Znamy już kolejnych gości tegorocznego festiwalu Ethno Port Poznań, który odbędzie się w dniach 3-5 września w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.
To wyjątkowa okazja usłyszenia w jednym miejscu i tym samym czasie, muzyki pochodzącej z rozmaitych zakątków świata. Ethno Port łączy tym samym rozmaite kultury i zaciera jakiekolwiek granice.
To wyjątkowa okazja usłyszenia w jednym miejscu i tym samym czasie, muzyki pochodzącej z rozmaitych zakątków świata. Ethno Port łączy tym samym rozmaite kultury i zaciera jakiekolwiek granice.
Artyści
pojawiający się na Festiwalu reprezentują odmienne kultury i hołdują
rozmaitym tradycjom związanym z ich narodowym dziedzictwem.
materiały prasowe:
JUSTIN ADAMS & MAURO DURANTE
Gitarzysta, producent i kompozytor Justin Adams, był głównym współpracownikiem Roberta Planta w jego zespole The Sensational Spaceshifters, współautorem serii 4 albumów i trasą koncertową po całym świecie. Jego produkcja na przełomowych albumach "Tinariwen" i "Rachid Taha" podkreśla jego wyczucie północnoafrykańskiego groove, a jego projekt z mistrzem gamby Juldehem Camarą łączy tradycję griotów z surowym duchem bluesowym. Jego ostatni solowy album "Ribbons", utrzymany w gitarowej konwencji, znalazł się wśród 50 najlepszych albumów ostatniej dekady według magazynu Songlines.
Współpraca Adamsa ze skrzypkiem i perkusistą Mauro Durante, rozpoczęła się po ich pierwszym spotkaniu, jakie miało miejsce podczas koncertu prowadzonego przez Ludovico Einaudiego w Notte della Taranta w Apulii, kiedy odkryli w sobie pokrewne dusze i pasję do transowych rytmów Taranty.
Razem tworzą muzykę, która porusza i hipnotyzuje.
Razem tworzą muzykę, która porusza i hipnotyzuje.
___________________________
THE SERO
Nazwa zespołu w buddyzmie koreańskim oznacza ścieżkę życia, w której ludzka przeszłość, teraźniejszość i przyszłość przechodzą trzykrotną przemianę. The Sero to tegoroczni stypendyści i laureaci Grand Prix czwartej edycji konkursu Cheongchun Yeoljeon Chulsapyo przeznaczonego dla młodych wykonawców koreańskiej muzyki tradycyjnej gugak. Członkowie kwartetu to utalentowani i gruntownie wykształceni instrumentaliści i wokaliści. Tworzą współczesne własne kompozycje, w których wykorzystują przekazywane od pokoleń techniki śpiewu, akompaniując sobie na tradycyjnych instrumentach perkusyjnych oraz strunowych takich jak ajaeng i gayageum - cytr z tysiącletnim rodowodem używanych powszechnie w muzyce koreańskiej.
___________________________
CIMBALOM BROTHERS
Skład instrumentalny Cimbalom Brothers jest wariacją tradycyjnego zestawu używanego na Węgrzech w cygańskich kapelach. Rytmiczno-harmoniczny fundament konstrukcji muzycznej stanowią partie kontrabasu i gitary, których pilnują László Lisztes i Gergő Unger. Natomiast melodie brawurowo ogrywają na cymbałach ich bracia: Jenő Lisztes i Balázs Unger – ten ostatni nazywany bywa zresztą Chuckiem Berrym tego instrumentu.
Duet Balázs i Jenő to dowód na to, jak spektakularną postać może przybrać komunikacja przy pomocy muzycznego języka. Ich cymbały wspierają się, barwnie komentują, czasem pozostawiają sobie dźwiękową przestrzeń, żeby za chwilę zerwać się do wirtuozowskiego pojedynku, a na koniec połączyć w precyzyjnej grze unisono.
Cimbalom Brothers zapożyczają melodie między innymi od wielkich mistrzów cymbałów – takich jak sławny Aladár Rácz – komponują, aranżują, sięgają po repertuar taneczny z terenu całych Węgier. Ich muzyka charakteryzuje się niebywałą energią, jest szaleńczo szybka, ognista i wirtuozowska. Członkom zespołu, jak sami przyznają, przyświeca jeden cel: pokazać światu, jak czarująca potrafi być gra na cymbałach.
Cimbalom Brothers zapożyczają melodie między innymi od wielkich mistrzów cymbałów – takich jak sławny Aladár Rácz – komponują, aranżują, sięgają po repertuar taneczny z terenu całych Węgier. Ich muzyka charakteryzuje się niebywałą energią, jest szaleńczo szybka, ognista i wirtuozowska. Członkom zespołu, jak sami przyznają, przyświeca jeden cel: pokazać światu, jak czarująca potrafi być gra na cymbałach.
YEGOR ZABELOV
Yegor Zabelov – pochodzący z Mińska artysta, wirtuoz akordeonu guzikowego, znany w Polsce głównie za sprawą znakomitego duetu Gurzuf, z którym koncertował w całej Europie.
