fot.Phasma-Music |
Alkis Baltas to jeden z najwybitniejszych greckich kompozytorów współczesnych. Urodzony w 1948 roku w Salonikach artysta, już w 1970 roku doczekał się pierwszego wykonania swego dzieła na orkiestrę (Thessaloniki State Orchestra pod dyrekcją Solona Michaelidisa).
W kolejnych latach współpracował ze stacją radiową Macedonia (1979–1983), był dyrektorem artystycznym Thessaloniki State Symphony Orchestra (1983-1992) oraz zespołów muzycznych Greckiego Państwowego Radia i Telewizji - ERT (1997-1999), a także profesorem w State Conservatory of Thessaloniki (1980-1984).
Jest dyrektorem artystycznym festiwalu na wyspie Patmos, dyrektorem Konserwatorium Muzycznego w Salonikach i Greckiego Konserwatorium Muzycznego i Sztuki w Atenach.
W kolejnych latach współpracował ze stacją radiową Macedonia (1979–1983), był dyrektorem artystycznym Thessaloniki State Symphony Orchestra (1983-1992) oraz zespołów muzycznych Greckiego Państwowego Radia i Telewizji - ERT (1997-1999), a także profesorem w State Conservatory of Thessaloniki (1980-1984).
Jest dyrektorem artystycznym festiwalu na wyspie Patmos, dyrektorem Konserwatorium Muzycznego w Salonikach i Greckiego Konserwatorium Muzycznego i Sztuki w Atenach.
W trakcie swej wieloletniej działalności dyrygenckiej prowadził orkiestry zarówno w Europie jak w USA, Australii czy Argentynie i Turcji.
W roku 2019 nakładem prowadzonej przez Mihaila Travlosa Fundacji Phasma-Music ukazały się dwie płyty wypełnione muzyką skomponowaną przez Alkisa Baltasa: "Sacred Choral Works" z utworami sakralnymi na chór skomponowanymi przez artystę w latach 1978-2010, oraz "Intimate Dialogues" - zbiór pięciu kompozycji rozpisanych na trzy różne składy instrumentalne (zespół kameralny, dwoje skrzypiec, skrzypce i taśma oraz fortepian solo).
W roku 2019 nakładem prowadzonej przez Mihaila Travlosa Fundacji Phasma-Music ukazały się dwie płyty wypełnione muzyką skomponowaną przez Alkisa Baltasa: "Sacred Choral Works" z utworami sakralnymi na chór skomponowanymi przez artystę w latach 1978-2010, oraz "Intimate Dialogues" - zbiór pięciu kompozycji rozpisanych na trzy różne składy instrumentalne (zespół kameralny, dwoje skrzypiec, skrzypce i taśma oraz fortepian solo).
Rok 2020 przyniósł trzy kolejne monograficzne albumy Alkisa Baltasa: "Ballet Music", "Musical Mosaics" i płytę zawierającą
muzykę do wstrząsającego filmu w reżyserii Yorgosa Keramidiotisa "From
Terros to Resistance - Nazi Camp Pavlos Melas Thessaloniki 1941-1944" z
roku 2018 ("Film Music") .
Wszystkie wymienione albumy ukazały się pod patronatem LongPlay, podobnie jak dwa kolejne albumy z muzyką tego wyjątkowego twórcy, które światło dzienne ujrzały w pierwszej połowie 2021 roku:
"Piano Trio / String Quartet"
oraz
Wszystkie wymienione albumy ukazały się pod patronatem LongPlay, podobnie jak dwa kolejne albumy z muzyką tego wyjątkowego twórcy, które światło dzienne ujrzały w pierwszej połowie 2021 roku:
"Piano Trio / String Quartet"
oraz
"Daniel In The Lions' Den"
To płyta zawierająca autorskie opracowanie na chór i orkiestrę średniowiecznego dramatu liturgicznego "Daniel w jaskini lwów".
Kompozytor przygotował wyjątkowe dzieło, w którym rolę narracji pełnią teksty pochodzące ze Starego Testamentu, recytowane zarówno w języku greckim jak angielskim.
Na płycie znajdziemy zapis premierowego koncertowego wykonania utworu z 30 sierpnia 2017 roku, jakie miało miejsce w amfiteatrze przed Świętą Grotą Apokalipsy w Patmos.
Kompozytor przygotował wyjątkowe dzieło, w którym rolę narracji pełnią teksty pochodzące ze Starego Testamentu, recytowane zarówno w języku greckim jak angielskim.
Na płycie znajdziemy zapis premierowego koncertowego wykonania utworu z 30 sierpnia 2017 roku, jakie miało miejsce w amfiteatrze przed Świętą Grotą Apokalipsy w Patmos.
Album ukazał się 26 lutego.
