PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/05/14

Rondo alla polacca



Założony w 1981 roku Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis początkowo skupiał się na opracowaniach i wykonawstwie dawnej muzyki Gdańska z przełomu XVII i XVIII wieku. Założeniem zespołu było kultywowanie działalności  istniejącej w latach 1560-1750 Kapeli Rajców Miejskich. Z czasem jednak repertuar wokalno-instrumentalnego zespołu został poszerzony o dzieła takich kompozytorów jak: Händel, Bach, Vivaldi, Mozart, Schubert czy Haydn, oraz utwory współczesne, a grupa skróciła swą nazwę do Cappella Gedanensis.
Dziś zespół poszczycić może wieloma znakomitymi albumami oraz sukcesami odnoszonymi podczas rozmaitych festiwali, nie tylko w kraju ale też m.in. w USA, Chinach, Niemczech, Szwecji, Izraelu czy na Litwie, oraz koncertami uświetniającymi tak ważne wydarzenia jak wizyty w Gdańsku Księcia Karola, Margaret Thatcher, Vaclava Clausa, czy Güntera Grassa oraz spotkanie Lecha Wałęsy z Królową Małgorzatą II w Kopenhadze i koncert dla Króla Szwecji Karola Gustawa XVI. Ponadto kilkakrotnie zespół oprawiał muzycznie spotkania i msze podczas pielgrzymek Jana Pawła II do Polski.
Na przestrzeni lat z grupą współpracowali rozmaici artyści, pośród których warto wymienić choćby: Wadima Brodskiego, Wandę Wiłkomirską, Waldemara Malickiego, Łukasza Długosza, Nigela Kennedy czy Zbigniewa Wodeckiego.
Od kilku lat patronem muzycznych poczynań i współpracownikiem Cappelli Gedanensis jest światowej sławy wybitny skrzypek Konstanty Andrzej Kuka.
To właśnie z jego udziałem nagrana została (kolejna po "Souvenir de la Mer Baltique") płyta dedykowana twórczości kompozytora, skrzypka i pedagoga zwanego "Polskim Paganinim" Karola Lipińskiego (1790-1861).
Wydana przez wytwórnię Soliton płyta "Karol J.Lipiński – Rondo alla polacca" zawiera trzy Ronda w opracowaniu Andrzeja Wróbla.
Album ukazał się 3 maja.
Robert Ratajczak

____________________________________________



Konstanty Andrzej Kulka & Capella Gedanensis:
Karol J.Lipiński – Rondo alla polacca
CD, Soliton SL 691-2

program:
1. Rondo alla Polacca E dur op.13
2. Rondo alla Polacca D dur op.17
3. Rondo alla Polacca E dur op.7
____________________________________________

tekst prasowy:

"Karol Lipiński – Ronda alla polacca” w wykonaniu Konstantego Andrzeja Kulki oraz Cappelli Gedanensis.
 Album został nagrany w lutym 2020 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Informacje o kompozytorze:

 Karol Józef Lipiński (ur. 30 października 1790 roku w Radzyniu Podlaskim, zm. 16 grudnia 1861 roku w Urłowie) – najsłynniejszy polski wirtuoz skrzypiec pierwszej połowy XIX wieku, kompozytor i pedagog. Gry na skrzypcach uczył się od piątego roku życia. W 1799 roku jego rodzina przeniosła się do Lwowa, gdzie szybko zrobił karierę m.in. jako kompozytor, dyrygent i solista. W 1818 roku wystąpił kilkakrotnie z Niccolo Paganinim. Razem zagrali również podczas uroczystości koronacyjnych cara Mikołaja I w 1829 roku. Pod koniec lat 30., już jako artysta znany i ceniony w całej Europie, osiadł w Dreźnie. Po emeryturze przeniósł się na stałe do zakupionego w 1845 roku majątku w Urłowie pod Lwowem, gdzie założył szkołę muzyczną dla uzdolnionych dzieci chłopskich. Zmarł z powodu astmy.

