PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2019/04/02

Schubert / Liszt: Łabędzi śpiew





W 1828 roku u schyłku życia, Franz Schubert stworzył poruszający cykl lirycznych pieśni skomponowanych do poezji Ludwiga Rellstaba, Heinricha Heinego i Johanna Gabriela Seidla. Zbiór ten, który wydany został już po śmierci kompozytora wydawca opatrzył tytułem "Schwanengesang" ("Łabędzi śpiew"), tradycyjnie oznaczającym ostatnie dzieło artysty. Pieśni przetransponowane później przez Franciszka Liszta w formę instrumentalnych utworów fortepianowych, odsłoniły ogromne pokłady na nowo odkrywanej przez melomanów muzyki, pełnej rozmaitych emocji i uniesień. Wyzwolona z ciężaru tekstów muzyka Schuberta przemówiła własnym językiem, bardziej niż kiedykolwiek przedtem poruszając emocje i wyobraźnię. Związana z Akademią Muzyczną w Gdańsku i ZSM w Gdańsku - Wrzeszczu pianistka Zuzanna Lisiecka, w ramach przewodu doktorskiego nagrała całość tego znakomitego cyklu, który po pozytywnie zakończonej obronie dzieła artystycznego, postanowiła wydać w formie płyty "Schubert/Liszt - Schwanengesang".

Robert Ratajczak


__________________________________________________



Zuzanna Lisiecka: Schubert / Liszt - Schwanengesang
CD

program:
  1. Die Stadt
  2. Das Fischermädchen
  3. Aufenthalt
  4. Am Meer
  5. Abschied
  6. In der Ferne
  7. Ständchen
  8. Ihr Bild
  9. Frühlingssehnsucht
10. Liebesbotschaft
11. Der Atlas
12. Der Doppelgänger
13. Die Taubenpost
14. Kriegers Ahnung
__________________________________________________


tekst prasowy:

"Transkrypcje "Schwanengesang" są połączeniem dwóch muzycznych osobowości - lirycznego Schuberta i wirtuozowskiego Liszta. Pieśni Franciszka Schuberta zajmują w literaturze muzycznej szczególne miejsce ze względu na zawarte w nich najwyższe walory artystyczne. Cykl "Schwanengesang" jest dojrzałym i przemyślanym dziełem kompozytora, podsumowaniem jego życia, zapisem emocji i myśli Schuberta z ostatnich dni jego ziemskiej tułaczki. Stanowi on osobiste pożegnanie wielkiego kompozytora z otaczającym go światem, wywierające wielkie wrażenie na słuchaczu - tekst poetycki w sposób mistrzowski przenika w warstwę muzyczną utworu i na odwrót. Nic dziwnego, że Franciszka Liszta zafascynowały prawda i piękno wyzierające z każdej nuty cyklu; skradły jego serce do tego stopnia, że postanowił umożliwić pianiście wykonywanie dzieł w formie solowej. Jako pianistka współpracująca na co dzień z wokalistami oraz wielka miłośniczka twórczości wszelakiej Schuberta, uznałam to za niezwykłe wyzwanie, którego muszę się podjąć. Efekty trzymasz właśnie w dłoniach".