"Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka" to projekt obejmujący serię koncertów i albumów płytowych, którego ideą jest przybliżenie twórczości wybitnego polskiego kompozytora muzyki współczesnej Juliusza Łuciuka (1927-2020).
Jednym z elementów projektu są albumy płytowe nagrane przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Janusza Siadlaka.
W roku 2018 ukazała się, powstała jeszcze przy współpracy kompozytora płyta "Juliusz Łuciuk - Choral Works", będąca rodzajem chronologicznej antologii, a zarazem zbiorem niepublikowanych dotąd w formie nagrań, tworzonych na przestrzeni 60 lat działalności kompozytorskiej utworów chóralnych.
Koniec 2022 roku przyniósł album "Juliusz Łuciuk - Antiphonae / Apocalypsis" zawierający trzy utwory powstałe w połowie lat 80-tych: "Antiphonae", "Apocalypsis" i "Partes Variabiles".
Znakomicie poprowadzony przez Janusza Siadlaka chór Collegium Cantorum w doskonałym stylu przeprowadza nas przez muzyczne faktury, dźwiękową kolorystykę i wyjątkowy nastrój każdego z trzech utworów.
Utwory chóralne jakie poznajemy na tym albumie, to tylko jedna z gałęzi twórczości Juliusza Łuciuka, mającego w swym dorobku szereg kompozycji o instrumentalnym charakterze. Pośród dzieł Łuciuka znajdziemy zarówno utwory kameralne (m.in. "Capriccio" na skrzypce i fortepian, czy "Cztery sonatiny na fortepian"), organowe (np. "Preludia maryjne"), jak symfoniczne (najpopularniejsze z nich to: "Szkic symfoniczny nr 4" i "Enfiando"). W latach 60-tych i 70-tych swe poszukiwania artysta skierował w stronę muzyki neotonalnej i eksperymentów brzmieniowych jak eksploracja wnętrza fortepianu, gra bezpośrednio na strunach, czy nietypowe wykorzystanie pałek perkusyjnych. Ten nurt twórczości kompozytorskiej Juliusza Łuciuka reprezentują m.in. kontrowersyjne utwory: "Lirica di Timbri" i "Passacaglia" (oba na fortepian preparowany).