Nowy album grupy Bastarda "Fado" nagrany został z udziałem mieszkającego od 2006 roku w Polsce portugalskiego gitarzysty, wokalisty i producenta muzycznego João de Sousy, znanego m.in. z wydanej pod patronatem LongPlay płyty Oli Jas "Jasna" oraz współpracy z formacją Fado Polaco, zespołem Mikromusic i Dorotą Miśkiewicz.
Bastarda to formacja tworzona przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy).
Po płytach "Promitat eterno" (2017), "Ars moriendi" (2019) i "Nigunim" (2020), zespół Bastarda proponuje album odwołujący się do tradycyjnych utworów fado. Charakterystyczne dla tego gatunku przepełnione smutkiem i duchowością melancholijne utwory, nasycone zostały własnym piętnem zespołu dysponującego oryginalnym brzmieniem wynikającym z nietypowego połączenia instrumentów, oraz znakomitego warsztatu i doświadczeń każdego z muzyków.
Bastarda to formacja tworzona przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy).
Po płytach "Promitat eterno" (2017), "Ars moriendi" (2019) i "Nigunim" (2020), zespół Bastarda proponuje album odwołujący się do tradycyjnych utworów fado. Charakterystyczne dla tego gatunku przepełnione smutkiem i duchowością melancholijne utwory, nasycone zostały własnym piętnem zespołu dysponującego oryginalnym brzmieniem wynikającym z nietypowego połączenia instrumentów, oraz znakomitego warsztatu i doświadczeń każdego z muzyków.
Album ukazał się 4 maja.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Bastarda & João De Sousa: Fado
CD 2021, Audio Cave ACD-006-2021
program:
1. Livre
2. Estranha forma de vida
3. Gondarém
4. Com que voz
5. Cantiga de amigo
6. Memória
7. Medo
8. Maldição
personel:
João de Sousa – gitara, śpiew
Paweł Szamburski – klarnet, klarnet basowy
Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela
Michał Górczyński - klarnet kontrabasowy
CD 2021, Audio Cave ACD-006-2021
program:
1. Livre
2. Estranha forma de vida
3. Gondarém
4. Com que voz
5. Cantiga de amigo
6. Memória
7. Medo
8. Maldição
personel:
João de Sousa – gitara, śpiew
Paweł Szamburski – klarnet, klarnet basowy
Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela
Michał Górczyński - klarnet kontrabasowy
_______________________________________________
tekst prasowy:
Najnowsza propozycja grupy Bastarda zarejestrowana z gitarzystą i wokalistą João de Sousa jest kolejnym zaskakującym krokiem w działalności zespołu.
"Bastarda wspólnie z João de Sousa odnosząc się do tradycyjnych utworów fado stworzyła nową, oryginalną opowieść muzyczną. Współczesne, autorskie aranżacje i opracowania tych niezwykłych, melancholijnych pieśni dały nam możliwość swobodnej wypowiedzi, kreacji muzycznej oraz pozwoliły na szczery, pełen emocji przekaz" – tak w klimat nowej płyty wprowadza Paweł Szamburski.
Grupa nie byłaby jednak sobą, gdyby na tych przepełnionych smutkiem i duchowością utworach nie odcisnęła własnego piętna. Autorskie aranżacje, niepodrabialne brzmienie, będące wypadkową nietypowego połączenia instrumentów, wybitnego warsztatu i bogatych doświadczeń każdego z muzyków, pozwoliły na dopisanie kolejnego fascynującego rozdziału do historii Bastardy.
João de Sousa – urodzony w Portugalii, od 2006 roku mieszka i tworzy w Polsce. Jego luzofońskie korzenie w znacznym stopniu wpływają na muzykę jaką tworzy, choć fascynacje innymi gatunkami – jazzem, world music czy muzyką alternatywną – swobodnie oddalają go od fado. Współpracował, m.in.: z Andrzejem Smolikiem, zespołem Mikromusic, Dorotą Miśkiewicz czy Ariel Ramirez Tango Quintet.
Bastarda to projekt powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Artyści na płytach "Promitat eterno" (2017) i "Ars moriendi" (2019) podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej, a na "Nigunim" (2020) odwołują się do tradycji muzyki żydowskiej i chasydzkich pieśni mistycznych, każdorazowo tworząc w pełni autorski dźwiękowy język. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory – budują pomost łączący odległe muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Twórczość Bastardy to współczesna, na wskroś oryginalna i bardzo osobista wypowiedź oparta na bogatych tradycjach muzycznych.
João de Sousa – urodzony w Portugalii, od 2006 roku mieszka i tworzy w Polsce. Jego luzofońskie korzenie w znacznym stopniu wpływają na muzykę jaką tworzy, choć fascynacje innymi gatunkami – jazzem, world music czy muzyką alternatywną – swobodnie oddalają go od fado. Współpracował, m.in.: z Andrzejem Smolikiem, zespołem Mikromusic, Dorotą Miśkiewicz czy Ariel Ramirez Tango Quintet.
Bastarda to projekt powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Artyści na płytach "Promitat eterno" (2017) i "Ars moriendi" (2019) podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej, a na "Nigunim" (2020) odwołują się do tradycji muzyki żydowskiej i chasydzkich pieśni mistycznych, każdorazowo tworząc w pełni autorski dźwiękowy język. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory – budują pomost łączący odległe muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Twórczość Bastardy to współczesna, na wskroś oryginalna i bardzo osobista wypowiedź oparta na bogatych tradycjach muzycznych.