PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2021/10/08

"Kołowrót" -nowy, spektakularny projekt tria Bastarda

 
Bastarda to formacja tworzona przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy).
Nazwa zespołu odnosi się do wirtuozerskiego stylu kompozycji lub doraźnego wykonania, a także do zmienionych brzmień stworzonych w celu zmaksymalizowania zdolności graczy do grania w tym stylu, zwanego viola bastarda.
Dzięki zestawieniu brzmienia klarnetu i specyficznego klarnetu kontrabasowego z partiami wiolonczeli, muzyka zespołu charakteryzuje się głębokim, medytacyjnym charakterem oraz silnie zarysowaną harmonią i rytmem.
Od maja cieszymy się albumem "Fado" nagranym przez zespół wraz z portugalskim gitarzystą i wokalistą i Joao de Sousą, będącym hołdem dla tradycyjnej muzyki fado.
Tymczasem 1 października ukazała się kolejna płyta zespołu, tym razem nagrana z udziałem 34-osobowego Chóru Uniwersytetu SWPS.
Tym razem trio proponuje muzykę opartą na folklorze i estetyce średniowiecza w formie 4-częściowej suity "Kołowrót", nawiązującej do obrzędowości i rytuałów związanych z porami roku, cyklicznością natury i przemian zachodzących w naturze oraz kulturze.
Album ukazał się 1 października.
Robert Ratajczak

______________________________________________
 
 
 
Bastarda & Chór Uniwersytetu SWPS: Kołowrót
CD 2021, Audio Cave ACD-011-2021

program:
1. Wiosna
2. Lato
3. Jesień
4. Zima

wykonawcy:

Bastarda
Paweł Szamburski – klarnet
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Michał Górczyński – klarnet basowy
 
Chór Uniwersytetu SWPS
sopran: Agata Brzuska, Maria Buchwald, Iwona Grajkowska, Ada Komorowska, Kaja Machalska, Marzena Opacka, Zofia Pokrzywnicka, Joanna Pragacz, Paulina Radomska, Magdalena Rek, Yeva Tsinska, Magdalena Zdunek
alt: Monika Czerwińska, Maria Dorn, Elżbieta Grochowska, Maria Haraszkiewicz, Joanna Kalinowska, Joanna Opacka, Kateryna Pozhydaieva, Rafał Wróblewski, Magda Zbrzeźniak, Gabriela Zwierzyńska
tenor: Michał Chęciński, Wiktor Gajewski, Filip Kołada, Paweł Sierszeń, Arkadiusz Górka
bas: Mateusz Gaweł, Karol Grąbczewski, Bronisław Kryciński, Tomasz Luber, Bartosz Romanowski, Aleksander Sobczyński, Mateusz Zbrzeźniak
dyrygent - Ewa Mackiewicz

______________________________________________

tekst prasowy:

Wspólna płyta tria Bastarda (Szamburski/Pokrzywiński/Górczyński) oraz Chóru Uniwersytetu SWPS pod dyrekcją Ewy Mackiewicz to autorska muzyczna podróż w głąb tradycji, obrzędowości oraz rytuałów związanych z porami roku, a także cyklicznością natury. Posiłkując się odniesieniami do tradycyjnej muzyki ludowej, a także źródeł średniowiecznych, trio Bastarda stworzyło oryginalne kompozycje, które w procesie wspólnej pracy z chórem osiągnęły głębszy wymiar narracyjny – stały się opowieściami dźwiękowymi o najistotniejszych przemianach zarówno w naturze, jak i kulturze oraz związanej z nią obrzędowości. Dzięki współpracy z Polskim Radiem, Radiowym Centrum Kultury Ludowej, Magdaleną Tejchmą, Remkiem Hanajem, zespołem Księżyc oraz muzykologiem Antonio Chemottim muzycy dotarli do niezwykle inspirujących źródeł, które stały się zapalnikiem i siłą napędową pracy twórczej.
Projekt powstał specjalnie z okazji 25-lecia założenia Uniwersytetu SWPS oraz 20-lecia istnienia Chóru. Album wydano przy współpracy z Fundacją Pro Akademika.
Bastarda to zespół powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Grupa wydawniczo i środowiskowo związana z wytwórnią Lado ABC, jest również partnerem międzynarodowego projektu badawczego HERA "Sound Memories. The Musical Past in Late – Medieval and Early Modern Europe". Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory – budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Muzyka Bastardy to współczesna, oryginalna i bardzo osobista wypowiedź wsparta na bogatych tradycjach muzycznych. W ostatnim czasie artyści czerpią inspiracje z tradycyjnej muzyki etnicznej czy szeroko pojętej kategorii "world music" – odnosząc się do chasydzkich nigunów, portugalskiego fado czy polskiej muzyki ludowej.