Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki w Rzeszowie to nowe cykliczne wydarzenie, którego celem jest popularyzacja polskiej muzyki XIX i XX wieku tworzonej przez wybitnych kompozytorów, ze szczególnym akcentem na dorobek patrona Konkursu, Stanisława Moniuszki, oraz promowanie młodych, utalentowanych muzyków.
Konkurs odbywać się będzie co dwa lata w dwóch kategoriach: fortepian i zespoły kameralne, a udział w nim brać mogą zarówno soliści jak różne składy: od duetów, aż do zespołów 12-osobowych.
Pierwsza edycja Konkursu odbyła się 20–27 września 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Do udziału zakwalifikowało się 17 pianistów oraz 24 zespoły kameralne z Polski, Rosji, Ukrainy, Rumunii, Hong Kongu i Izraela.
Wydarzeniu towarzyszyły targi wydawnictw nutowych i fonograficznych, spotkania autorskie, wykłady i warsztaty.
Wytwórnia DUX podjęła się udokumentowania I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki serią sześciu płyt z nagraniami uczestników Konkursu wykonujących kompozycje m.in. Stanisława Moniuszki, Ludomira Różyckiego, Michała Spisaka, Józefa Elsnera, Zygmunta Noskowskiego, Aleksandra Tansmana, Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego, Joachima Kaczkowskiego, Karola Szymanowskiego i Wojciecha Kilara.
Pięć płyt zawiera utwory konkursowe i jest kroniką zmagań młodych instrumentalistów, natomiast szósta jest albumem złożonym z nagrań laureatów Konkursu: pianistów Pavla Dombrovskiego, Ryszarda Pawlaka i Mateusza Krzyżowskiego oraz zespołów kameralnych Gidaszewska/ Łaguniak Duo, Atma Quartet i Cracow Golden Quintet.
Na drugiej płycie serii "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019" znajdziemy kompozycje Franciszka Lessela (1780-1838) i Ludomira Różyckiego (1883-1953)..
Z dorobku Lessela wybrano fragmenty VIII Kwartetu smyczkowego B-dur op.19 i Trio fortepianowe E-dur op.5. Dwie części wybrane z odnalezionego w 1996 roku a pochodzącego z 1824 roku Kwartetu smyczkowego Lessela, wykonuje powstały w 2016 roku, a oklaskiwany już m.in. w Szwajcarii, Francji, Holandii i Hiszpanii Atma Quartet. Natomiast Tria fortepianowego słuchamy w interpretacji zespołu Cuore Piano Trio tworzonego przez doskonale nam znanych dzięki wydanej pod patronatem LongPlay płycie "Polonaises" (2018) Zuzannę Budzyńską (skrzypce) i Szymona Ogryzka (fortepian) oraz Jadwigę Rogulską (wiolonczela).
Drugą część płyty złożoną z kompozycji Ludomira Różyckiego wypełniają trzy utwory: "Itala, Op.50" w wykonaniu studenta Akademii Muzycznej im.Karola Szymanowskiego w Katowicach, pianisty Michała Dziewiora; Rapsodia na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op.33 w wykonaniu tworzonego przez absolwentów i pedagogów Akademii Muzycznej im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu, zespołu Apeiron Trio; oraz najbardziej rozbudowana forma na całej płycie, 25-minutowy Kwintet fortepianowy c-moll op.35 zagrany przez, związany z poznańskim środowiskiem muzycznym skład Septem Quintet.
Konkurs odbywać się będzie co dwa lata w dwóch kategoriach: fortepian i zespoły kameralne, a udział w nim brać mogą zarówno soliści jak różne składy: od duetów, aż do zespołów 12-osobowych.
Pierwsza edycja Konkursu odbyła się 20–27 września 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Do udziału zakwalifikowało się 17 pianistów oraz 24 zespoły kameralne z Polski, Rosji, Ukrainy, Rumunii, Hong Kongu i Izraela.
Wydarzeniu towarzyszyły targi wydawnictw nutowych i fonograficznych, spotkania autorskie, wykłady i warsztaty.
Wytwórnia DUX podjęła się udokumentowania I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki serią sześciu płyt z nagraniami uczestników Konkursu wykonujących kompozycje m.in. Stanisława Moniuszki, Ludomira Różyckiego, Michała Spisaka, Józefa Elsnera, Zygmunta Noskowskiego, Aleksandra Tansmana, Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego, Joachima Kaczkowskiego, Karola Szymanowskiego i Wojciecha Kilara.
Pięć płyt zawiera utwory konkursowe i jest kroniką zmagań młodych instrumentalistów, natomiast szósta jest albumem złożonym z nagrań laureatów Konkursu: pianistów Pavla Dombrovskiego, Ryszarda Pawlaka i Mateusza Krzyżowskiego oraz zespołów kameralnych Gidaszewska/ Łaguniak Duo, Atma Quartet i Cracow Golden Quintet.
