Doskonały organista, klawesynista, pianista i dyrygent, ale też zapalony kolekcjoner historycznych instrumentów klawiszowych Marek Toporowski, w ostatnim czasie oczarował nas albumem wypełnionym muzyką fortepianową czeskiego kompozytora Jana Ladislava Dusseka ("Sonaty fortepianowe op.9 / Cierpienia francuskiej królowej op.23", 2019), wykonaną na fortepianach powstałych w pracowni słynnego wiedeńskiego konstruktora przełomu XVIII i XIX wieku, Antona Waltera.
Wcześniej kilkukrotny zdobywca nagrody Fryderyk, grał dla nas Sonaty BWV 525-530 Johanna Sebastiana Bacha na odnalezionych w 2002 roku zabytkowych organach Joachima Wagnera w Siedlcach, zainstalowanych w zabytkowej siedzibie Biskupa Siedleckiego (płyta "Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016).
Wcześniej kilkukrotny zdobywca nagrody Fryderyk, grał dla nas Sonaty BWV 525-530 Johanna Sebastiana Bacha na odnalezionych w 2002 roku zabytkowych organach Joachima Wagnera w Siedlcach, zainstalowanych w zabytkowej siedzibie Biskupa Siedleckiego (płyta "Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016).
Na swej kolejnej płycie Marek Toporowski zmierzył się z kolejnym wyjątkowym instrumentem i muzyką kolejnego wyjątkowego twórcy.
Album "Ernst Köhler" zawiera muzykę organową (m.in.
Wariacje na tematy Haydna i Haendla, Preludia i Fantazje) jednego z przedstawicieli tzw. wrocławskiej szkoły organowej I połowy XIX wieku Ernsta Köhlera (1799-1847), a instrumentem za którym zasiadł artysta są zabytkowe organy wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO drewnianego Kościoła Pokoju pw. Świętego Ducha w Jaworze.
Album ukazał się 12 czerwca.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Marek Toporowski: Ernst Köhler
CD 2021, DUX 1710
program:
1. Praeludium F dur (Kothe I-1) und Fuge F Dur (Kothe I-8)
2. Einleitung zu C. H. Graun‘s Tod Jesu, Op. 15 (Kothe, I-11)
3. Fantasie über: Halleluja aus G. F. Händel‘s Messias. (Kothe II-33)
4. Ausführung des Chorals: Wie schön leuchtet‘ uns (Kothe I-16)
5. Fugirtes Praeludium A moll. Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-7)
6. Ausführung des Chorals: Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-14)
7. Fantasie über ein Thema aus: Messias von G. F. Händel (Amen) (Kothe II-24)
8. Variationen über die österreichische Volkshymne (Kothe II-30)
9. Praeludium E moll und Fuge E dur (Kothe I-5)
10. Praeludium zur Trauerfeierlichkeit A moll, Op. 68, Nr 2 (Kothe I-3)
11. Fantasie über den Chor: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes aus der Schöpfung von Josef Haydn (Kothe II-26)
12. Praeludium zu einer Festlichkeit D dur (Kothe I-4)
Marek Toporowski - organy
CD 2021, DUX 1710
program:
1. Praeludium F dur (Kothe I-1) und Fuge F Dur (Kothe I-8)
2. Einleitung zu C. H. Graun‘s Tod Jesu, Op. 15 (Kothe, I-11)
3. Fantasie über: Halleluja aus G. F. Händel‘s Messias. (Kothe II-33)
4. Ausführung des Chorals: Wie schön leuchtet‘ uns (Kothe I-16)
5. Fugirtes Praeludium A moll. Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-7)
6. Ausführung des Chorals: Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-14)
7. Fantasie über ein Thema aus: Messias von G. F. Händel (Amen) (Kothe II-24)
8. Variationen über die österreichische Volkshymne (Kothe II-30)
9. Praeludium E moll und Fuge E dur (Kothe I-5)
10. Praeludium zur Trauerfeierlichkeit A moll, Op. 68, Nr 2 (Kothe I-3)
11. Fantasie über den Chor: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes aus der Schöpfung von Josef Haydn (Kothe II-26)
12. Praeludium zu einer Festlichkeit D dur (Kothe I-4)
Marek Toporowski - organy
_______________________________________________
tekst wydawcy:
Wielokrotny zdobywca najważniejszej nagrody muzycznej w Polsce Fryderyk, a także jeden z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce, Marek Toporowski swój najnowszy solowy album poświęcił organowej twórczości Ernsta Köhlera z pełnym przekonaniem, że dzieła jednego z przedstawicieli tzw. wrocławskiej szkoły organowej I połowy XIX wieku zasługują na częstsze wykonywanie i stałe miejsce w programach koncertowych.
Ponad siedemdziesięciominutowy album w znakomitym wykonaniu Marka Toporowskiego stanowi doskonałą okazję do odkrycia organowej twórczości Köhlera, charakteryzującą się niezwykłą ruchliwością wszystkich głosów, w tym wykonywanego na pedale basu.
Nagranie zarejestrowano na Organach Ewangelicko-Augsburskiego Kościoła Pokoju w Jaworze - największej drewnianej budowli o funkcjach religijnych na świecie, wpisanej w 2001 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Ponad siedemdziesięciominutowy album w znakomitym wykonaniu Marka Toporowskiego stanowi doskonałą okazję do odkrycia organowej twórczości Köhlera, charakteryzującą się niezwykłą ruchliwością wszystkich głosów, w tym wykonywanego na pedale basu.
Nagranie zarejestrowano na Organach Ewangelicko-Augsburskiego Kościoła Pokoju w Jaworze - największej drewnianej budowli o funkcjach religijnych na świecie, wpisanej w 2001 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO.