W roku 2018 do melomanów dotarł wyjątkowy, wydany pod patronatem LongPlay przez Chopin University Press, 2-płytowy album z kompletem wszystkich 6 Sonat na skrzypce i klawesyn Johanna Sebastiana Bacha ("J.S.Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn"). Nagrania tego wyjątkowego cyklu podjął się mistrzowski duet tworzony przez współtwórcę legendarnego kwartetu smyczkowego Wilanów, znakomitego skrzypka Pawła Łosakiewicza i laureatkę Nagrody Fryderyk, klawesynistkę Liliannę Stawarz.
fot.DUX |
Artyści doskonale czują się w swoim towarzystwie, co sprawia iż wykonywana przez nich muzyka pełna jest artystycznej ekspresji i mistrzowskich kreacji instrumentalnych, a zarazem wyjątkowej swobody w operowaniu dźwiękiem.
Nic dziwnego, iż współpraca obojga instrumentalistów doczekała się kolejnej płyty. Jest nią album "Scarlatti Sonatas" zawierający tym razem transkrypcje na skrzypce i klawesyn 24 Sonat Domenico Scarlattiego.
Zamieszczony na płycie recital zachwyca nie tylko mistrzowskim wykonaniem i artystyczną korelacją, ale też połączeniem w sposobie gry stylu interpretacji właściwego muzyce dawnej, z współczesnym postrzeganiem barokowej estetyki.
Album ukazał się 4 lutego.
Robert Ratajczak
LINK: recenzja płyty
________________________________________________
Paweł Łosakiewicz / Lilianna Stawarz: Scarlatti Sonatas
CD 2020, DUX 1668
program:
Domenico Scarlatti
1. Sonata in A minor, K 149
2. Sonata in D minor, K 32
3. Sonata in B flat major, K 42
4. Sonata in F major, K 153
5. Sonata in C minor, K 11
6. Sonata in G minor, K 8
7. Sonata in D minor, K 34
8. Sonata in B minor, K 197
9. Sonata in D minor, K 64
10. Sonata in A major, K 208
11. Sonata in D minor, K 213
12. Sonata in G major, K 80
13. Sonata in D minor, K 176
14. Sonata in G major, K 144
15. Sonata in E minor, K 402
16. Sonata in C minor, K 58
17. Sonata in D minor, K 77
18. Sonata in G major, K 63
19. Sonata in D major, K 415
20. Sonata in D minor, K 247
21. Sonata in B minor, K 293
22. Sonata in F minor, K 466
23. Sonata in F minor, K 481
24. Sonata in B minor, K 377
wykonawcy:
Paweł Łosakiewicz - skrzypce
Lilianna Stawarz - klawesyn
CD 2020, DUX 1668
program:
Domenico Scarlatti
1. Sonata in A minor, K 149
2. Sonata in D minor, K 32
3. Sonata in B flat major, K 42
4. Sonata in F major, K 153
5. Sonata in C minor, K 11
6. Sonata in G minor, K 8
7. Sonata in D minor, K 34
8. Sonata in B minor, K 197
9. Sonata in D minor, K 64
10. Sonata in A major, K 208
11. Sonata in D minor, K 213
12. Sonata in G major, K 80
13. Sonata in D minor, K 176
14. Sonata in G major, K 144
15. Sonata in E minor, K 402
16. Sonata in C minor, K 58
17. Sonata in D minor, K 77
18. Sonata in G major, K 63
19. Sonata in D major, K 415
20. Sonata in D minor, K 247
21. Sonata in B minor, K 293
22. Sonata in F minor, K 466
23. Sonata in F minor, K 481
24. Sonata in B minor, K 377
wykonawcy:
Paweł Łosakiewicz - skrzypce
Lilianna Stawarz - klawesyn
________________________________________________
tekst wydawcy:
Rok 1685 ofiarował ludzkości trzech geniuszy o nadprzyrodzonych talentach kompozytorskich i improwizatorskich – Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla oraz Domenica Scarlattiego. Jedynie dwóch ostatnich miało okazję do bezpośredniej konfrontacji w formie pojedynku o palmę zwycięzcy w kategorii na najszybsze palce realizujące nieokiełznane pomysły improwizatorskie.
Co ciekawe, Sonaty Scarlattiego, choć mocno zakorzenione w tradycji przełomu baroku i klasycyzmu, pod wieloma względami wyprzedzają twórczość obu epok, a liczne fakturalne rozwiązania proponowane przez kompozytora stanowią zapowiedź zaawansowanych harmonicznie miniatur romantycznych.
Interpretacje zamieszczone na niniejszym albumie są efektem współpracy dwóch różnych światów, pozornie niemożliwych do pogodzenia. Świata interpretacji zakorzenionej w muzyce dawnej oraz tej reprezentowanej przez instrumentarium współczesne w odniesieniu do epoki baroku. Potrzeba wspólnego muzykowania, dialogu i wzajemnej inspiracji oraz szacunku dla różnorodności postrzegania problematyki wykonawczej niewątpliwie stanowi wielki atut niniejszej płyty.
Co ciekawe, Sonaty Scarlattiego, choć mocno zakorzenione w tradycji przełomu baroku i klasycyzmu, pod wieloma względami wyprzedzają twórczość obu epok, a liczne fakturalne rozwiązania proponowane przez kompozytora stanowią zapowiedź zaawansowanych harmonicznie miniatur romantycznych.
Interpretacje zamieszczone na niniejszym albumie są efektem współpracy dwóch różnych światów, pozornie niemożliwych do pogodzenia. Świata interpretacji zakorzenionej w muzyce dawnej oraz tej reprezentowanej przez instrumentarium współczesne w odniesieniu do epoki baroku. Potrzeba wspólnego muzykowania, dialogu i wzajemnej inspiracji oraz szacunku dla różnorodności postrzegania problematyki wykonawczej niewątpliwie stanowi wielki atut niniejszej płyty.