Na tegoroczną jesień wytwórnia RecArt przygotowała kilka wyjątkowo ciekawych pozycji fonograficznych:
"Psalmy": Gomółka, Kochanowski, Drazkov, Straburzyński -premiera 1 października
Pawel Pudlo - "Violemi" -premiera 5 listopada
oraz dwie płyty, które ukażą się już 17 września
oraz dwie płyty, które ukażą się już 17 września
"Gusto Non barbaro"
i
ClaveDuo "Il teatro del suono"
Album zawiera cykl 14 Sonat włoskiego kompozytora epoki baroku, znanego przede wszystkim dzięki wielu wirtuozerskim utworom na klawesyn, Bernardo Pasquiniego (1637-1710).
Zawarte na płycie utwory tworzące zbiór "Sonate per due cembali con il baso cifrato" to prawdziwe skarby XVII-wiecznej muzyki kameralnej.
Nagranie dokonane zostało w lutym br. we wnętrzach Opactwa Cystersów w Mogile w Krakowie, przez tworzące krakowski duet klawesynowy ClaveDuo: Joannę Solecką i Annę Huszczo.
Zawarte na płycie utwory tworzące zbiór "Sonate per due cembali con il baso cifrato" to prawdziwe skarby XVII-wiecznej muzyki kameralnej.
Nagranie dokonane zostało w lutym br. we wnętrzach Opactwa Cystersów w Mogile w Krakowie, przez tworzące krakowski duet klawesynowy ClaveDuo: Joannę Solecką i Annę Huszczo.
fot.RecArt |
ClaveDuo specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku z dorobku takich kompozytorów, jak m.in. J.S.Bach, C.Ph.E.Bach, G.F. Handel, F.Couperin czy G.Le Roux.
Duet nie stroni jednak od muzyki współczesnej dedykowanej barokowemu klawesynowi przez m.in. E. McLean’a, D.Koomans’a i D.Rudnickiego.
Specyficzne, metaliczne brzmienie klawesynu charakteryzuje krótki pogłos, co czyni go wyjątkowo trudnym do opanowania, szczególnie w kameralistyce.
Specyficzne, metaliczne brzmienie klawesynu charakteryzuje krótki pogłos, co czyni go wyjątkowo trudnym do opanowania, szczególnie w kameralistyce.
Partie instrumentów raz są pełne wigoru, innym razem miękko naśladują brzmienie lutni, a utwory Pasquini'ego jakich słuchamy na płycie, tworzą fascynujący klimat brzmieniowy muzyki epoki baroku.
Premiera 17 września.
Robert Ratajczak
________________________________________________
ClaveDuo: Il teatro del suono
CD 2021, RecArt 0042
program:
Bernardo Pasquini - Sonate per due cembali con il baso cifrato:
1. [Sonata I] A’ due Cimbali
2. Sonata II
3. Sonata III
4. Sonata IV
5. Sonata V
6. Sonata VI a due
7. Sonata VII a due
8. Sonata VIII a due
9. Sonata IX a due
10. Sonata X a 2
11. Sonata XI a 2
12. Sonata XII
13. Sonata XIII a 2
14. Sonata XIV
wykonawcy:
Joanna Solecka, Anna Huszczo - klawesyn
CD 2021, RecArt 0042
program:
Bernardo Pasquini - Sonate per due cembali con il baso cifrato:
1. [Sonata I] A’ due Cimbali
2. Sonata II
3. Sonata III
4. Sonata IV
5. Sonata V
6. Sonata VI a due
7. Sonata VII a due
8. Sonata VIII a due
9. Sonata IX a due
10. Sonata X a 2
11. Sonata XI a 2
12. Sonata XII
13. Sonata XIII a 2
14. Sonata XIV
wykonawcy:
Joanna Solecka, Anna Huszczo - klawesyn
_______________________________________________
tekst wydawcy:
Nagranie Sonat Bernardo Pasquini'ego (1637-1710), jakie przedstawiamy na niniejszej płycie to w pełni rozpisane utwory, a nie dźwiękowy zapis improwizacji na bazie notacji basu cyfrowanego. Notacja partimentowa stała się dla Joanny Soleckiej pretekstem do rozwinięcia różnych odmian faktury polifonicznej, zgodnie z regułami kontrapunktu charakterystycznymi dla epoki kompozytora. W prezentowanych realizacjach jest więc miejsce zarówno na kanon, fugę i swobodną polifonię imitacyjną, jak i na polifonię kontrastową oraz fakturę nota contra notam. Realizacja Sonat w stylu kontrapunktycznym to prawdziwie fascynujące studium kunsztownej polifonii i kompozycji, wymagające wnikliwości wykraczającej poza ulotną w swej istocie improwizację. Pozostaje mieć nadzieję, że przedstawione interpretacje "Sonate per due cembali con il basso cifrato" Bernardo Pasquiniego zabiorą słuchacza nie tylko w podróż po świecie barokowych technik kontrapunktycznych, ale przede wszystkim poruszą jego duszę różnorodnością i głębią afektów.