Kolejnym tytułem w katalogu wydawnictwa Chopin University Press jest album firmowany przez dwóch wyjątkowych i wielokrotnie nagradzanych muzyków, absolwentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: organistę Bartosza Jakubczaka i znanego m.in. z projektów Kwadrofonik i Mitch&Mitch, perkusistę Miłosza Pękalę.
Duet organów i perkusji to formuła nieczęsto spotykana, a i dobór repertuaru z jakim mamy do czynienia na płycie zatytułowanej "Patmos. Music for Organ & Percussion" to także zestaw wyjątkowy.
Główną część płyty wypełnia pięcioczęściowa forma czeskiego kompozytora muzyki współczesnej, zmarłego w 2017 roku Petra Ebena: "Landscapes of Patmos". Poza tym, w koncepcyjnym programie albumu znajdziemy utwory: "Ground II" francuskiego organisty i improwizatora Thierry’ego Escaicha, oraz dwie premiery fonograficzne: "Psalmodia" związanego ze Szczecinem kompozytora i pedagoga Marka Jasińskiego (1949–2010), oraz specjalnie przygotowany z myślą o tej płycie "Letter from Faraway Island" młodej warszawskiej kompozytorki i powieściopisarki Aleksandry Chmielewskiej.
Robert Ratajczak
Premierze płyty towarzyszyć będzie koncert "Landscapes of Patmos", który odbędzie się 20 marca (środa) w Sali Koncertowej UMFC w Warszawie (ul. Okólnik 2), podczas którego Bartosz Jakubczak i Miłosz Pękala poza utworami z płyty wykonają też "Mourning Dove Sonnet" na wibrafon solo Christophera Deana oraz "Krajobraz w bieli" Magdaleny Białeckiej.
Albumowi "Patmos. Music for Organ & Percussion" oraz koncertowi "Landscapes of Patmos" patronuje LongPlay.
______________________________________________________
Patmos. Music for Organ & Percussion
CD, Chopin University Press CD 109
program:
1. Marek Jasiński - Psalmodia na organy, kotły i wibrafon
2. Thierry Escaich - Ground II na organy i perkusję
3. Aleksandra Chmielewska - Letter from faraway island na organy i perkusję
Petr Eben - Landscapes of Patmos na organy i perkusję:
4. I Landscape with Eagle
5. II Landscape with the Eldest
6. III Landscape with Temple
7. IV Landscape with Rainbow
8. V Landscape with Horses
wykonawcy:
Bartosz Jakubczak – organy
Miłosz Pękala – perkusja
______________________________________________________
materiały prasowe:
fot. prasowa |
Patmos. Music for Organ & Percussion
"Bartek jest wykonawcą, który rozumie, że współtworzenie sztuki wymaga patrzenia w jednym kierunku, a nie tylko na siebie nawzajem" (Miłosz Pękala)
"Wrażliwość na brzmienie oraz niesamowita kreatywność Miłosza sprawiły, że kolorowy świat dźwięków organów i perkusji okazał się jeszcze bardziej intrygujący i fascynujący" (Bartosz Jakubczak)
Zarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album "Patmos. Music for Organ & Percussion" to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym! Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór "Letter from Faraway Island" na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu "Landscapes of Patmos" Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha "Ground II" oraz Marka Jasińskiego "Psalmodia" (światowa premiera fonograficzna).
„Kolorystyka dźwięków, jaką dostarczają organy oraz instrumenty perkusyjne, stała się bodźcem do poszukiwań literatury muzycznej przeznaczonej na tę obsadę wykonawczą. Zestawienie barw wspomnianych instrumentów zrodziło we mnie fascynację tego rodzaju muzyką – opowiada Bartosz Jakubczak – Miejsce nagrania, jakim jest Sala Koncertowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, nie jest przypadkowe, bowiem stworzyło idealne warunki do zaistnienia precyzyjnie zaaranżowanego spotkania z instrumentarium perkusyjnym w wykonaniu Miłosza Pękali”.
Płyta jest pierwszym nagraniem muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym. W tym miejscu składam podziękowanie wspaniałemu muzykowi i współwykonawcy Miłoszowi Pękali, bez którego to nagranie nie doszłoby do skutku, a także Aleksandrze Chmielewskiej, która skomponowała utwór z myślą o nagraniu tej płyty. Dziękuję również mojej żonie Agacie za nieustającą miłość i wsparcie. Album "Patmos. Music for Organ & Percussion" to jeszcze jeden piękny przykład wśród płyt wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Chopin University Press na to, jak wspaniale mogą owocować muzyczne przyjaźnie. W wypadku "Patmos. Music for Organ & Percussion" mamy do czynienia z niezwykle zróżnicowanym konglomeratem kompozycji XX-wiecznych i współczesnych w brawurowym wykonaniu nietypowego, organowo-perkusyjnego duetu.
