Utwory włoskich kompozytorów przełomu XVI i XVII wieku, nagrane w formule kameralnego duetu znajdziemy na płycie "Stravaganza". Album będący rodzajem małej antologii włoskiej muzyki z lat 1550-1700, nagrany został przez grającą na harfie podwójnej Sarę Águedę i klawesynistę Javiera Núneza. Specyficzne polifoniczne brzmienie uzyskane przez połączenie partii harfy i klawesynu, było bardzo rozpowszechnione w okresie powstawania zamieszczonych w programie utworów i w takiej własnie formie często grywano je na włoskich salonach. Hiszpańską harfistkę Sarę Águedę znamy z wydanej przez DUX w 2017 roku znakomitej płyty "The Harp's Theatre". Zafascynowana swym instrumentem artystka od lat prowadzi badania nad historycznym znaczeniem harfy. Regularnie występuje na rozmaitych festiwalach muzyki dawnej, mając za sobą cieszące się ogromnym zainteresowaniem recitale m.in. we Francji, Portugalii, Niemczech, Włoszech, USA, Belgii, Polsce, Kolumbii, Meksyku, Boliwii, Hiszpanii, Szwecji, Łotwie, Indiach, Perú, Argentynie i Urugwaju.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Sara Águeda & Javier Núnez: Stravaganza
CD 2019, DUX 1567
program:
1. Ballo alla Polacha
2. Se l’aura spira
3. Chi la dira, disminuita
4. Tenore Grande alla Napolitana
5. Toccata Settima
6. Le forze d’Hercole
7. Gamba Gagliarda
8. Consonanze Stravaganti
9. Gagliarda Prima a 5 detta La Galante
10. Toccata Quarta per il Cembalo Cromatico
11. Capriccio detto Cerimonioso
12. La Suave Melodía
13. Lieto godea
14. Passamezzo
15. Per dolor me bagno il viso (B.Tromboncino)
16. Per dolor me bagno il viso (A.Antico)
17. Ballo di Mantova
18. Tarantela
19. Toccata Seconda e ligature per l’arpa
20. Partite sopra la Aria della Folia da Espagna
wykonawcy:
Sara Águeda - harfa
Javier Núnez - klawesyn
____________________________________________
tekst wydawcy:
STRAVAGANZA to frapująca podróż muzyczna po włoskiej muzyce XVI i XVII wieku, to swoisty wykład o wzajemnych wpływach włoskiej muzyki instrumentalnej i wokalnej.
Unikalne połączenie harfy podwójnej i klawesynu - dwóch bardzo w owym czasie popularnych, polifonicznych instrumentów - sprawia, że nagrania z niniejszej płyty brzmią innowacyjnie i bardzo sugestywnie, choć dokonane zostały przy pomocy na wskroś tradycyjnych środków.