14.01.2020

Polish Modern Brass Music




LongPlay z przyjemnością prezentuje kolejną patronacką płytę wydaną przez Chopin University Press.
Od 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Na przełomie 2019 i 2020 roku nakładem Chopin University Press ukazały się kolejne, wyjątkowo interesujące tytuły.
Jednym z nich jest album "Polish Modern Brass Music" zawierający kompozycje kameralne Witolda Lutosławskiego, Edwarda Sielickiego, Benedykta Konowalskiego, Bartosza Kowalskiego, Piotra Wróbla i Kazimierza Machały przeznaczone na instrumenty dęte blaszane.
Płyta nagrana została przez istniejący od 1991 roku Kwintet Instrumentów Dętych Blaszanych (Warsaw Philharmonic Brass Quintet) tworzony przez wybitnych solistów Orkiestry Filharmonii Narodowej.
Szeroki repertuar kwintetu obejmuje utwory od renesansowych po współczesne, zarówno oryginalne, jak transkrypcje znanych utworów muzyki klasycznej i popularnej. Występy zespołu cieszą się ogromnym zainteresowaniem melomanów w całej Europie, czego dowodem było choćby gorące przyjęcie Warsaw Philharmonic Brass Quintet w Paryżu podczas festiwalu Chopin Dans Tous Ses Etats.
Niniejsza płyta prezentuje muzykę opartą na brzmieniu instrumentów zazwyczaj rozproszonych w orkiestrze w różnych sekcjach, co pozwoli na dostrzeżenie rozmaitych niuansów i barw. Urozmaicony program płyty złożony z kompozycji wybitnych współczesnych kompozytorów powstałych w latach 1987-2013, dopełnia całości.
Płyta ukazała się 29 listopada 2019.
Robert Ratajczak

___________________________________________


Warsaw Philharmonic Brass Quintet
Polish Modern Brass Music
CD 2019, Chopin University Press UMFCD 121

program:

  1. Witold Lutosławski - Fanfare for CUBE 
  2. Edward Sielicki - Ensaladas
  3. Benedykt Konowalski - Apage satanas

Bartosz Kowalski - Kwintet na instrumenty dęte blaszane:
  4. I
  5. II
  6. III

  7. Benedykt Konowalski - Halucynacje

Piotr Wróbel - Trzy strefy czasowe:
  8.   I Kiedyś
  9.  II Teraz
10. III Później

11. Kazimierz Machała - Sunset Rag

Kwintet Instrumentów Dętych Blaszanych Filharmonii Narodowej
(Warsaw Philharmonic Brass Quintet):
Krzysztof Bendarczyk, Mariusz Niepiekło – trąbki
Aleksander Szebesczyk – waltornia
Andrzej Sienkiewicz – puzon
Arkadiusz Więdlak – tuba
___________________________________________

tekst prasowy:

Niniejsza płyta zawiera utwory, w których realizują się nowe wizje kameralnej muzyki przeznaczonej na instrumenty dęte blaszane. W przeważającej części są to nieznane lub rzadko wykonywane dzieła skomponowane przez Benedykta Konowalskiego, Bartosza Kowalskiego, Witolda Lutosławskiego, Kazimierza Machały, Edwarda Sielickiego i Piotra Wróbla. Zarejestrowane kompozycje prezentują szeroką panoramę muzycznych pomysłów, w których współczesność splata się z historią.

W "Ensaladas" Sielickiego znane motywy i cytaty dawnych mistrzów otrzymują nowy wymiar estetyczny.
Naszpikowane symboliką "Apage satanas" Konowalskiego przedstawia odwieczną walkę dobra ze złem.
Trzyczęściowy "Brass quintet" Kowalskiego jawi się jako splot wędrujących motywów.
Żartobliwe "Halucynacje" Konowalskiego są wędrówką między epokami i konwencjami muzycznymi, eksponującą jakość czystego brzmienia.
"Trzy strefy czasowe" Wróbla podejmują temat symbolicznej wędrówki w czasie, spojonej powracającym i przekształcanym motywem dźwiękowym.
Jazzowy nurt reprezentuje żywiołowe "Sunset Rag" Kazimierza Machały.
Krążek Kwintetu Instrumentów Dętych Blaszanych Filharmonii Narodowej jest propozycją nie tylko dla miłośników muzyki współczesnej odkrywających nowe ścieżki ekspresji, ale i dla tych, którzy mają szacunek do tradycji. Wędrówka przez epoki w konwencjach postmodernizmu jest nie tylko wyrazem nowych poszukiwań kompozytorów XXI wieku, lecz także odzwierciedla ideę wspomnianej na wstępie wolności twórczej, która we współczesnej muzyce nie wyznacza ram i nie stawia barier. Przyjemność ze spotkania z zespołem potęgowana jest dzięki perfekcji wykonania, w której na pierwszym planie postawić można czystość brzmień, doskonałość techniczną, a także piękną barwę i stopliwe brzmienia wszystkich instrumentów” (Joanna Cieślik-Klauza).
 ___________________________________________