PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2019/07/24

Utwory organowe Josepha Rennera





Miłośnicy muzyki organowej w ostatnim czasie nie mogą narzekać na brak nowych płyt zawierających interesujące wykonania, nierzadko również dość wyszukanych utworów.
Na płycie nagranej przez Tomasza Zająca na organach Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego pw. św. Mateusza w Łodzi, znajdziemy utwory żyjącego w latach 1868-1934 Josepha Rennera, znanego m.in. dzięki współpracy ze znakomitym kompozytorem i organistą Maxem Regerem.
Zamieszczone na płycie Preludia op.41, II Sonata organowa c-moll op.45 i I Suita organiowa op.56, stanowią znakomity przegląd stosowanych przez Josepha Rennera środków harmoniczno-wyrazowych.
Album ukazał się 5 marca 2019.
Robert Ratajczak
TOMASZ ZAJĄC

__________________________________________



Tomasz Zając: Joseph Renner's Organ Music
CD 2018, DUX 1370

program:
Joseph Renner
Preludia op. 41:
  1. Nr 1 C-dur: Moderato assai
  2. Nr 2 a-moll: Adagio
  3. Nr 3 G-dur: Andante
II Sonata organowa c-moll op. 45:
  4. Molto moderato
  5. Adagio
  6. Passacaglia. Andante
- Suita organowa op. 56:
  7. Präludium
  8. Canzone
  9. Fughette
10. Trio
11. Elegie
12. Romanze

Tomasz Zając - organy
__________________________________________

tekst wydawcy:


Joseph Renner urodził się 17 lutego 1868 roku w Ratyzbonie. Jego pierwszym nauczycielem muzyki był ojciec, także Joseph (1832–1895) – kompozytor, organista, kierownik ratyzbońskiego chóru oraz organizator prywatnego instytutu muzycznego. W roku 1887 objął posadę dyrygenta chóralnego w austriackim Bludenz, a w 1893 roku, gdy powrócił do Ratyzbony, objął stanowisko organisty w tamtejszej Katedrze. Dwa lata później rozpoczął działalność pedagogiczną. W 1900 roku nawiązał znajomość ze znakomitym kompozytorem i organistą Maxem Regerem, który wyjątkowo przychylnie wypowiadał się o jego solowych dziełach. 
Zaprezentowane na niniejszej płycie utwory dają słuchaczowi pełny obraz środków harmoniczno-wyrazowych, jakimi kompozytor posługiwał się na gruncie muzyki organowej.