Specjalizujący się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku, kilkakrotnie nominowany do Nagrody Fryderyk znakomity krakowski pianista Marek Szlezer, jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-in-the-fields.
W bogatej dyskografii Marka Szlezera znajdziemy płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego ("Piano Music", 2018), Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego, a także m.in. albumy "Sonatas for Cello and Piano" (2017, w duecie z Joo Yeon Choi), oraz wydaną pod patronatem LongPlay płytę "Witold Friemann - Works for clarinet & piano" (2019, w duecie z Barbarą Borowicz).
Jednym z najbardziej spektakularnych przedsięwzięć artysty jest cykl albumów prezentujący utwory fortepianowe polskiego kompozytora, pianisty, pedagoga oraz autora m.in. monografii Lutosławskiego i Szostakiewicza, urodzonego w 1943 roku Krzysztofa Meyera. Kompozytor należy do grona najważniejszych twórców przełomu XX i XXI wieku w Polsce, a po jego utwory sięgają dziś rozliczni artyści chcący zmierzyć się z ich wyjątkową formą i przekazem.
W bogatej dyskografii Marka Szlezera znajdziemy płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego ("Piano Music", 2018), Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego, a także m.in. albumy "Sonatas for Cello and Piano" (2017, w duecie z Joo Yeon Choi), oraz wydaną pod patronatem LongPlay płytę "Witold Friemann - Works for clarinet & piano" (2019, w duecie z Barbarą Borowicz).
Jednym z najbardziej spektakularnych przedsięwzięć artysty jest cykl albumów prezentujący utwory fortepianowe polskiego kompozytora, pianisty, pedagoga oraz autora m.in. monografii Lutosławskiego i Szostakiewicza, urodzonego w 1943 roku Krzysztofa Meyera. Kompozytor należy do grona najważniejszych twórców przełomu XX i XXI wieku w Polsce, a po jego utwory sięgają dziś rozliczni artyści chcący zmierzyć się z ich wyjątkową formą i przekazem.
Utwory fortepianowe to szczególny rozdział twórczości Krzysztofa Meyera, bowiem to właśnie za klawiaturą fortepianu artysta odkrywał świat muzyki już w wieku dziecięcym. Przez wiele lat, komponował utwory fortepianowe przede wszystkim dla własnego, osobistego użytku, będąc pod silnym wpływem twórczości Beli Bartoka.
Na płycie "Krzysztof Meyer Piano Works vol.3" znajdziemy cykl 24 Preludiów op. 43 powstałych w latach 1977-1978.
74-minutowa płyta ukazuje oryginalny język kompozytora, a Marek Szlezer jako wykonawca, nasącza utwory mistrzowską wirtuozerią oraz własnym stylem interpretacji.
Na płycie "Krzysztof Meyer Piano Works vol.3" znajdziemy cykl 24 Preludiów op. 43 powstałych w latach 1977-1978.
74-minutowa płyta ukazuje oryginalny język kompozytora, a Marek Szlezer jako wykonawca, nasącza utwory mistrzowską wirtuozerią oraz własnym stylem interpretacji.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Marek Szlezer: Krzysztof Meyer Piano Works vol.3
CD 2020, DUX 1609
program:
Krzysztof Meyer - 24 Preludia na fortepian op.43:
1. I quarter note = 60
2. II Liberamente
3. III quarter note = 72
4. IV quarter note= 88
5. V quarter note = 52
6. VI quarter note = 96
7. VII Lento
8. VIII quarter note = 56
9. IX quarter note = 72
10. X quarter note = 120
11. XI quarter note = 104
12. XII auarter note = 56
13. XIII eight note = 126
14. XIV quarter note = 50
15. XV quarter note = 92
16. XVI quarter note = 66
17. XVII eight note = 80
18. XVIII quarter note = 72
19. XIX quarter note = 104
20. XX quarter note = 88
21. XXI quarter note = 56
22. XXII quarter note = 100
23. XXIII quarter note = 52
24. XXIV eight note = 144
Marek Szlezer - fortepian
CD 2020, DUX 1609
program:
Krzysztof Meyer - 24 Preludia na fortepian op.43:
1. I quarter note = 60
2. II Liberamente
3. III quarter note = 72
4. IV quarter note= 88
5. V quarter note = 52
6. VI quarter note = 96
7. VII Lento
8. VIII quarter note = 56
9. IX quarter note = 72
10. X quarter note = 120
11. XI quarter note = 104
12. XII auarter note = 56
13. XIII eight note = 126
14. XIV quarter note = 50
15. XV quarter note = 92
16. XVI quarter note = 66
17. XVII eight note = 80
18. XVIII quarter note = 72
19. XIX quarter note = 104
20. XX quarter note = 88
21. XXI quarter note = 56
22. XXII quarter note = 100
23. XXIII quarter note = 52
24. XXIV eight note = 144
Marek Szlezer - fortepian
_______________________________________________
tekst wydawcy:
Trzeci album z muzyką fortepianową Krzysztofa Meyera w wykonaniu Marka Szlezera wypełniają Preludia op. 43.
Zainteresowanie Krzysztofa Meyera fortepianem wyrosło z dość oczywistego źródła: na instrumencie tym grał od dzieciństwa, a z czasem wystarczająco dobrze, by występować publicznie jako pianista. Nic więc dziwnego, że Pierwszym wykonawcą Preludiów był kompozytor. Najpierw nagrał je w studiu zachodnioberlińskiego radia RIAS, a 17 maja 1979 roku zagrał całość podczas festiwalu w Stalowej Woli – tego właśnie, na którym kolejne pokolenie kompozytorów rozstawało się ze „szkołą polską” i deklarowało powrót do tradycji, nierzadko romantycznej.
Preludia Meyera nie są jednak muzyką neo-post-romantyczną. Wręcz przeciwnie. Harmonia ich jest raczej surowa, bliższa tradycji młodego Prokofiewa i Bartóka. Podejście do fortepianu – w duchu Strawińskiego, który widział w nim instrument raczej perkusyjny niż predestynowany do śpiewania kantylen.
Prezentowana tu interpretacja znakomitego interpretatora muzyki Krzysztofa Meyera – Marka Szlezera to świetna okazja do konfrontacji oryginalnej specyfiki stylu Meyera z bardziej popularnymi cyklami fortepianowymi.
Zainteresowanie Krzysztofa Meyera fortepianem wyrosło z dość oczywistego źródła: na instrumencie tym grał od dzieciństwa, a z czasem wystarczająco dobrze, by występować publicznie jako pianista. Nic więc dziwnego, że Pierwszym wykonawcą Preludiów był kompozytor. Najpierw nagrał je w studiu zachodnioberlińskiego radia RIAS, a 17 maja 1979 roku zagrał całość podczas festiwalu w Stalowej Woli – tego właśnie, na którym kolejne pokolenie kompozytorów rozstawało się ze „szkołą polską” i deklarowało powrót do tradycji, nierzadko romantycznej.
Preludia Meyera nie są jednak muzyką neo-post-romantyczną. Wręcz przeciwnie. Harmonia ich jest raczej surowa, bliższa tradycji młodego Prokofiewa i Bartóka. Podejście do fortepianu – w duchu Strawińskiego, który widział w nim instrument raczej perkusyjny niż predestynowany do śpiewania kantylen.
Prezentowana tu interpretacja znakomitego interpretatora muzyki Krzysztofa Meyera – Marka Szlezera to świetna okazja do konfrontacji oryginalnej specyfiki stylu Meyera z bardziej popularnymi cyklami fortepianowymi.