Informacje o muzykach:

* Konstanty Andrzej Kulka – skrzypek urodzony 5 marca 1947 w Gdańsku.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 8 lat u Stefana Hermana i kontynuował ją u tego samego pedagoga w Państwowym Liceum Muzycznym i Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem w 1971). Jako siedemnastolatek otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolo Paganiniego w Genui, jednak drogę do sławy otworzył mu w 1964 Międzynarodowy Konkurs Radiowy ARD w Monachium, podczas którego zdobył I nagrodę. Od tego momentu rozpoczęła się jego światowa kariera. Od 1966 Konstanty Andrzej Kulka koncertował na obu półkulach (we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Północnej i Południowej, Japonii oraz Australii) - zagrał ponad 1500 recitali i koncertów symfonicznych. Jako solista był gościem wielu renomowanych orkiestr (m.in. Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, Conertgebouw Amsterdam, Minneapolis Symphony Orchestra, Leningradzkej Filharmonii), uczestniczył w prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in. w Lucernie, Bordeaux, Flandrii, Berlinie, Pradze, Barcelonie, Brighton, Warszawie. Szczególne miejsce w tournées artystycznych skrzypka zajmują występy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, z którą w 1971 odbył najdłuższą podróż - po krajach Afryki i Azji oraz po Australii.
Od 1968 występował w duecie z Jerzym Marchwińskim. Uprawiał też kameralistykę jako członek Kwartetu fortepianowego Polskiego Radia i Telewizji (razem ze Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim i Jerzym Marchwińskim). Konstanty Andrzej Kulka ma na koncie wiele nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz wytwórni Polskie Nagrania. W jego dorobku fonograficznym znajdują się koncerty m.in. Antonio Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, Aleksandra Głazunowa, Édouarda Lalo, Béli Bartóka, Sergiusza Prokofiewa, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Mieczysława Karłowicza, Paula Hindemitha, Karola Szymanowskiego. Zarejestrował też wiele sonat i utworów wirtuozowskich. Wśród nagrań płytowych szczególne uznanie zyskały "Cztery pory roku" Vivaldiego z Orkiestrą Kameralną Karola Teutscha, koncerty skrzypcowe Mendelssohna-Bartholdy i Głazunowa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Katlewicza, "Koncert skrzypcowy D-dur" Brahmsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego, a także "Sonaty na skrzypce solo" Johanna Sebastiana Bacha. Nagrywa też dla zagranicznych radiofonii i firm płytowych. Jego nagranie "2. Koncertu skrzypcowego" Szymanowskiego dla EMI zostało w 1981 nagrodzone Grand Prix du Disque.
Ważne miejsce w repertuarze artysty zajmuje muzyka współczesna. Jest znakomitym interpretatorem utworów Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego (m.in. "Koncertu skrzypcowego", który wykonywał wielokrotnie z różnymi orkiestrami pod dyrekcją kompozytora), Henryka Hubertusa Jabłońskiego, Augustyna Blocha, Eugeniusza Knapika. Konstanty Andrzej Kulka prowadzi jednocześnie działalność pedagogiczną - od 1994 jest profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie jednocześnie kieruje Katedrą Instrumentów Smyczkowych. Otrzymał wiele wyróżnień, nagród i odznaczeń, m.in. Nagrody Ministra Kultury i Sztuki, Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych "za wybitne zasługi w propagowaniu kultury polskiej za granicą", Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski.

