PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2019/11/08

Era Jazzu: Stanley Jordan, Poznań 09.11.2019





Odbywającą się w ramach Ery Jazzu jesienną Aquanet Jazz Gala uświetni amerykański gitarzysta Stanley Jordan. Koncert odbędzie się 9 listopada w poznańskiej Auli UAM, a szef Ery Jazzu Dionizy Piątkowski namówił artystę do udziału w kolejnej odsłonie projektu Poznań Jazz Project.
To jedyne w swoim rodzaju spotkania światowych gwiazd jazzu z poznańskimi muzykami, którzy stając na jednej scenie tworzą niepowtarzalne i unikatowe międzynarodowe projekty muzyczne.
Stanley Jordan wystąpi wraz z Poznań Jazz Philharmonic Orchestra, jedną z najważniejszych polskich orkiestr jazzowych mających za sobą m.in. współpracę ze światowej sławy skrzypkiem Jean-Luc Pontym, a tworzoną przez grono znakomitych muzyków z Wielkopolski. Orkiestrę od początku jej istnienia prowadzi jeden z najbardziej kreatywnych muzyków młodej poznańskiej sceny jazzowej, dyrygent, gitarzysta i kompozytor Piotr Scholz.
Występ Stanleya Jordana z Poznań Jazz Philharmonic Orchestra zostanie zarejestrowany i ukaże się na płycie.
Robert Ratajczak


materiały prasowe:


ERA JAZZU: STANLEY JORDAN & Poznań Jazz Project
9.11.2019, godz.19.00 – Aula UAM – Poznań

Wybitny amerykański gitarzysta Stanley Jordan zaprosił do współpracy jedną z najważniejszych, polskich orkiestr jazzowych – Poznań Jazz Philharmonic Orchestra. Zrealizują 9 listopada w poznańskiej Auli UAM kolejny Poznań Jazz Project, flagowy pomysł Ery Jazzu. Repertuar koncertu obejmie najpopularniejsze interpretacje ze słynnym albumów gitarzysty, ale także kompozycje poznańskich muzyków. Słuchacze jedynego w Polsce koncertu usłyszą nie tylko standardy jazzu, ale także kompozycje Mozarta, Bartoka oraz hity The Beatles i Led Zeppelin. 


„Amerykański wirtuoz Stanley Jordan jest jednym z najwybitniejszych i najbardziej wyróżniających się gitarzystów jazzowych – rekomenduje Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – Artysta perfekcyjnie opanował technikę gry tappingowej, w której muzyk o niebywałej zręczności i posiadający olśniewające umiejętności bawi się brzmieniem oraz nastrojem. I jest tak zarówno, gdy eksploruje ferią pomysłów w solowych prezentacjach, jak i gdy zaprasza do udziału w swoim muzycznym misterium innych instrumentalistów. Ale także i wtedy – jak w Poznań Jazz Project – gdy staje się solistą jazzowej orkiestry. Stanley Jordan po raz pierwszy zagra wraz z orkiestrą, wydarzenie będzie rejestrowane i ukaże się na płycie”.

W Poznań Jazz Philharmonic Orchestra muzycy perfekcyjnie wykonują swoje zadania: big bandowe brzmienie sekcji saksofonów oraz solowe improwizacje przeplatają się z ciekawymi powiązaniami kameralistyki a „swingujące improwizacje” z brawurowymi popisami solistów. Orkiestra jest blisko brzmień wypracowanych kiedyś przez Gila Evansa i Stana Kentona. To już nie tylko poznański „progressive jazz”, ale określona synteza tego, co jest najciekawsze w dzisiejszym jazzie orkiestrowym. W projektach realizowanych wcześniej przez Poznań Jazz Philharmonic Orchestra są koncerty z legendarnym skrzypkiem Jean-Luc Ponty’m, Leszkiem Możdżerem, Rosalie i Dagadaną. Teraz jedyny i niepowtarzalny koncert wraz z wybitnym, amerykańskim solistą, dla którego przygotowano m.in. orkiestrowe aranżacje jego wielkich przebojów.



Stanley Jordan cieszy się ogromnym uznaniem i spora popularnością, konsekwentnie ukazuje swą muzyczną osobowość, pełną otwartości na każdą ze stylistyk, niezwykłą artystyczna wyobraźnię, kreatywną wszechstronność i niekwestionowany indywidualizm. Czy to ogrywając klasyczne arcydzieła W.A.Mozarta i B.Bartoka, czy poszukując nowych skojarzeń poprzez pop-rockowe hity The Beatles, Paula Simona, Jimi’ego Hendrixa i Led Zeppelin po jazzowe standardy i ultranowoczesne pomysły improwizacyjne. Kluczem do uznania wirtuozerii Stanley’a Jordana było z pewnością opanowanie specjalnej techniki gry na gitarze. Zamiast tradycyjnego bicia i zrywania, innowacyjna „technika dotykowa” Stanley’a Jordana jest zaawansowaną formą stukania dwuręcznego. Wielu muzyków odkrywało nowe obszary tappingu na różnych instrumentach ale tylko Stanley Jordan stał się gwiazdą tej wirtuozerskiej stylistyki. Technikę tę (albo jej pokrewne formy) stosowali zarówno Steve Vai, Joe Satriani, Allan Holdsworth, Eddie Van Halen, Victor Wooten, Michael Manring jak i Michael Hedges. Rozległa dyskografia Stanley’a Jordana ukazuje niezwykle szerokie spektrum jego muzycznych zainteresowań oraz inspiracji. Obok standardów jazzu, przebojów muzyki rozrywkowej, rocka i bluesa, pojawiają się brawurowe interpretacje wybitnych kompozycji muzyki klasycznej.