12 czerwca minęły 24 lata od śmierci słynnego rosyjskiego barda i poety Bułata Okudżawy (1924-1997). Jego śpiewane zazwyczaj tylko przy akompaniamencie gitary, pełne zadumy, smutku i refleksji nad ludzkim losem ballady, do dziś poruszają słuchaczy, ale też inspirują wielu artystów.
Nad ponadczasowym dorobkiem Okudżawy pochylił się też amerykański multiinstrumentalista, autor, reżyser i aktor teatralny Daniel Kahn, znany zarówno z działalności solowej jak w ramach łączących muzykę klezmerską z elementami folku, punku i kabaretu zespołów The Painted Bird i The Disorientalists.
Nad ponadczasowym dorobkiem Okudżawy pochylił się też amerykański multiinstrumentalista, autor, reżyser i aktor teatralny Daniel Kahn, znany zarówno z działalności solowej jak w ramach łączących muzykę klezmerską z elementami folku, punku i kabaretu zespołów The Painted Bird i The Disorientalists.
Kahn przygotował przekłady na język angielski kilkunastu pieśni Bułata Okudżawy, oraz opracował je na dwie gitary.
Do współpracy nad projektem amerykański artysta zaprosił jednego ze swych stałych współpracowników, hołdującego tradycjom bluesowym gitarzystę Vanyę Zhuka, który gra na oryginalnej siedmiostrunowej rosyjskiej gitarze.
Efektem jest album "Bulat Blues" przynoszący wyjątkowo interesujące, zabarwione bluesem anglojęzyczne wersje 13 słynnych ballad rosyjskiego barda. Znajdziemy tu m.in. tak klasyczne utwory jak: "Modlitwa" ("Prayer"), "Ballada o papierowym żołnierzyku" ("Paper Soldier"), "Pieśń gruzińska" ("Georgian Song") czy "Trzy siostry: Wiara, Nadzieja i Miłość" ("Three Sisters").
"Bulat Blues" to kolejny po poświęconej Lwowi Nussimbaumowi, a nagranej z zespołem The Disorientalists płycie "Who Was Essad Bey?" (2016), koncepcyjny album Daniela Kahna dedykowany twórczości wielkiego rosyjskiego artysty.
"Bulat Blues" to kolejny po poświęconej Lwowi Nussimbaumowi, a nagranej z zespołem The Disorientalists płycie "Who Was Essad Bey?" (2016), koncepcyjny album Daniela Kahna dedykowany twórczości wielkiego rosyjskiego artysty.
Album ukazał się 15 października 2019.
Robert Ratajczak
________________________________________________
Daniel Kahn / Vanya Zhuk: Bulat Blues
CD 2019, Oriente Musik RIENCD92
program:
1. Prayer
2. Three Sisters
3. Honorable Madam
4. Historical Novel
5. Georgian Song
6. Busking Vagabond
7. Song Of My Life
8. Paper Soldier
9. Sentimental March
10. To Friends
11. Two Lives
12. Ragged Coat
13. Midnight Trolley
personel:
Daniel Kahn - głos, gitary, akordeon, harmonijka
Vanya Zhuk - gitara, gitara basowa
CD 2019, Oriente Musik RIENCD92
program:
1. Prayer
2. Three Sisters
3. Honorable Madam
4. Historical Novel
5. Georgian Song
6. Busking Vagabond
7. Song Of My Life
8. Paper Soldier
9. Sentimental March
10. To Friends
11. Two Lives
12. Ragged Coat
13. Midnight Trolley
personel:
Daniel Kahn - głos, gitary, akordeon, harmonijka
Vanya Zhuk - gitara, gitara basowa
________________________________________________
tekst wydawcy:
On his new album "Bulat Blues" Daniel Kahn devotes himself to the "Georges Brassens of the Soviet Union", Bulat Okudzhava, in new, own adaptations in English and a touch of Russian. Daniel Kahn is accompanied by the virtuoso Moscow musician Vanya Zhuk on the Russian 7-string guitar.
The Georgian-Armenian Muscovite Bulat Shalvovich Okudzhava (1924-1997), the spiritual father of all Russian singer-songwriters, is almost unanimously revered in Russia and the post-Soviet diaspora. His songs, which come from his experiences as a soldier, pacifist, poet and novelist of the Second World War, are deeply human. When Okudzhava privately performed them in the 1950s, he almost single-handedly invented the figure of the modern Russian guitar bard.
The Georgian-Armenian Muscovite Bulat Shalvovich Okudzhava (1924-1997), the spiritual father of all Russian singer-songwriters, is almost unanimously revered in Russia and the post-Soviet diaspora. His songs, which come from his experiences as a soldier, pacifist, poet and novelist of the Second World War, are deeply human. When Okudzhava privately performed them in the 1950s, he almost single-handedly invented the figure of the modern Russian guitar bard.