* Cappella Gedanensis to zespół powstały w roku 1981 dzięki inicjatywie Aliny Kowalskiej-Pińczak. Założeniem była kontynuacja działającej od XVI wieku Kapeli Rady Miejskiej w Gdańsku. Po raz pierwszy w historii na jego czele stanęła kobieta jako siedemnasty kapelmistrz, co uznać można za signum temporis naszych czasów. Jednocześnie wskazuje na niezwykłą otwartość Cappelli Gedanensis na wyzwania repertuarowe. Początkowo jako Zespół Muzyki Dawnej skupiał się na twórczości mistrzów związanych z Pomorzem (K. Förster, J.V. Meder, M.D. Freisslich i in.) i spuścizną wielkich mistrzów z J.S. Bachem i A. Vivaldim na czele. Rok 1992 to ważna data w historii zespołu, od tego momentu stał się on Samorządową Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Uświetniał uroczystości związane z wizytą ważnych osobistości jak papież Jan Paweł II, Margaret Thatcher, Książę Karol. Zespół miał także zaszczyt dwukrotnego koncertowania w czasie uroczystości w Bazylice św. Piotra w Rzymie: w roku 1997 na 1000-lecie chrztu Gdańska i w roku 1999 podczas uroczystości ogłoszenia św. Brygidy Szwedzkiej patronką Europy. Wszystko to wpłynęło na niezwykle szybki rozwój artystyczny Cappelli Gedanensis. W krótkim czasie zespół wystąpił w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Azji. Prezentował się na znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Vratislavia Cantans (Wrocław), Royal Music Festival w Sztokholmie, Festiwal Radiowy WDR (Niemcy), Festiwal Muzyki Sakralnej w Abu-Gosh (Izrael), Festiwal Operowy w Armel (Austria) czy na Międzynarodowym Festiwalu PROBALTICA (Toruń). Każda ważna scena polska stała się również miejscem występów Cappelli Gedanensis, w tym Filharmonia Narodowa w Warszawie, sale koncertowe w Toruniu, Wrocławiu, Krakowie czy Poznaniu. Nagrany został szereg płyt ("Cztery Pory Roku" A. Vivaldiego, "Nowy Rok u Ojca Świętego", "Stabat Mater" L. Boccheriniego i in.), które docenione zostały nagrodami, w tym nominacją do Fryderyka 2008. Minione kilka lat działalności to absolutny rozkwit zespołu. Wspomnieć można choćby podjęcie stałej współpracy z Konstantym Andrzejem Kulką (który od roku 2012 jest Konsultantem Artystycznym Cappelli Gedanensis), Paulem Esswoodem, Giuliano Carmignolą, Miguelem Ortegą, Łukaszem Długoszem, Wandą Wiłkomirską czy Nigelem Kennedym.
Dodatkowo dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupione zostały instrumenty dawne, dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca odbywają się prawykonania dzieł młodych polskich kompozytorów, a podejmowanie kolejnych wyzwań artystycznych poprzez wykonywanie muzyki od renesansu po współczesność sprawia, że Cappella Gedanensis jest zespołem rozpoznawalnym nie tylko na Pomorzu, w Polsce, ale pojawia się w świadomości melomanów całej Europy.

____________________________________________

Od kilku lat LongPlay patronuje nie tylko wielu festiwalom, koncertom i wydarzeniom muzycznym, ale też wydawnictwom fonograficznym. Logo portalu znajdziecie na okładkach płyt takich wytwórni jak m.in. DUX, Soliton, Chopin University Press czy Phasma-Music. LongPlay z dumą przyczynia się do popularyzacji aktualnie ukazujących się płyt zarówno z nagraniami muzyki klasycznej jak jazzowej. Na płytach objętych patronatem przez portal znajdziecie najwyższej jakości nagrania muzyki klasycznej: znakomite wykonania ponadczasowych dzieł takich kompozytorów jak Chopin, Moniuszko, Schumann, Bach, Szostakowicz, Britten, Bartok, czy Sibelius, oraz szeroko rozumianą muzykę współczesną zarówno wielkich mistrzów (Penderecki, H.M.Górecki), jak młodych kompozytorów. Pośród kilkudziesięciu wydanych jak dotąd albumów ze znakiem jakości: LongPlay, dużą część zajmują płyty z muzyką jazzową. To zarówno debiutanckie albumy młodych artystów, jak płyty z nagraniami od lat cenionych jazzmanów.
Spis wszystkich patronackich albumów płytowych znajdziecie: TUTAJ 
____________________________________________