Marek Jasiński (1949–2010)
Kompozytor i pedagog. Twórczość Marka Jasińskiego prezentowana była w większości krajów europejskich oraz w Argentynie, Australii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych, a w Polsce m.in. podczas Warszawskiej Jesieni, Poznańskiej Wiosny Muzycznej, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Gaude Mater w Częstochowie. Był laureatem wielu nagród, m.in. II i III nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. S. Wiechowicza (1981, 1984), II nagrody w Tours we Francji (1987), III nagrody na Konkursie Śląskiej Trybuny Kompozytorów (1988), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku (1996). Został również uhonorowany m.in. Nagrodą św. Brata Alberta za twórczość sakralną (2007).
Thierry Escaich (*1965)
Od 1992 roku wykłada kompozycję oraz improwizację w konserwatorium paryskim (CNSMDP). W 1996 roku Thierry Escaich został mianowany (wraz z Vincentem Warnierem) organistą w kościele Saint–Étienne-du-Mont w Paryżu (zastępując Maurice’a Duruflégo). Skomponował muzykę do filmu niemego Franka Borzage’a Siódme niebo (1927), zamówioną przez Luwr w 1999 roku. Dotychczas napisał ponad 100 utworów, za które otrzymał nagrody: Prix des Lycéens (2002), the Grand Prix de la musique symphonique (SACEM, 2004) oraz trzykrotnie w 2003, 2006 i 2011 the Victoires de la Musique Composer of the Year Award (Kompozytor Roku we Francji).
Aleksandra Chmielewska (*1993)
Kompozytorka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Pawła Łukaszewskiego, doktorantka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Knapika, przewodnicząca Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkini Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Ma w dorobku muzykę kameralną, chóralną i orkiestrową wykonywaną w Polsce, Słowenii, Austrii, Indiach, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, na Ukrainie i na Węgrzech. Współpracowała z takimi zespołami jak m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Słoweńskiej, Chór NFM, Orkiestra Leopoldinum, Polski Chór Kameralny, Orkiestra Muzyki Nowej.
Ma liczne osiągnięcia w konkursach kompozytorskich, m.in. I nagrodę w Transatlantyk Instant Composition Contest, II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova, I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego, I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae, wyróżnienie w 57. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.
Prowadzi także działalność literacką, ma w dorobku wydaną powieść przygodową "Uczeń Czarnoksiężnika". W 2016 roku jej scenariusz słuchowiska "Tam, gdzie mieszka cisza" został uhonorowany I nagrodą w kategorii słuchowisk dla dzieci i młodzieży na Festiwalu Dwa Teatry.
Petr Eben (1929–2007)
Urodził się w Žamberku w 1929 roku. W wieku 6 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, zaś mając lat 9 grał już na organach. Eben jako kilkunastoletni chłopiec był więziony w obozie koncentracyjnym w Buchenwaldzie. Po zakończeniu wojny kontynuował edukację w gimnazjum w Českým Krumlovie. W latach 1948–1952 studiował naukę gry na fortepianie w klasie Františka Raucha w Akademii Muzycznej w Pradze, a w latach 1950–1954 kompozycję u Pavla Bořkovca w tejże uczelni. Od 1955 roku wykładał w Uniwersytecie Karola w Pradze, prowadząc zajęcia z teorii i historii muzyki. W latach 1978–1979 wykładał również w Royal Northern College of Music w Manchesterze. Od 1990 roku był profesorem kompozycji w praskiej Akademii Muzycznej. Był jednym z najwybitniejszych czeskich kompozytorów XX wieku.
Bartosz Jakubczak
Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. zw. Andrzeja Chorosińskiego, a w 2003 roku – studia podyplomowe (stypendium im. G. Soltiego) z najwyższym odznaczeniem w Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. Davida Titteringtona. Jest laureatem wielu nagród przyznanych przez tę uczelnię, m.in. Peter Le Huray, Whalley Organ Scholarship Award oraz nagrody specjalnej przyznanej przez wybitnego angielskiego organistę Petera Hurforda.
Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Marie-Claire Alain, Jamesa Davida Christiego, Ulrika Spang-Hanssena, Kei Koito, Susan Landale, Jona Laukvika, Ludgera Lohmanna, Haralda Vogla oraz Wolfganga Zerera. Wziął także udział The McGill Summer Organ Academy w Montrealu.
W 2002 roku otrzymał nagrodę Prix de la Presse podczas konkursu bachowskiego Grand Prix Bach de Lausanne w Szwajcarii. W tym samym roku wystąpił w Royal Festival Hall w Londynie, wykonując światową premierę zadedykowanego mu utworu na organy solo Salve Sancta Facies angielskiego kompozytora Davida Gortona. Był uczestnikiem wielu prestiżowych festiwali w Wielkiej Brytanii m.in. The Spanish Baroque Music Festival, London Händel Festival, London Bach Festival, Dartington International Summer School, The Spitalfields Festival, London Organ Forum, International Organ Festival at St Albans, a także koncertów w Czechach, Francji, Grecji, Holandii, Irlandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Szwecji i na Węgrzech.
