Na płycie "Piano Works" zaprezentowano kompozycje fortepianowe Marii Szymanowskiej (1789–1831) oraz trzech uczennic Józefa Elsnera (1769–1854): nieznanej z imienia panny J.Andrychowicz, Emilii Potockiej i Józefiny Wejnert.
Album wpisuje się w nurt przywracania pamięci o twórczości zapomnianej i zaznacza obecność kobiet w życiu muzycznym pierwszej połowy XIX wieku.
Maria Gabryś-Heyke nie tylko ożywia polską twórczość fortepianową, lecz nadaje jej także autentyczne brzmienie, wykonując ją na fortepianie historycznym warszawskiej wytwórni Krall&Seidler z 1830 roku.
Na fortepianach tej firmy – lub poprzedzającej ją firmy Antoniego Leszczyńskiego – mogły grać i tworzyć zarówno uczennice Chopina, jak i Maria Szymanowska, która koncertując w Europie, poznała już instrumenty wytwórni zagranicznych.
Twórczość zaprezentowana na płycie w okresie wczesnego romantyzmu wychodziła naprzeciw zapotrzebowaniu na nowy, nietrudny lecz wartościowy repertuar fortepianowy, wykonywany najczęściej przez kobiety w zaciszu salonu.
Prostota, elegancja i pewien konwencjonalizm tych kompozycji świadczą o delikatności manier, ale też zapowiadają nurt wirtuozowski, który z wielkim powodzeniem współtworzyła w Europie Maria Szymanowska.
Ewa Sławińska-Dahlig
tekst wydawcy
fot.K.Heyke/Chopin University Press |