Płyty wydawane nakładem wytwórni RecArt trafiają nie tylko do polskich melomanów, ale też za sprawą prestiżowej na rynku muzyki klasycznej firmy Naxos, do odbiorców m.in. w Niemczech, Francji czy Anglii. Ciekawy dobór repertuaru, znakomite wykonania i najwyższa jakość dźwięku, sprawiają iż płyty z charakterystycznym logo RecArt cieszą się coraz większym zainteresowaniem miłośników muzyki.
Bardzo atrakcyjną pozycją fonograficzną w najnowszym katalogu wytwórni jest album "...Di Chiesa e di Camera. Muzyka skrzypcowa na polskim dworze Wazów".
Na płycie znajdziemy utwory pięciu XVII-wiecznych kompozytorów na skrzypce, sopran i organy, które grywane były na dworze Zygmunta III Wazy. Muzyka została starannie zrekonstruowana na podstawie nielicznych zachowanych materiałów. W celu osiągnięcia najlepszego z możliwych efektów, nagranie zrealizowano w Bazylice św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu, z wykorzystaniem tamtejszych zabytkowych organów z 1633 roku. Instrument ten, będący dziełem Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego, to jeden z największych polskich skarbów muzycznych, który całkiem niedawno został starannie odrestaurowany.
Wykonawcami zamieszczonych na płycie utworów są znakomici artyści: skrzypaczka Teresa Piech (współzałożycielka składów Harmonia Sacra i Ensemble Hildebrandt 1719), znana z współpracy z Capellą Cracoviensis sopranistka Joanna Radziszewska-Sojka, oraz wielokrotnie nagradzany organista, organoznawca i pedagog Krzysztof Urbaniak.
Wyjątkową atrakcją płyty jest światowa premiera fonograficzna zamykającego album utworu "Ave sanctissima Maria", pochodzącego z dorobku Jacka Różyckiego (1635-1703), który ok.1645 roku został zaangażowany do kapeli Władysława IV Wazy początkowo jako sopranista, a następnie ok.1657 roku, mianowany królewskim kapelmistrzem.
Płyta "...Di Chiesa e di Camera. Muzyka skrzypcowa na polskim dworze Wazów" dostępna będzie od 5 kwietnia.
Robert Ratajczak
_____________________________________________________
...Di Chiesa e di Camera. Muzyka skrzypcowa na polskim dworze Wazów
CD 2019, RecArt 0031
program:
Tarquinio Merula:
1. Cantate iubilate
2. Sonata prima
3. Sonata seconda
4. Nigra sum
Aldebrando Subissati:
5. Sonata VI Capriccio
6. Sonata XV
7. Giovanni Francesco Anerio: Nativitas gloriosae
8. Aldebrando Subissati: Sonata V Nativitas gloriosae
9. Marco Scacchi: Capriccio per camera
Heinrich Dobel:
10. Sonata IV
11. Sonata I
12. Jacek Różycki: Ave sanctissima Maria
wykonawcy:
Teresa Piech - skrzypce
Joanna Radziszewska-Sojka - sopran
Krzysztof Urbaniak - organy
_____________________________________________________
tekst prasowy:
Wydawnictwo RecArt przedstawia album wypełnony muzyką skrzypcową, która rozbrzmiewała na dworze Zygmunta III Wazy (RecArt 0031). W nagraniu wzięli udział: Teresa Piech (skrzypce), Joanna Radziszewska-Sojka (sopran) oraz Krzysztof Urbaniak (organy). Nagranie zostało zarejestrowane w Bazylice św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu, na organach zbudowanych w 1633 roku przez Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego, których renowacja zakończyła się w roku 2018.
Kapela królewska polskiego dworu Wazów była przez ponad pół wieku jednym z najlepszych zespołów europejskich. Znany ze swoich kulturalnych upodobań, król Zygmunt III dzięki ogromnym jak na ówczesne czasy funduszom przeznaczonym na działanie zespołów muzycznych mógł zatrudnić najlepszych muzyków z całej Europy (głównie Włochów). Znakomite warunki finansowe, jakie oferował, spowodowały, że liczni instrumentaliści, śpiewacy i kompozytorzy decydowali się na wyjazd do „zimnego kraju na dalekiej północy”, stąd na dworze Wazów działali najwybitniejsi twórcy włoscy przełomu wieków XVI i XVII, jak np. Luca Marenzio.
Z niewątpliwie bogatego dorobku kompozytorskiego do dzisiejszych czasów zachowało się niestety niewiele. Nie przetrwały absolutnie żadne materiały pochodzące bezpośrednio z dworu królewskiego; zniszczeniu uległy prawdopodobnie już podczas potopu szwedzkiego. Kompozycje nie zostały wydane drukiem, a szczęśliwie zachowane utwory przetrwały w rękopiśmiennych odpisach w źródłach niezwiązanych z dworem. Twórczość kompozytorów kapeli wazowskiej na skrzypce solo pozostaje nadal w sferze pytań bez odpowiedzi. Wzmiankowani wielokrotnie w źródłach skrzypkowie zapewne oprócz zachowanych i znanych dzieł wielkoobsadowych musieli wykonywać i utwory na mniejsze składy, w tym sonaty solowe, jednak nie przetrwały żadne świadectwa dotyczące rodzaju czy ilości repertuaru. Utwory przedstawione na płycie stanowią próbę zrekonstruowania możliwego stanu muzyki skrzypcowej na dworze Wazów w pierwszej połowie wieku XVII i są dziełami kompozytorów w różny sposób z dworem polskim związanych. Ich wspólną cechą jest niezwykła jak na owe czasy bogata warstwa harmoniczna. Kompozytorzy szeroko stosują bardzo rozwiniętą chromatykę i śmiałe połączenia harmoniczne, często sięgają do odległych tonacji, wykraczając daleko poza obowiązujący w owym czasie średniotonowy system temperacji. Dla ukazania tej muzyki w możliwie najbardziej zbliżonym do oryginału brzmieniu naturalne wydaje się nagranie jej we wnętrzu kościelnym z wykorzystaniem jedynego zachowanego i odrestaurowanego polskiego instrumentu z czasów wazowskich – organów zbudowanych w 1633 roku przez Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego w Bazylice św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu, których renowacja zakończyła się w roku 2018.