W roku akademickim 2003/2004 wykładał w Royal Academy of Music w Londynie w ramach Pidem Organ Fellowship. Bartosz Jakubczak jest regularnie zapraszany do prezentacji wykładów podczas ogólnopolskich sesji naukowych m.in. przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie czy Akademie Muzyczne w Krakowie, Poznaniu i Katowicach. Od 2004 roku pracuje w Katedrze Organów i Klawesynu UMFC, obecnie na stanowisku adiunkta.
Stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej: instrumentalistyka uzyskał w 2009 roku na podstawie rozprawy Chorał gregoriański w wybranych utworach organowych Charlesa Tournemire’a. W 2015 roku decyzją Senatu Royal Academy of Music w Londynie Bartosz Jakubczak otrzymał tytuł honorowego współpracownika Królewskiej Akademii Muzycznej (Associate of the Royal Academy of Music – ARAM). Przynależność do Akademii przyznawana jest jedynie tym absolwentom uczelni, którzy wyróżnili się w swojej profesji oraz wnieśli znaczący wkład w dziedzinę, którą się zajmują. W tym samym roku otrzymał stopień doktora habilitowanego.
Miłosz Pękala
Jest absolwentem klasy perkusji Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. Stanisława Skoczyńskiego (dyplom z wyróżnieniem). Studiował także w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze pod kierunkiem prof. Gerta Mortensena. W 2014 otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych.
Od wielu lat jako solista lub kameralista bierze udział w wielu prestiżowych koncertach, festiwalach i różnorodnych projektach artystycznych, obejmujących zarówno muzykę współczesną, rozrywkową, jak i etniczną. Na co dzień współpracuje z kwartetem Kwadrofonik, duetem perkusyjnym Pękala Kordylasińska Pękala, zespołem Mitch&Mitch, producentem i kompozytorem Felixem Kubinem. W swoim dorobku ma występy z m.in.: European Percussion Ensemble (Francja), Percussion Clavier de Lyon (Francja), Perkurama (Dania), orkiestrą Filharmonii Narodowej, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną Amadeus, Orkiestrą Muzyki Nowej, Warszawską Grupą Perkusyjną. Swoje umiejętności rozwijał pod okiem takich artystów jak m.in.: Andrzej Kruk, Marta Klimasara, Katarzyna Myćka, Steven Schick, Jean Geoffroy, Emmanuel Sejourne, Nippy Noya, Ricardo Flores. Specjalizuje się w grze na wibrafonie, zestawach multiperkusyjnych oraz instrumentach latynoamerykańskich.
Miłosz Pękala jest laureatem wielu konkursów, zarówno jako solista, jak i członek zespołów kameralnych. W 2004 roku wspólnie z Magdaleną Kordylasińską otrzymał I miejsce oraz Nagrodę Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy Lecha Kaczyńskiego na II Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym im. Mikołaja Stasiniewicza w Warszawie. W 2008 roku został finalistą prestiżowego International Percussion Duo Competition w Luksemburgu. W 2009 roku otrzymał I miejsce na International Percussion Competition we Włoszech/Fermo w kategorii: wibrafon, zaś w 2013 roku, również z Magdaleną Kordylasińską, zajął trzecie miejsce oraz otrzymał nagrodę specjalną na Universal Marimba Competition w Belgii w kategorii duetów marimbowych. Płyty "Folklove" (Polskie Radio, 2008) i "Requiem ludowe" (Polskie Radio/NInA, 2015) z udziałem Miłosza Pękali zostały uznane za najlepsze płyty z muzyką folkową w 2008 i 2015 roku. Nagrana w 2014 r. wspólnie z Dorotą Miśkiewicz płyta "Lutosławski/Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci" (Sony), uzyskała status Złotej Płyty. Fonogram "1976: A Space Odyssey" (Lado ABC/Polskie Radio/Narodowy Instytut Audiowizualny, 2015) nagrany wspólnie ze Zbigniewem Wodeckim i zespołem Mitch&Mitch uzyskał status podwójnej Platynowej Płyty oraz został nagrodzony Fryderykiem w kategorii: Album roku pop. W 2015 r. wspólnie z członkami kwartetu Kwadrofonik otrzymał Paszport Polityki w kategorii: Muzyka poważna.
Obecnie Miłosz Pękala pracuje na stanowisku adiunkta w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, nieprzerwanie koncertuje w duecie perkusyjnym Pękala Kordylasińska Pękala, kwartecie Kwadrofonik, zespole Mitch&Mitch, jest dyrektorem artystycznym cyklu koncertowego CHROBOT, sprawuje kierownictwo artystyczne nad projektami Kwadrofonik i Goście oraz Hob-beats Percussion Group, jest współorganizatorem festiwalu Kwadrofonik, a także bierze udział w wielu krajowych i międzynarodowych wydarzeniach artystycznych.