Obchodzący w tym roku 90-te urodziny amerykański kompozytor muzyki współczesnej George Crumb, to jeden z największych innowatorów i eksperymentatorów muzycznych. To własnie Crumb w 1962 roku w skomponowanym z myślą o pianiście D. Burge'u cyklu "Five Pieces for Piano" po raz pierwszy wykorzystał technikę gry wewnątrz fortepianu. Kompozytor często też wplata w swe sonorystyczne utwory cytaty z Bacha, Debussy'ego, czy Bartóka, stosując je jako uzupełnienie własnej wypowiedzi artystycznej.
Na płycie "George Crumb - Chamber Music" ze złożonością materii tkwiącej w twórczości Crumba zmierzyła się pianistka Małgorzata Zarębińska, a w poszczególnych nagraniach towarzyszą jej sopranistka Katarzyna Oleś-Blacha ("Three Early Songs"), flecista Jan Krzeszowiec i wiolonczelista Marcin Misiak ("Vox Balaenae"), oraz pianista Piotr Grodecki (zagrany na dwa instrumenty cykl "Celestial Mechanics").
Album ukazał się 29 marca 2019.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Małgorzata Zarębińska: George Crumb - Chamber Music
CD 2019, DUX 1510
program:
Three Early Songs:
1. Night
2. Let It Be Forgotten
3. Wind Elegy
Vox Balaenae (Voice of the Whale) for Three Masked Players:
4. Vocalize (...for the beginning of time)
5. Variations of Sea-Time, Sea Theme
6. Archeozoic (Var. I)
7. Proterozoic (Var. II)
8. Paleozoic (Var. III)
9. Mesozoic (Var. IV)
10. Cenozoic (Var. V)
11. Sea-Nocturne (…for the end of time)
Celestial Mechanics (Makrokosmos IV) Cosmic Dances for Amplified Piano, Four Hands:
12. Alpha Centauri
13. Beta Cygni
14. Gamma Draconis
15. Delta Orionis
wykonawcy:
Małgorzata Zarębińska - fortepian
oraz:
Katarzyna Oleś-Blacha - sopran
Jan Krzeszowiec - flet
Piotr Grodecki - fortepian
Marcin Misiak - wiolonczela
___________________________________________
tekst wydawcy:
Muzyka George’a Crumba od ponad 60 lat uznawana jest za sonorystyczne zjawisko nie dające się porównać z twórczością innych, działających w tych samych czasach, kompozytorów. Choć katalog artystycznych wpływów, jakim Crumb ulegał na przestrzeni wielu lat, jest niezwykle obszerny (począwszy od wprowadzania cytatów z dzieł Jana Sebastiana Bacha, skończywszy na sporadycznym stosowaniu zwrotów harmoniczno-rytmicznych tożsamych z działalnością Claude’a Debussy’ego i Béli Bartóka), inspiracje te – nawet w najwcześniejszej fazie jego działalności – zwykle okazywały się zaledwie przyczynkiem do powstania oryginalnych form muzycznych oraz krystalizacji typowego dla kompozytora sonorystycznego pejzażu dźwiękowego.
Niniejszy album obejmuje trzy całkowicie odmienne stylistycznie kompozycje George’a Crumba, obrazujące odmienne stadia sonorystycznych poszukiwań kompozytora.