Robert Ratajczak
LINK: recenzja płyty
____________________________________________
Alkis Baltas - Daniel In The Lions' Den
CD 2020, Phasma-Music 029
program:
CD 2020, Phasma-Music 029
program:
1. Overture and choir: Daniel in the lions’ den
2. Orchestra
3. Jubilemus regi nostro
4. Orchestra: the writing on the wall
5. Cum doctorum
6. Rex in aeternum vive (solo mezzo): Ut scribentis noscas ingenium
7. Vir propheta Dei Daniel
8. Hic verus Dei famulus
9. Orchestra (Belshazzar’s death)
10. Ecce Rex Darius
11. Orchestra (Intermezzo)
12. Alle psallite cum luya
13. Daniel is praying (solo baritone): Kyrie eleison
14. Rex in aeternum vive - Decreverunt in tua curia
15. Orchestra (God sent an Angel)
16. Angelicum solita (solo tenor)
17. Daniel educite
18. Congaudentes celebremus
19. Astra tenendi - Alleluia
wykonawcy:
Patmos Festival Orchestra:
Odysseus Korelis, Irina Shalenkova, Elena Shalenkova, Sokratis Stathoulopoulos, Konstantinos Boutantas, Georgia Tsolaki, Georgie Hatzis - skrzypce
Antonis Manias, Panagiotis Arapoglou - altówka
Vangjel Nina, Ellie Filippou - wiolonczela
Apostolos Papapetrou - kontrabas
Melina Makri - flet
Aggelos Politis - klarnet
Sokratis Anthis - trąbka
Spiros Lambouras - instr. perkusyjne
Vicky Stylianou - fortepian
Vocal Ensemble:
Natassa Aggelopoulou, Daphne Panourgia - sopran
Maria Vlahopulou, Vasso Karioti - alt
Lucas Panourgias, George Kyriazis - tenor
Joseph Ketentzian, Lefteris Toumaras - bass
Nikos Georgakis - narrator
dyrygent: Alkis Baltas
10. Ecce Rex Darius
11. Orchestra (Intermezzo)
12. Alle psallite cum luya
13. Daniel is praying (solo baritone): Kyrie eleison
14. Rex in aeternum vive - Decreverunt in tua curia
15. Orchestra (God sent an Angel)
16. Angelicum solita (solo tenor)
17. Daniel educite
18. Congaudentes celebremus
19. Astra tenendi - Alleluia
wykonawcy:
Patmos Festival Orchestra:
Odysseus Korelis, Irina Shalenkova, Elena Shalenkova, Sokratis Stathoulopoulos, Konstantinos Boutantas, Georgia Tsolaki, Georgie Hatzis - skrzypce
Antonis Manias, Panagiotis Arapoglou - altówka
Vangjel Nina, Ellie Filippou - wiolonczela
Apostolos Papapetrou - kontrabas
Melina Makri - flet
Aggelos Politis - klarnet
Sokratis Anthis - trąbka
Spiros Lambouras - instr. perkusyjne
Vicky Stylianou - fortepian
Vocal Ensemble:
Natassa Aggelopoulou, Daphne Panourgia - sopran
Maria Vlahopulou, Vasso Karioti - alt
Lucas Panourgias, George Kyriazis - tenor
Joseph Ketentzian, Lefteris Toumaras - bass
Nikos Georgakis - narrator
dyrygent: Alkis Baltas
____________________________________________
tekst wydawcy:
The extraordinary album DANIEL IN LIONS’ DEN presents music by Greek composer Alkis Baltas.
In the period spanning between the 10th and the 13th century, a new musical-theatrical form appears in Europe, which has gone down in the history of music under the name “liturgical drama”. Combining theatre to music, the liturgical dramas derived from the Bible, initially revolving around the Passion of Jesus, but expanding gradually to include stories from the Old Testament as well (e.g. Noah’s Ark, Samson and Delilah etc.) Originally, the liturgical drama performances were given in the church, but from 14th to the 16th century, the performances took place outside the church. Such performances were called “mysteries” or “miracles” in the Renaissance. The monophonic chants of the medieval liturgical dramas had Latin lyrics and derived from both secular and church melodies.
The work “Daniel in the Lion’s Den” was composed in 2017 for the 16th Patmos Sacred Music Festival in Patmos, Greece. It is a modern, free adaptation of the homonymous liturgical drama, based on the monophonic melodies that were sung in the Middle Ages, when the drama “Daniel in the Lion’s Den” was performed.
The harmonic elaboration, the accompaniment of the orchestra and the orchestral interludes, with the exception of the choir, are my own free composing choices.
The narrator recites texts in Greek and English, taken from the Old Testament.
The work was recorded live at the premiere on August 30th 2017 at the 16th Patmos Sacred Music Festival - “The Divine Revelation of Music”, at the open-air theatre of the Holy Cave of the Apocalypse. (Alkis Baltas)
In the period spanning between the 10th and the 13th century, a new musical-theatrical form appears in Europe, which has gone down in the history of music under the name “liturgical drama”. Combining theatre to music, the liturgical dramas derived from the Bible, initially revolving around the Passion of Jesus, but expanding gradually to include stories from the Old Testament as well (e.g. Noah’s Ark, Samson and Delilah etc.) Originally, the liturgical drama performances were given in the church, but from 14th to the 16th century, the performances took place outside the church. Such performances were called “mysteries” or “miracles” in the Renaissance. The monophonic chants of the medieval liturgical dramas had Latin lyrics and derived from both secular and church melodies.
The work “Daniel in the Lion’s Den” was composed in 2017 for the 16th Patmos Sacred Music Festival in Patmos, Greece. It is a modern, free adaptation of the homonymous liturgical drama, based on the monophonic melodies that were sung in the Middle Ages, when the drama “Daniel in the Lion’s Den” was performed.
The harmonic elaboration, the accompaniment of the orchestra and the orchestral interludes, with the exception of the choir, are my own free composing choices.
The narrator recites texts in Greek and English, taken from the Old Testament.
The work was recorded live at the premiere on August 30th 2017 at the 16th Patmos Sacred Music Festival - “The Divine Revelation of Music”, at the open-air theatre of the Holy Cave of the Apocalypse. (Alkis Baltas)