Na drugiej płycie serii "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019" znajdziemy kompozycje Franciszka Lessela (1780-1838) i Ludomira Różyckiego (1883-1953)..
Z dorobku Lessela wybrano fragmenty VIII Kwartetu smyczkowego B-dur op.19 i Trio fortepianowe E-dur op.5. Dwie części wybrane z odnalezionego w 1996 roku a pochodzącego z 1824 roku Kwartetu smyczkowego Lessela, wykonuje powstały w 2016 roku, a oklaskiwany już m.in. w Szwajcarii, Francji, Holandii i Hiszpanii Atma Quartet. Natomiast Tria fortepianowego słuchamy w interpretacji zespołu Cuore Piano Trio tworzonego przez doskonale nam znanych dzięki wydanej pod patronatem LongPlay płycie "Polonaises" (2018) Zuzannę Budzyńską (skrzypce) i Szymona Ogryzka (fortepian) oraz Jadwigę Rogulską (wiolonczela).
Drugą część płyty złożoną z kompozycji Ludomira Różyckiego wypełniają trzy utwory: "Itala, Op.50" w wykonaniu studenta Akademii Muzycznej im.Karola Szymanowskiego w Katowicach, pianisty Michała Dziewiora; Rapsodia na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op.33 w wykonaniu tworzonego przez absolwentów i pedagogów Akademii Muzycznej im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu, zespołu Apeiron Trio; oraz najbardziej rozbudowana forma na całej płycie, 25-minutowy Kwintet fortepianowy c-moll op.35 zagrany przez, związany z poznańskim środowiskiem muzycznym skład Septem Quintet.
Płyta dostępna w katalogu wytwórni DUX od 28 marca 2020.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (2):
Lessel, Różycki
CD 2019, DUX 1654
program:
Franciszek Lessel
-String Quartet No.8 in B flat major, Op.19:
1. III Menuetto. Presto
2. IV Finale. Allegro assai
-Piano Trio in E major, Op.5:
3. Allegro brillante
4. Reve. Adagio
5. Rondo. Allegro di molto
Ludomir Różycki
-Italia Op.50:
6. Ave Maria
7. Campo santo
8. Dogaressa. Barcarolle
9. La mort de Béatrice Cenci
10. Rhapsody for piano, violin and cello, Op.33
-Piano Quintet in C minor, Op.35:
11. Lento – Allegro moderato
12. Adagio
wykonawcy:
Atma Quartet
Michał Dziewior - fortepian
Apeiron Trio
Cuore Piano Trio
Septem Quintet
CD 2019, DUX 1654
program:
Franciszek Lessel
-String Quartet No.8 in B flat major, Op.19:
1. III Menuetto. Presto
2. IV Finale. Allegro assai
-Piano Trio in E major, Op.5:
3. Allegro brillante
4. Reve. Adagio
5. Rondo. Allegro di molto
Ludomir Różycki
-Italia Op.50:
6. Ave Maria
7. Campo santo
8. Dogaressa. Barcarolle
9. La mort de Béatrice Cenci
10. Rhapsody for piano, violin and cello, Op.33
-Piano Quintet in C minor, Op.35:
11. Lento – Allegro moderato
12. Adagio
wykonawcy:
Atma Quartet
Michał Dziewior - fortepian
Apeiron Trio
Cuore Piano Trio
Septem Quintet
_______________________________________________
tekst wydawcy:
Pomiędzy 20. a 26. września 2019 odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. Celem tej nowej inicjatywy kulturalnej jest popularyzacja polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia zarówno twórczości Stanisława Moniuszki, jak i wielu wybitnych polskich kompozytorów z XIX i XX wieku. Konkurs ma szczególnie przyczynić się do zaprezentowania szerokiej publiczności utworów na nowo odkrywanych, a także sprawić, aby owa niesłusznie zaniedbana spuścizna doczekała się należytego opracowania i nowych edycji. Nie mniej ważnym zadaniem Konkursu jest promowanie utalentowanych muzyków, którzy zdecydują się włączyć do swojego repertuaru mniej znane dzieła polskich kompozytorów.
W sześciopłytowej serii prezentujemy najciekawsze nagrania wykonań konkursowych, wśród których znalazły się występy wszystkich laureatów konkursu. Niektóre z prezentowanych w serii utworów mają tu swoją światową premierę fonograficzną.
W sześciopłytowej serii prezentujemy najciekawsze nagrania wykonań konkursowych, wśród których znalazły się występy wszystkich laureatów konkursu. Niektóre z prezentowanych w serii utworów mają tu swoją światową premierę fonograficzną.