Na tegoroczną jesień wytwórnia RecArt przygotowała kilka wyjątkowo ciekawych pozycji fonograficznych:
"Gusto Non barbaro" - premiera 17 września
ClaveDuo "Il teatro del suono" - premiera 17 września
Pawel Pudlo - "Violemi" -premiera 5 listopada
oraz
"Psalmy"
"Gusto Non barbaro" - premiera 17 września
ClaveDuo "Il teatro del suono" - premiera 17 września
Pawel Pudlo - "Violemi" -premiera 5 listopada
oraz
"Psalmy"
Gomółka, Kochanowski, Drazkov, Straburzyński
-premiera 1 października
Album "Psalmy" to niecodzienne przedsięwzięcie dwójki poznańskich artystów, którzy postanowili opracować i nagrać czternaście biblijnych Psalmów Dawidowych na bas-baryton i fortepian preparowany. Za materiał posłużyły tłumaczenia Jana Kochanowskiego do muzyki Mikołaja Gomółki.
Renesansowe Psalmy śpiewa w klasycznej manierze dysponujący głębokim bas-barytonem Maciej Straburzyński, a oprawa instrumentalna jest dziełem
pochodzącej z Poznania a zamieszkałej w Belgii pianistki, kompozytorki i aranżerki Barbary Drazkov Drążkowskiej.
Artystka lubuje się w wyszukiwaniu starych, zniszczonych pianin i fortepianów i przywracaniu ich do życia poprzez preparacje, polegające na umieszczaniu przedmiotów między strunami instrumentu lub bezpośrednio na nim.
Otrzymany efekt skutkuje niecodziennym brzmieniem, którego zakres modulacji zdaje się być ograniczony jedynie fantazją i kreatywnością wykonawcy.
Barbara Drazkov to artystka śmiało eksperymentująca, a jednocześnie dysponująca rozpoznawalnym językiem artystycznym, łączącym elementy muzyczne z formami teatralnymi i performansem.
Nagrany przez nią z klasycznym śpiewakiem album to kolejny fascynujący eksperyment w karierze artystki. To także płyta odsłaniająca możliwości nieznanego dotąd połączenia estetyki napisanych w 1580 roku renesansowych Psalmów z elementami muzyki minimalistycznej i nowoczesnej awangardy.
W dwóch nagraniach artystów wspomagają: Artur Majewski (kornet) i Bartłomiej Stankowiak (fortepian), a Maciej Straburzyński poza śpiewem ubarwia muzykę także brzmieniem armeńskiego instrumentu duduk.
Otrzymany efekt skutkuje niecodziennym brzmieniem, którego zakres modulacji zdaje się być ograniczony jedynie fantazją i kreatywnością wykonawcy.
Barbara Drazkov to artystka śmiało eksperymentująca, a jednocześnie dysponująca rozpoznawalnym językiem artystycznym, łączącym elementy muzyczne z formami teatralnymi i performansem.
Nagrany przez nią z klasycznym śpiewakiem album to kolejny fascynujący eksperyment w karierze artystki. To także płyta odsłaniająca możliwości nieznanego dotąd połączenia estetyki napisanych w 1580 roku renesansowych Psalmów z elementami muzyki minimalistycznej i nowoczesnej awangardy.
W dwóch nagraniach artystów wspomagają: Artur Majewski (kornet) i Bartłomiej Stankowiak (fortepian), a Maciej Straburzyński poza śpiewem ubarwia muzykę także brzmieniem armeńskiego instrumentu duduk.
Album ukaże się 1 października.
Robert Ratajczak
______________________________________________
"Psalmy" - Gomółka, Kochanowski, Drazkov, Straburzyński
CD 2021, RecArt 0041
program:
1. Psalm II. Co za przyczyna tego zamieszania?
2. Psalm X. Czemuś, Panie, odstąpił?
3. Psalm XXIX. Nieście chwałę, mocarze, Panu mocniejszemu
4. Psalm XXXI. W Tobie ufność swą kładę, Boże niezmierzony
5. Psalm XLVII. Kleszczmy rękoma wszyscy zgodliwie
6. Psalm LVII. Smiłuj się, Panie, czasu mego niepokoją
7. Psalm LVIII. Najdzie się kiedy chwila tak szczęśliwa
8. Psalm LXXVII. Pana ja wzywać będę, dokądem żywy
9. Psalm CIII. Błogosław, duszo moja, Panu swojemu
10. Psalm CXIIII. Na ten czas, gdy Żydowie dostawszy swobody
11. Psalm CXXXVII. Siedząc po niskich brzegach babilońskiej wody
12. Psalm CXLI. Ciebie, Ojcze, wzywam, łaskawy
13. Psalm CXLII(b). Pana wołam, Pana proszę
14. Psalm CXLIII. Wysłuchaj, wieczny Boże, prośby moje
wykonawcy:
Maciej Straburzyński - bas-baryton, duduk
Barbara Drazkov - fortepian preparowany
oraz:
Artur Majewski - kornet
Bartłomiej Stankowiak - fortepian preparowany
______________________________________________
tekst wydawcy:
Album "Psalmy" (RecArt 0041) jest twórczym opracowaniem czternastu biblijnych Psalmów Dawidowych w poetyckim tłumaczeniu Jana Kochanowskiego z muzyką Mikołaja Gomółki ("Melodie na Psałterz Polski") z 1580 roku. Renesansowe czterogłosowe pieśni a cappella sprzed 440 lat przekomponowaliśmy w idiomie minimalistyczno-awangardowym na bas-baryton (Maciej Straburzyński) i fortepian preparowany (Barbara Drazkov). Inspiracją była tu zarówno minimalistyczna rekompozycja Maxa Richtera, jak i "Requiem ludowe" Kwadrofonika, a także awangardowe brzmienia Johna Cage’a. Naszym celem było połączenie tradycyjnej, tonalnej melodyki z nietypowym, często szmerowym i atonalnym brzmieniem fortepianu preparowanego. Sięgając po perłę polskiej muzyki renesansowej zapragnęliśmy wyeksponować wokalną ekspresję daleką od prostoty typowej dla szesnastowiecznego śpiewu. Uznaliśmy też, że teksty Kochanowskiego wybrzmią najszczerzej w możliwie najrozleglejszym wachlarzu barw głosu, fortepianu, a incydentalnie także instrumentów dętych (duduk, kornet), często o nieokreślonej tonalności. Niektóre opracowania były konsekwencją znaczeń i symboli obecnych w poezji, inne zabawą „efektami” dźwiękowymi, a jeszcze inne narodziły się przypadkowo. Staraliśmy się, by nasze Psalmy były poruszające, piękne i ciekawe, bo – jak zauważył ojciec rekompozycji, Igor Strawiński - choć każda muzyka jest o innej muzyce, jest przede wszystkim sztuką ekspresji, a emocje zawarte w Psalmach – strach, wdzięczność, gniew i miłość – pozostają uniwersalne, bez względu na muzyczną estetykę, w jakiej są przekazywane.