (skrzypce, mandolina), Maciej Adamczak (kontrabas) i Ryszard Pałka (perkusja).
Na płycie "Piazzolla Angels" znajdziemy osiem znakomicie zaaranżowanych i brawurowo zagranych tang Piazzolli, oraz zamykającą program albumu kompozycję "Por Una Cabenza" autorstwa śpiewaka i aktora Carlosa Gardela (1890-1935), którego dokonania zawsze inspirowały Piazzollę.
Album ukazał się 25 października.
Robert Ratajczak
 

____________________________________________
 
 
 
Bester Quartet: Piazzolla Angels
CD 2021, For Tune 0153 025

program:
1. Zita
2. Oblivion
3. La Muerte del Ángel
4. Milonga del Ángel
5. Fracanapa
6. Resurrección de Ángel
7. Las Ciudades
8. Invierno Porteno
9. Por Una Cabeza
   
personel:
Jarosław Bester – akordeon
Dawid Lubowicz – skrzypce, mandolina
Maciej Adamczak – kontrabas
Ryszard Pałka – perkusja, instr.perkusyjne
____________________________________________ 

materiały prasowe:

Zatrzepotały skrzydłami...

Astor Piazzolla i jego tanga – chyba wszystko już zostało odkryte, opowiedziane, opisane oraz nagrane. Na przestrzeni lat ta charyzmatyczna postać, a w szczególności jego muzyka dla wielu była i nadal jest ogromnym źródłem inspiracji. Powstają coraz to ciekawsze koncepcje aranżacyjno-wykonawcze, czasami bardzo odbiegające od pierwowzoru, jaki stworzył sam Maestro, innym razem są to po prostu interpretacje. Zdarza się i tak, że muzyka Piazzolli staje się punktem wyjścia do twórczych poszukiwań własnego języka muzycznego. Bez względu na to jednak, w jaki sposób spojrzymy na jego spuściznę, musimy przyznać, iż oddziałuje ona na słuchaczy, wykonawców czy też twórców w bardzo podobny sposób, a jej wspólnym mianownikiem jest bogactwo barw i emocji, mieniących się przeróżnymi odcieniami w zależności od kompozycji czy też ich interpretacji. Zatem, aby zrozumieć genezę powstania tej płyty, musimy nieco cofnąć się w czasie. Roku Pańskiego 1992 (rok śmierci Astora Piazzolli) w jednej z muzycznych księgarń w Krakowie kupiłem kasetę magnetofonową z zapisem dwóch bardzo ciekawych kompozycji – Concierto para bandoneón oraz Tres tangos w znakomitym wykonaniu Maestra z towarzyszeniem Orchestra of St. Luke’s pod batutą jego przyjaciela z czasów młodzieńczych Lalo Schifrina. To był mój pierwszy kontakt z muzyką Piazzolli i wtedy to właśnie mimowolnie zostałem wciągnięty na całe życie w magiczny świat dźwięków i fraz, muzyki anielskiej z jednej strony, a z drugiej budzącej zupełnie przeciwstawne emocje, nieraz wręcz demoniczne.
Na przestrzeni wielu lat powstało w mojej głowie mnóstwo koncepcji muzycznych, których pośrednią lub bezpośrednią, świadomą lub też nieświadomą inspiracją były kompozycje Astora Piazzolli, ale niestety nie pojawiła się sposobność, by móc w twórczy sposób zmierzyć się z jego dziełami. Anioły fruwały i trzepotały skrzydłami, nie pozwalając ani na chwilę zapomnieć o jego milongach, tangach, fugach. Nadszedł więc nieoczekiwanie czas próby, a raczej demonicznej zarazy, wymuszającej na nas nowe, zupełnie inne sposoby prezentacji muzycznej. Z takim bagażem wkroczyliśmy w rok 2021, na który przypada setna rocznica urodzin Astora Piazzolli. I tym razem anioł zatrzepotał skrzydłami. Na potrzeby Programu 2 Polskiego Radia – Jacek Hawryluk zaproponował mi zaaranżowanie i wykonanie kilku kompozycji Mistrza. Moje zdziwienie było przeogromne, ale z nieskrywaną radością podjąłem się tego zadania. Dzisiaj, dzięki wytwórni For Tune®, możecie Państwo posłuchać cudownej muzyki Astora Piazzolli w naszej interpretacji, odnoszącej się do jego wczesnych poszukiwań i inspiracji. (Jarosław Bester)