PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/05/09

Zajal





Naukowiec i muzyk Dave Soldier na początku 2017 roku zadziwił nas projektem stanowiącym rodzaj jazzowej opery opartej na Egipskiej Księdze Zaświatów "Amduat" odczytanej z hieroglificznego zapisu najstarszej znanej na świecie partytury (intrygująca płyta: "The Eight Hour Of Amduat" nagrana wraz z amerykańskimi jazzmanami, chórem i muzykami klasycznymi).
Rok później Soldier, na co dzień pracujący jako ...neurolog na Columbia University przedstawił swe kolejne dzieło, płytę "The Brainwave Music Project" zrealizowaną z twórcą aplikacji muzycznych, także profesorem Columbia University, Bradem Gartonem, odnoszącą się do badań Soldiera nad czujnikami fal mózgowych.
Nowy album, na którym w gronie 20 rozmaitych artystów Dave Soldier gra na gitarze i instrumentach klawiszowych, porusza zagadnienie stricte muzyczne, a jest nim geneza muzyki pop, którą naukowiec i muzyk odnajduje 1000 lat temu na przecięciu kultur muzułmańskich, żydowskich i chrześcijańskich w części świata będącej dziś południowym rejonem Hiszpanii.
Teksty utworów składających się na program albumu "Zajal" to wiersze arabskich, hebrajskich i perskich poetów, a muzyka zawiera współczesne formy andaluzyjskie (buleria, fandango, petenera, rumba, tango) przełożone na brzmienie jazzowego instrumentarium.
Album ukazał się 1 stycznia 2020.
Robert Ratajczak

___________________________________________



Dave Soldier: Zajal
CD 2019, Mulatta MUL 043

program:
  1. The Spy (Raqib)
  2. Water and Fire (Ma’an Walnaar)
  3. My Visitor in the Morning (Ya Za’iri Fid Doha)
  4. My Father (B’Abi)
  5. Without Myself (Bi-moa)
  6. The Stars of Country Music Greet the Spring 
  7. Land of Spain (Eretz Sfarad)
  8. Don’t Bite Me Baby (No Me Mordaz Habibi)
  9. Battle (Krav)
10. Beautiful Boy
11. If (Hal-dara Zabyu al-Hima)

personel:
Dave Soldier - gitara, instr.klawiszowe
Ana Nimouz, Triana Bautista, David Castellano, Barbara Martinez, Ismael Fernandez, Anais Tekarian - wokal
Maurice Chedid - oud, wokal
Chris Washburne, Dan Blacksberg - puzony
Philip Payton, Rebecca Cherry - skrzypce
Alan Kushan - sentur
Lefteris Bournias - klarnet
Mahmoud Hamadani - recytacje
Ratzo Harris - bass
Jose Moreno - instr,perkusyjne, trap set, wokal
Robby Ameen - timbales
Ismael Fernandez, Sonia Olla - palmas and jaleo
Neli Tirado - palmas
___________________________________________

materiały prasowe:


Ancient Roots Of The Popular Song
MIDEASTERN AND ANDALUSIAN
DANCE MUSIC WITH POETRY
FROM MEDIEVAL SPAIN

 Lyrics in medieval Hebrew, Arabic and Spanish from Andalusia, 900-1400 C.E.
—the Golden Age of Spain that created the tradition of Western song, from Schubert and Verdi to Hank Williams and the Beatles.


In "Zajal", renowned Downtown composer and instrumentalist Dave Soldier explores the beginning of popular song and locates it 1000 years ago at the intersection of Muslim, Jewish, and Christian cultures in southern Spain. Zajal, along with muwashaha, were the lyrics of medieval Andalusia. While many are still sung today (notably in Lebanon), their offspring are everywhere. On a trip to Spain in 2004, Soldier read about the Andalusian caliphate, when the Muslim, Christian and Jewish communities not only coexisted, but co-created much of the world we inhabit today. Together, they produced the novel, cowboy culture, the guitar, the dance suite, the Kabbalah, Maimonides and ibn Arabi and the discovery of the New World. And modern song: the zajal and muwashaha introduced the verse and chorus that are the backbone of popular music. Imitation of Andalusia’s singing oud players begat the troubadours and the figure of the wandering poet and singer in its myriad incarnations, from Villon to Joni Mitchell. 
"Zajal" features Maurice Chedid, a celebrated singer and oudist from Lebanon who drives a livery cab in New York; Triana Bautista and Ismael Fernandez, scions of famous Gypsy flamenco families; flamenco and Latin music singers David Castellano and Barbara Martinez; and Israeli-Moroccan-Persian vocalist Ana Nimouz. Players include composer Dave Soldier on guitar and keyboards: classical and klezmer violinist Rebecca Cherry; Alan Kushan, the foremost virtuoso of the Iranian sentur: trombonist Chris Washburne (Eddie Palmieri and Willie Colon): klezmer trombonist Dan Blacksberg: jazz bassist Ratzo Harris (Mose Allison, Betty Carter): timbalero Robby Ameen (Eddie Palmieri, Dizzy Gillespie): Greek clarinetest Lefteris Bournias: flamenco dancer and percussionist Jose Moreno: and palmas (handclaps) by the dancers Nelida (Neli) Tirado and Sonia Olla (Madonna and Ricky Martin). Dave learned flamenco guitar from Pedro Cortes, the foremost American exponent of Gypsy flamenco, who produced the record.
 The lyrics are by the major Arabic and Hebrew poets of medieval Spain, plus one by their Persian contemporary Rumi in Farsi; a lyric by Dave Soldier in English that uses the sevillianas, a flamenco form; and a modern muwashaha from the great Lebanese singer Fairouz. The music uses contemporary Andalusian forms (buleria, fandango, petenera, rumba, tango) as translated through Soldier’s vision of the contemporary cultures of New York City.