Waltornistę Aleksandra Szebesczyka znamy z istniejącej od 1991 roku, a tworzonej przez wybitnych solistów Orkiestry Filharmonii Narodowej grupy Warsaw Philharmonic Brass Quintet (Kwintet Instrumentów Dętych Blaszanych), którego płyta "Polish Modern Brass Music" w roku 2019 ukazała się pod patronatem LongPlay nakładem wydawnictwa Chopin University Press.
fot.DUX |
Album "Quattrocorno 2" to już druga płyta Aleksandra Szebesczyka, na której muzyk mierzy się z konwencją gry solowej i prezentuje własne oryginalne aranżacje na waltornię utworów Wielkich Mistrzów.
Na płycie znajdziemy 10 innowacyjnych opracowań kompozycji m.in. Antona Bruknera, Piotra Czajkowskiego, Johanna Sebastiana Bacha, Richarda Straussa i Karola Szymanowskiego.
Unikatowe w skali światowej interpretacje tematów znanych z zupełnie innych instrumentacji, ukazują oblicze waltorni jako instrumentu o wyjątkowych możliwościach i szerokim zastosowaniu, a także odsłaniają ogromne możliwości warsztatowe i nieograniczoną fantazję wykonawcy.
Na płycie znajdziemy 10 innowacyjnych opracowań kompozycji m.in. Antona Bruknera, Piotra Czajkowskiego, Johanna Sebastiana Bacha, Richarda Straussa i Karola Szymanowskiego.
Unikatowe w skali światowej interpretacje tematów znanych z zupełnie innych instrumentacji, ukazują oblicze waltorni jako instrumentu o wyjątkowych możliwościach i szerokim zastosowaniu, a także odsłaniają ogromne możliwości warsztatowe i nieograniczoną fantazję wykonawcy.
Robert Ratajczak
LINK: recenzja płyty
________________________________________________
Aleksander Szebesczyk: Quattrocorno 2
CD 2020, DUX 1576
program:
1. Jean Françaix: Notturno e Divertimento per quattro corni
2. Anton Bruckner: Andante in D flat major
3. Piotr Czajkowski: Pizzicato Ostinato
4. Johann Sebastian Bach: "Nun lieget Alles unter dir” chorale from the Ascension Oratorio, BWV 11
5. Johann Sebastian Bach: Fugue in A minor, BWV 947
6. Luigi Cherubini: Sonata No.1
7. Franz Strauss: Introduction, Theme, and Variations, Op.13
8. Richard Georg Strauss: "Di rigori armato” aria from Der Rosenkavalier
9. Luigi Cherubini: Sonata No.2
10. Karol Szymanowski: Lento theme from Symphony No.2, Op.19
Aleksander Szebesczyk - waltornia
CD 2020, DUX 1576
program:
1. Jean Françaix: Notturno e Divertimento per quattro corni
2. Anton Bruckner: Andante in D flat major
3. Piotr Czajkowski: Pizzicato Ostinato
4. Johann Sebastian Bach: "Nun lieget Alles unter dir” chorale from the Ascension Oratorio, BWV 11
5. Johann Sebastian Bach: Fugue in A minor, BWV 947
6. Luigi Cherubini: Sonata No.1
7. Franz Strauss: Introduction, Theme, and Variations, Op.13
8. Richard Georg Strauss: "Di rigori armato” aria from Der Rosenkavalier
9. Luigi Cherubini: Sonata No.2
10. Karol Szymanowski: Lento theme from Symphony No.2, Op.19
Aleksander Szebesczyk - waltornia
________________________________________________
tekst wydawcy:
Płyta, którą trzymacie Państwo w rękach, jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy jeden muzyk może wykonywać utwory wielogłosowe.
Instrumenty dęte są, w takim przypadku, w szczególnie niekorzystnej sytuacji, ponieważ w przeciwieństwie do np. skrzypiec czy fortepianu nie można na nich efektywnie wykonywać akordów, nie wspominając o realizacji kilku linii melodycznych. Współczesna technika nagraniowa w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem umożliwia rejestrację kolejnych głosów, a następnie łączenie ich w całość – jest to powszechnie wykorzystywane w muzyce rozrywkowej. W przypadku klasycznej muzyki kameralnej wymagania co do takiego właśnie sposobu rejestracji są jednak dużo wyższe…
Niniejszy album Aleksandra Szebesczyka uświadamia słuchaczom, że nawet na gruncie dzieł czysto instrumentalnych tego rodzaju skomplikowane zabiegi mogą przynieść szereg unikatowych, a przy tym przekonujących wrażeń sonorystyczno-estetycznych.
Instrumenty dęte są, w takim przypadku, w szczególnie niekorzystnej sytuacji, ponieważ w przeciwieństwie do np. skrzypiec czy fortepianu nie można na nich efektywnie wykonywać akordów, nie wspominając o realizacji kilku linii melodycznych. Współczesna technika nagraniowa w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem umożliwia rejestrację kolejnych głosów, a następnie łączenie ich w całość – jest to powszechnie wykorzystywane w muzyce rozrywkowej. W przypadku klasycznej muzyki kameralnej wymagania co do takiego właśnie sposobu rejestracji są jednak dużo wyższe…
Niniejszy album Aleksandra Szebesczyka uświadamia słuchaczom, że nawet na gruncie dzieł czysto instrumentalnych tego rodzaju skomplikowane zabiegi mogą przynieść szereg unikatowych, a przy tym przekonujących wrażeń sonorystyczno-estetycznych.