Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Janusza Siadlaka kontynuuje cykl monograficznych albumów wypełnionych utworami chóralnymi wybitnych polskich kompozytorów.
Po płycie z muzyką Juliusza Łuciuka ("Choral Works", 2018), wydanym pod patronatem LongPlay albumie zawierającym utwory chóralne a capella Romualda Twardowskiego ("Sacrum. Profanum", 2019), oraz płycie "Edward Pałłasz - Choral Works" (2020), nadszedł czas na album wypełniony muzyką chóralną zmarłego przed sześciu laty poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego.
Andrzej Koszewski (1922-2015) pozostawił po sobie liczne kompozycje instrumentalne, ale przede wszystkim chóralne jak dzieła sonorystyczne, utwory inspirowane folklorem Wielkopolski, czy pieśni religijne.
Na płycie "Andrzej Koszewski - Choral Works" znajdziemy cykle: "Tryptyk wielkopolski", "Gry", "Tre pezzi" i "Trittico di messa", oraz utwory "Muzyka fa-re-mi-do-si" i "Angelus Domini", które tworzą bardzo rozmaity stylistycznie program.
Collegium Cantorum pod dyrygencką batutą Janusza Siadlaka w znakomitym stylu przeprowadza nas przez zaklęte w utworach Koszewskiego muzyczne faktury i ich dźwiękową kolorystykę, ukazując przekrój dorobku kompozytora.
Po płycie z muzyką Juliusza Łuciuka ("Choral Works", 2018), wydanym pod patronatem LongPlay albumie zawierającym utwory chóralne a capella Romualda Twardowskiego ("Sacrum. Profanum", 2019), oraz płycie "Edward Pałłasz - Choral Works" (2020), nadszedł czas na album wypełniony muzyką chóralną zmarłego przed sześciu laty poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego.
Andrzej Koszewski (1922-2015) pozostawił po sobie liczne kompozycje instrumentalne, ale przede wszystkim chóralne jak dzieła sonorystyczne, utwory inspirowane folklorem Wielkopolski, czy pieśni religijne.
Na płycie "Andrzej Koszewski - Choral Works" znajdziemy cykle: "Tryptyk wielkopolski", "Gry", "Tre pezzi" i "Trittico di messa", oraz utwory "Muzyka fa-re-mi-do-si" i "Angelus Domini", które tworzą bardzo rozmaity stylistycznie program.
Collegium Cantorum pod dyrygencką batutą Janusza Siadlaka w znakomitym stylu przeprowadza nas przez zaklęte w utworach Koszewskiego muzyczne faktury i ich dźwiękową kolorystykę, ukazując przekrój dorobku kompozytora.
Album ukazał się 7 października.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Andrzej Koszewski - Choral Works
CD 2021, DUX 1772
program:
1. Muzyka fa-re-mi-do-si
Tryptyk wielkopolski:
2. Czerwona korona
3. Idzie konik z miasta
4. Wiwat bratu memu
Gry:
5. Baj
6. Entliczek
7. Wilk
8. Kotek
9. Angelus Domini
Tre pezzi:
10. Canta-move
11. Flusso-riflusso
12. Ostinato
Trittico di messa:
13. Kyrie
14. Sanctus
15. Agnus Dei
wykonawcy:
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
dyrygent: Janusz Siadlak
CD 2021, DUX 1772
program:
1. Muzyka fa-re-mi-do-si
Tryptyk wielkopolski:
2. Czerwona korona
3. Idzie konik z miasta
4. Wiwat bratu memu
Gry:
5. Baj
6. Entliczek
7. Wilk
8. Kotek
9. Angelus Domini
Tre pezzi:
10. Canta-move
11. Flusso-riflusso
12. Ostinato
Trittico di messa:
13. Kyrie
14. Sanctus
15. Agnus Dei
wykonawcy:
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
dyrygent: Janusz Siadlak
_______________________________________________
tekst wydawcy:
Kolejne wydawnictwo, tworzonej wspólnie z Chórem Filharmonii Częstochowskiej "Collegium Cantorum" pod dyrekcją Janusza Siadlaka serii „Antologia polskiej twórczości a cappella”, poświęcone jest muzyce chóralnej Andrzeja Koszewskiego.
Szczególne miejsce Koszewskiego w polskiej literaturze muzycznej charakteryzuje najlepiej jego koncepcja chóru jako "orkiestry ludzkich głosów". Koszewski odkrywa w zespole chóralnym analogiczne, jak w orkiestrze symfonicznej możliwości w zakresie kształtowania barwy brzmienia i (z zachowaniem pełnego szacunku dla ludzkiego głosu) traktuje go podobnie, poruszając się w estetyce określonej przez dobry smak i dążenie do utrzymania efektu dźwiękowego w ramach sztuki wysokiej. Dlatego wszystkie niestandardowe środki artykulacyjne, a także gwizd i szept, często biorący się z wykorzystania właściwości języka polskiego, użyte są w sposób przemyślany i w pełni uzasadniony - nigdy dla samego efektu jako takiego. Wybór utworów prezentowanych na naszej płycie, przy wybitnej jakości wykonawczej zespołu, w pełni to potwierdza.
Szczególne miejsce Koszewskiego w polskiej literaturze muzycznej charakteryzuje najlepiej jego koncepcja chóru jako "orkiestry ludzkich głosów". Koszewski odkrywa w zespole chóralnym analogiczne, jak w orkiestrze symfonicznej możliwości w zakresie kształtowania barwy brzmienia i (z zachowaniem pełnego szacunku dla ludzkiego głosu) traktuje go podobnie, poruszając się w estetyce określonej przez dobry smak i dążenie do utrzymania efektu dźwiękowego w ramach sztuki wysokiej. Dlatego wszystkie niestandardowe środki artykulacyjne, a także gwizd i szept, często biorący się z wykorzystania właściwości języka polskiego, użyte są w sposób przemyślany i w pełni uzasadniony - nigdy dla samego efektu jako takiego. Wybór utworów prezentowanych na naszej płycie, przy wybitnej jakości wykonawczej zespołu, w pełni to potwierdza.