PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/07/25

Jacek Niedziela-Meira "Partyturism"




21 lipca nakładem wytwórni SJ Records ukazał się 2-płytowy album firmowany nazwiskiem znakomitego kontrabasisty, kompozytora i historyka jazzu Jacka Niedzieli-Meiry.
Album "Partyturism" zawiera dwie suity nagrane z udziałem dużych orkiestr i muzyków jazzowych: "Sketches for Bass & Orchestra" (1 płyta) oraz zainspirowaną literaturą kolumbijskiego laureata Nobla Gabriela Garcii Marqueza: "Sceny z Macondo" (2 płyta).
Pierwsza suita to zupełnie nowe dzieło artysty, nagrane przez trio jazzowe (Wojciech Niedziela -fortepian, Jacek Niedziela-Meira -kontrabas, Marcin Jahr -perkusja) z udziałem Orkiestry Symfonicznej Iuventus.
Drugi z utworów nagrany został jeszcze w 1997 roku przez ten sam skład poszerzony do kwartetu o Piotra Barona (saksofon) z Orkiestrą Kameralną IFR, a na niniejszym albumie przedstawiony jest w nowej zremasterowanej wersji.
Obie suity łączy podobny charakter i budowa, oraz skład instrumentalny scalający trio lub kwartet jazzowy z brzmieniem orkiestry.

Robert Ratajczak 

___________________________________________



Jacek Niedziela-Meira: Partyturism
2CD's, SJ Records 050

program:
CD1: Sketches for Bass & Orchestra
I:
  1.
  2.
  3.
  4.
II:
  5.
  6.
  7.
III:
  8.
  9.
10.
11. 
CD2: Sceny z Macondo
I:
  1. Gabriel Ga-Ma
  2. Oczy niebieskiego osa
II:
  3. Letycja Nazareno
  4. Opowieść rozbitka
III:
  5. Stefan, najpiękniejszy topielec
  6. Listy Florentina Arizy
  7. Szarańcza kompanii bananowej
  8. O smutnych dziwkach
  9. Cartagena
10. Egzekucja pułkownika
IV:
11. Jarmarczny zgiełk
12. Erendira
13. Finał
V Epilog:
14. Żółte motyle z Macondo

personel:
Wojciech Niedziela - fortepian
Jacek Niedziela-Meira - kontrabas
Marcin Jahr - perkusja
oraz:
Piotr Baron - saksofon
Jerzy Semkow Polish Sinfonia Iuventus Orchestra
Orkiestra Kameralna IFR
___________________________________________

materiały prasowe:

Jacek Niedziela-Meira - Partyturism


"Partyturism" jest podwójnym albumem, który niczym klamra spaja dwa oddzielone o 23 lata projekty muzyczne Jacka Niedzieli: „Sceny z Macondo” i „Sketches for Bass and Orchestra”.
Wykazują one podobieństwo, wręcz jednorodność, z uwagi na ideę połączenia symfonicznego aparatu wykonawczego – orkiestry kameralnej z pojedynczą obsadą drewna – z jazzowym triem/kwartetem. Oba utwory są trwającymi nieprzerwanie około 40 minut kompozycjami pełnymi różnorodności brzmieniowych, tematycznych i wyrazowych. Dodatkowym czynnikiem spajającym obie płyty jest udział w nagraniu tych samych muzyków (Wojciech Niedziela, Marcin Jahr, Jacek Niedziela-Meira).
 Dobiegający 60-tki lider/kompozytor, będący na etapie domykania swych muzycznych dokonań postanowił dać nowe życie materiałowi, który pochodzi z 1997 roku, ale nie zaistniał w Polsce z powodu braku promocji ze strony poprzedniego wydawcy, ani tym bardziej w warunkach koncertowych.
 Inspiracją do skomponowania "Scen z Macondo" była literacka twórczość kolumbijskiego noblisty Gabriela Garcii Marqueza.
 Płyta „Sceny z Macondo” została obecnie zremasterowana i opatrzona recenzjami:
Joe Lovano:"...He's a wonderfull composer. The orchestrations were beautifully written and played. This was ambitious project that he should be proud for his lifetime !!!"
Skip Hadden:"These masterfully crafted comositions and performances are a true reflection of the writings which inspired them... brilliant!"
Kamil Erdem:"Combining symphonic sound & jazz components with such suprising influency proofs Jacek Niedziela is true master as a contemporary composer".


Sketches for Bass and Orchestra” jest utworem napisanym z uwagi na zaproszenie na Bass Fest -międzynarodowy festiwal kontrabasowy w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja), gdzie miał swą koncertową prapremierę (wrzesień 2019). Choć kontrabas ma tu być dominującym i wirtuozowskim czynnikiem, wydaje się, że oddał on wiele miejsca aranżacyjnym pomysłom kompozytora i orkiestrze, której rolę na płycie pełni renomowana Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

 Jak pisze Adam Baruch w swej recenzji:
"Ciągły, prawie 40-minutowy utwór muzyczny, który obejmuje klasyczne trio fortepianowe, solo na kontrabasie i partie orkiestrowe, oparty jest na wysoce melodyjnych motywach, zazębionych i splecionych w spójną koherentną całość, która płynie szybko i całkowicie naturalnie zmienia nastroje i ambient. (…) Wszystko jest nie tylko świetnie przemyślane, ale także znakomicie wykonane, z oczywistym rozmachem, elegancją, i przede wszystkim dobrym smakiem i wyraźną estetyczną wizją. Dziękujemy -Jacku- za podjęcie tego gigantycznego zadania!"