Album "Universal Tonality" Williama Parkera dokumentuje zapis epickiego występu, który przekształcił jego tytułową koncepcję w pełną, tętniącą życiem formę.
Materiał muzyczny stworzony został przez jedyny w swoim rodzaju zespół kreatywnych muzycznych luminarzy i jazzowych legend.
Trwający prawie dwie godziny i zawierający sześć rozbudowanych utworów na dwóch płytach, muzyczny happening "Universal Tonality" miał miejsce w grudniu 2002 roku.
Parker zaprosił 16 muzyków w różnym wieku, o różnym pochodzeniu kulturowym i muzycznym, aby przyłączyli się do niego w eksperymencie „wspólnego oddychania”.
Wielu z nich po raz pierwszy spotkało się tego wieczoru na scenie.
Chociaż dostarczył partyturę (jej fantazyjnie ilustrowane strony dołączone są do albumu), wszyscy muzycy zostali poinformowani o tym, że nie ma potrzeby się do niej stosować.
Parker miał nadzieję, że dzięki takiemu podejściu każdy muzyk zaufa własnemu instynktowi i zmysłom muzyków wokół niego na tyle, aby dźwięki nabrały kształtu w czasie rzeczywistym.
Począwszy od podnoszącego dach nad głową big bandu po intymne wymiany międzykulturowe, nieustanny strumień inspiracji i komunikacja były w pełni obecne tej nocy w klubie Roulette w nowojorskiej Tribece i są w pełni widoczne w magicznym nagraniu.
Własne teksty Parkera, które śpiewa, recytuje lub dramatycznie interpretuje Leena Conquest, również odgrywają niebagatelną rolę.
Parker dał wokalistce taką samą swobodę wyboru, jaką dał instrumentalistom, dostarczając jej materiałów, z których mogła czerpać w sposób jaki uzna za stosowny.
Komentując i pisząc o swojej koncepcji "Universal Tonality", Parker może brzmieć jakby przedstawiał filozofię życiową.
To zarówno wymowne, jak i trafne, że autor Cisco Bradley postanowił właśnie tak zatytułować swoją biografię Williama Parkera z 2021 roku.
Wyniki tej jednodniowej sesji mogą zająć ważne miejsce wśród wielu przełomowych dzieł Parkera z ostatnich trzech dekad, w tym wcześniej wydanych utworów opartych na "Universal Tonality", takich jak: "Double Sunrise Over Neptune" i "Red Giraffe with Dreadlocks".
na podst. materiałów prasowych
William Parker to urodzony w 1952 roku free jazzowy basista, improwizator, kompozytor, pisarz i pedagog z Nowego Jorku. Nagrał ponad 150 albumów, wydał sześć książek, oraz wyuczył setki młodych muzyków i artystów. Przez dziesięciolecia Parker wyrobił sobie reputację znakomitego improwizatora. Od lat 70-tych jest kluczową postacią na nowojorskiej i europejskiej scenie muzycznej, koncertując na całym świecie. Występował m.in. z Cecilem Taylorem, Donem Cherrym, Peterem Brotzmannem, Milfordem Gravesem, Peterem Kowaldem i Davidem S.Ware. William Parker pracuje na całym świecie, ale zawsze wraca do nowojorskiego Lower East Side, gdzie mieszka od 1975 roku. DownBeat nazwał go „jednym z najbardziej żądnych przygód i płodnych liderów jazzu”.
____________________________________________
William Parker
Universal Tonality
2CD's 2022, Centering Records CENT 1030
program:
CD1
1. Tails Of A Peacock
2. Cloud Texture (death has died today)
3. Leaves Gathering (headed back to tree)
CD2
4. Silver Sunshine
5. All Entrances (it is for you the sun rises)
6. Open System One
personel:
Jin Hi Kim - komungo
Miya Masaoka - koto
Billy Bang, Jason Kao Hwang - skrzypce
Joe Morris - gitara
Dave Burrell - fortepian
Leena Conquest - głos
Steve Swell, Grachan Moncur Ill - puzon
Daniel Carter - instr.dęte
Matt Lavelle - trąbka
Rob Brown, Cale Brandley - saksofony
Jerome Cooper - balafon, chirami´a, instr.klawiszowe, perkusja
Roger Blank - balafon
William Parker - kontrabas, dilruba, shakuhachi, donso’ngoni
Gerald Cleaver - perkusja
____________________________________________