Od kilku lat prowadzi także Yegor Zabelov Trio, w unikalny sposób łączące wszystko to, co najlepsze w twórczości Gurzuf, dodatkowo wzbogacając instrumentarium o brzmienie kontrabasu.
W swojej twórczości artysta nieustannie poszukuje nowych rozwiązań muzycznych, łącząc punkową energię z nowoczesną elektroniką, specyficzny białoruski folklor z muzyką rockową czy wreszcie muzykę klasyczną z brzmieniami jazzowymi.
Stworzył muzykę do legendarnego, niemego filmu „Golem” z 1920 roku, w reżyserii Paula Wegnera oraz do klasycznego obrazu „Menilmontant” Dimitri Kirsanoffa.
Zabelov ma na koncie również bogaty dorobek z obszaru muzyki teatralnej, tworzył m. in. dla teatru w Magdeburgu czy do spektakli „Moby Dick” i „Pinokio” w Teatrze Lalki i Aktora w Opolu. Komponował także dla teatrów w Holandii oraz Słowenii. Ostatnio zaś pracował dla teatru w rodzinnym Mińsku przy tamtejszej realizacji „Hamleta”.
Od dwóch lat koncertuje i pracuje nad wspólnym materiałem z legendą polskiej sceny niezależnej Włodkiem Kiniorem Kiniorskim (m. in. Izrael, Kinor Sky Orchestra). Niebawem ukaże się płyta podsumowująca spotkanie obu artystów.
Od kilku lat prowadzi także Yegor Zabelov Trio, w unikalny sposób łączące wszystko to, co najlepsze w twórczości Gurzuf, dodatkowo wzbogacając instrumentarium o brzmienie kontrabasu.
W swojej twórczości artysta nieustannie poszukuje nowych rozwiązań muzycznych, łącząc punkową energię z nowoczesną elektroniką, specyficzny białoruski folklor z muzyką rockową czy wreszcie muzykę klasyczną z brzmieniami jazzowymi.
Stworzył muzykę do legendarnego, niemego filmu „Golem” z 1920 roku, w reżyserii Paula Wegnera oraz do klasycznego obrazu „Menilmontant” Dimitri Kirsanoffa.
Zabelov ma na koncie również bogaty dorobek z obszaru muzyki teatralnej, tworzył m. in. dla teatru w Magdeburgu czy do spektakli „Moby Dick” i „Pinokio” w Teatrze Lalki i Aktora w Opolu. Komponował także dla teatrów w Holandii oraz Słowenii. Ostatnio zaś pracował dla teatru w rodzinnym Mińsku przy tamtejszej realizacji „Hamleta”.
Od dwóch lat koncertuje i pracuje nad wspólnym materiałem z legendą polskiej sceny niezależnej Włodkiem Kiniorem Kiniorskim (m. in. Izrael, Kinor Sky Orchestra). Niebawem ukaże się płyta podsumowująca spotkanie obu artystów.
WERNYHORA
Muzyka Wernyhory przybiera formę, która odzwierciedla różnorodność i równowagę wschodniokarpackiego krajobrazu oraz współistniejącej z nim pasterskiej kultury. Zawiera w sobie wszechogarniający górski spokój i przestrzeń, ale także krewkość oraz wigor zamieszkujących Karpaty Bojków, Łemków czy Hucułów, których tradycje muzyczne stanowią fundament twórczości zespołu.
Członkowie Wernyhory niejednokrotnie zanurzają się w przepastnych archiwach i materiałach Oskara Kolberga, aby wskrzesić do życia zapomniane pieśni o rusińsko-ukraińskim rodowodzie. Daria Kosiek poprzez swój niezwykle sugestywny śpiew odwołuje się w nich do funkcjonujących od wieków – a zaklętych w ludowej narracji – archetypów. Zespół współtworzy Maciej Harna, wieloletni lider Orkiestry Jednej Góry Matragony, muzykolog, muzyk i jeden z najważniejszych w Polsce popularyzatorów liry korbowej. Za archaiczne brzmienie grupy odpowiedzialna jest natomiast Anna Oklejewicz, grająca na skrzypcach, violi da gamba oraz fideli, instrumencie o starym, średniowiecznym rodowodzie.
Członkowie Wernyhory niejednokrotnie zanurzają się w przepastnych archiwach i materiałach Oskara Kolberga, aby wskrzesić do życia zapomniane pieśni o rusińsko-ukraińskim rodowodzie. Daria Kosiek poprzez swój niezwykle sugestywny śpiew odwołuje się w nich do funkcjonujących od wieków – a zaklętych w ludowej narracji – archetypów. Zespół współtworzy Maciej Harna, wieloletni lider Orkiestry Jednej Góry Matragony, muzykolog, muzyk i jeden z najważniejszych w Polsce popularyzatorów liry korbowej. Za archaiczne brzmienie grupy odpowiedzialna jest natomiast Anna Oklejewicz, grająca na skrzypcach, violi da gamba oraz fideli, instrumencie o starym, średniowiecznym rodowodzie.
SYLWETKI INNYCH GOŚCI TEGOROCZNEGO FESTIWALU