PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2021/11/02

Wszystkie dzieła organowe Jehana Alaina

 
Francuski kompozytor i organista Jehan Alain (1922-1940) to niewątpliwie jeden z nielicznych w historii muzyki prawdziwych geniuszy.
Pochodzący z muzycznej rodziny, pobierający naukę gry zarówno u swego ojca, organisty, kompozytora i  budowniczego organów Alberta Alaina jak organisty w katedrze Saint-Louis w Wersalu Augustina Piersona, już jako 11-latek został głównym organistą kościelnym w Saint-Germain-en-Laye.
Kompozycje organowe nastoletniego Jehana zachwycały dojrzałością i wyjątkowym wyczuciem muzycznego smaku.
Zafascynowany dorobkiem Claude’a Debussy’ego i Oliviera Messiaena tworzył nie tylko utwory organowe, ale też chóralne, orkiestrowe, muzykę kameralną i kompozycje fortepianowe.
Jehan Alain artystycznie realizował się też rysując i pisząc wiersze. Był też miłośnikiem motocykli i mechaniki.
Na początku II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej, w której służył jako kurier-motocyklista, a w czerwcu 1940 w wieku zaledwie 29 lat poległ podczas akcji zbrojnej w Saumur.
Jego dorobek kompozytorski do dziś pozostaje przedmiotem dociekań i poszukiwań wielu muzykologów.
3-płytowy album "Jehan Alain - Complete Works for Organ" jest jedną z nielicznych dotąd, próbą przedstawienia kompletu kompozycji organowych Alaina, a zarazem wyjątkową na skalę światową publikacją fonograficzną.
Nagrania wszystkich dzieł organowych francuskiego kompozytora podjął się znakomity polski organista, dyrygent i pedagog Jarosław Wróblewski (fot.), a blisko 3-godzinny materiał ukazał się w formie 3-płytowego boxu nakładem wydawnictwa Chopin University Press.
 
 
Nagrań dokonano w sierpniu ubiegłego roku w kościele pw.Najświętszego Serca Pana Jezusa w Tarnowie.
Album ukazał się 25 października.
Robert Ratajczak

____________________________________________________

 
 
Jarosław Wróblewski
Jehan Alain - Complete Works for Organ
3CD's 2021, Chopin University Press UMFC CD 159-161

program:

CD1
Suite AWV 86a:
1.   I Introduction et Variations
2.  II Scherzo                                                                                  
3. III Choral

4. Intermezzo (Fileuse) AWV 74b

Trois Dances AWV 119:
5.   I Joies
6.  II Deuils
7. III Luttes

CD 2
  1. Postlude pour l’Office de Complies AWV 13
  2. Premièr Prelude profane AWV 57
  3. Deuxième Prelude profane AWV 58

Suite monodique AWV 65:
  4.   I Animato
  5.  II Andante
  6. III Vivace

  7. Choral dorienne AWV 75
  8. Choral phrygien AWV 76
  9. Variations sur un thème de Clément Jannequin AWV 99
10. Le Jardin suspendu AWV 63       
11. Litanies AWV 100

CD 3
  1. Prèmiere Fantaisie AWV 59      
  2. Deuxieme Fantaisie AWV 91
  3. Fantasmagorie AWV 73
  4. Deux Danses à Agni Yavishta AWV 61
  5. Aria AWV 120
  6. Prélude et Fugue AWV 107
  7. Berceuse sur deux notes qui cornent AWV 5
  8. Ballade en mode phrygien AWV 8a
  9. Lamento AWV 10
10. Variations sur ‘Lucis Creator’ AWV 29
11. Chant donné AWV 33
12. Grave AWV 36
13. Petite pièce AWV 37
14. Climat AWV 64
15. Elévation AWV 62
16. De Jules Lemaître AWV 72        
17. Monodie AWV 109a

Jarosław Wróblewski - organy
 ____________________________________________________
tekst wydawcy:
 
Trzypłytowy album zawiera pierwsze w historii polskiej fonografii nagranie wszystkich dzieł organowych Jehana Alaina, którego dokonał warszawski organista i pedagog Jarosław Wróblewski. To próba autorskiego dyskursu z dotychczasową tradycją wykonawczą i odniesienia się do nowej edycji dzieł kompozytora, polegającego m.in. na uwzględnieniu niektórych opcjonalnych wersji tekstu muzycznego oraz różnych dyspozycji registracyjnych i wykonawczych Alaina. Nagranie zostało zrealizowane przez Andrzeja Brzoskę w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Tarnowie na organach firmy Zych, których dyspozycja nawiązuje do francuskich organów symfonicznych.
Alain poszukiwał artystycznego wyrazu nie tylko w muzyce, lecz także w rysunku i poezji. Jego utwory często unaoczniają idee pozamuzyczne – filozoficzne czy literackie. Oprócz wpływów natury poetyckiej obserwujemy również te pochodzące ze śpiewu gregoriańskiego, muzyki dawnej, impresjonizmu, jazzu, pozaeuropejskiej rytmiki i tonalności. Jego nowatorskie traktowanie organów wykazuje odwrót od symfonicznego postrzegania tego instrumentu i zwrot w kierunku ideału dźwiękowego stanowiącego nowatorską syntezę francuskiej klasyki i romantyki zatopionych w sensualizmie, wrażeniowości. Alain realizuje to w sposób doskonały” (Jarosław Wróblewski).