Nowe spojrzenie na muzykę Wolfganga Amadeusza Mozarta przynosi album "Mozart Symphonies & Duo".
Znakomity wiolonczelista, solista i kameralista Marcin Zdunik wraz ze skrzypaczką Karoliną Nowotczyńską i Elbląską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Marka Mosia, prezentuje wyposażoną w autorskie opracowanie partii wiolonczeli Symfonię koncertującą Es-dur KV 364/320d, 29 Symfonię A-dur KV 201/186a, oraz dzielący oba dzieła na płycie Duet No1 G-dur na skrzypce i altówkę w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę.
Doskonale znana każdemu szanującemu się melomanowi Symfonia koncertująca wyposażona w partie wiolonczeli brzmi nieco inaczej, rzucając nowe światło na relacje instrumentów solowych.
Rozpisane przez Mozarta na skrzypce i altówkę dynamiczne Duo G-dur KV 423 w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę, zadziwia ekspresją i swobodą, a konwencjonalna wersja 29 Symfonii znakomicie wieńczy cały program, odsłaniając ogromne możliwości prowadzonej przez Marka Mosia Elbląskiej Orkiestry.
Znakomity wiolonczelista, solista i kameralista Marcin Zdunik wraz ze skrzypaczką Karoliną Nowotczyńską i Elbląską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Marka Mosia, prezentuje wyposażoną w autorskie opracowanie partii wiolonczeli Symfonię koncertującą Es-dur KV 364/320d, 29 Symfonię A-dur KV 201/186a, oraz dzielący oba dzieła na płycie Duet No1 G-dur na skrzypce i altówkę w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę.
Doskonale znana każdemu szanującemu się melomanowi Symfonia koncertująca wyposażona w partie wiolonczeli brzmi nieco inaczej, rzucając nowe światło na relacje instrumentów solowych.
Rozpisane przez Mozarta na skrzypce i altówkę dynamiczne Duo G-dur KV 423 w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę, zadziwia ekspresją i swobodą, a konwencjonalna wersja 29 Symfonii znakomicie wieńczy cały program, odsłaniając ogromne możliwości prowadzonej przez Marka Mosia Elbląskiej Orkiestry.
Album ukazał się 20 września.
Robert Ratajczak
LINK: recenzja płyty
_______________________________________________
Karolina Nowotczyńska / Marcin Zdunik
Mozart Symphonies & Duo
CD 2021, DUX 1690
program:
Wolfgang Amadeus Mozart
Sinfonia concertante in E flat major for violin, viola (cello) and orchestra, KV 364/320d:
1. Allegro maestoso
2. Andante
3. Presto
Duo No.1 in G major for violin and viola (cello), KV 423:
4. Allegro
5. Adagio
6. Rondeau: Allegro
Symphony No.29 in A major, KV 201/186a:
7. Allegro moderato
8. Andante
9. Menuetto: Allegretto – Trio
10. Allegro con spirito
wykonawcy:
Karolina Nowotczyńska - skrzypce
Marcin Zdunik - wiolonczela
Elbląg Chamber Orchestra
dyrygent: Marek Moś
CD 2021, DUX 1690
program:
Wolfgang Amadeus Mozart
Sinfonia concertante in E flat major for violin, viola (cello) and orchestra, KV 364/320d:
1. Allegro maestoso
2. Andante
3. Presto
Duo No.1 in G major for violin and viola (cello), KV 423:
4. Allegro
5. Adagio
6. Rondeau: Allegro
Symphony No.29 in A major, KV 201/186a:
7. Allegro moderato
8. Andante
9. Menuetto: Allegretto – Trio
10. Allegro con spirito
wykonawcy:
Karolina Nowotczyńska - skrzypce
Marcin Zdunik - wiolonczela
Elbląg Chamber Orchestra
dyrygent: Marek Moś
_______________________________________________
tekst wydawcy:
Spośród trzech dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta, prezentowanych w niniejszym albumie, dwa należą do tych najpopularniejszych w dziejach muzyki. Zamieszczona jako pierwsza na płycie wersja Symfonii koncertującej Es-dur KV 364/320d z udziałem wiolonczeli, rzuca nowe światło na tę wybitną wizytówkę epoki klasycyzmu, co sprawia, że na liczne melodyczne i kontrapunktyczne relacje solistów można spojrzeć z nowej, odświeżonej perspektywy. Duo G-dur na skrzypce i altówkę (wiolonczelę) KV 423, w którym partie obu instrumentalistów są niemal równorzędne, w całości odznacza się sporą swobodą rytmiczną, rzutującą w skrajnych częściach na ekspresję i motorykę, w środkowej zaś na potoczystość narracji. Album dopełnia Symfonia A-dur KV 201/186a, uznawana za jedno z najdojrzalszych dzieł młodego Mozarta. Dzieło imponuje wyjątkową przejrzystością formalną oraz fakturalno-polifonicznym bogactwem i jest zarazem jednym z najwybitniejszych przejawów geniuszu w odniesieniu do całego dorobku kompozytora.
Znakomita obsada wykonawcza i niekonwencjonalne interpretacje Karoliny Nowotczyńskiej, Marcina Zdunika i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Marka Mosia to dobry powód, by na nowo odkryć dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Znakomita obsada wykonawcza i niekonwencjonalne interpretacje Karoliny Nowotczyńskiej, Marcina Zdunika i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Marka Mosia to dobry powód, by na nowo odkryć dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta.