Urodzony w 1974 roku w Opolu Aleksander Kościów jest twórcą szeroko otwartym na różne formy wypowiedzi artystycznej. Poza tym iż postrzegany jest dziś jako jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia, artysta jest też cenionym prozaikiem, mającym na swym koncie kilka znakomicie przyjętych przez czytelników powieści.
Współczesne pod względem stylistyki utwory Aleksandra Kościowa, czerpiące z rozmaitych tradycji muzycznych i wykorzystujące różne formy i techniki kompozytorskie, stanowią wyśmienity materiał, po który chętnie sięgają rozmaici wykonawcy.
Już w roku 2014 znakomity zespół smyczkowy NeoQuartet nagrał całą płytę wypełnioną wyłącznie jego kompozycjami ("Kościów", 2014). Poza tym utwory Aleksandra Kościowa znajdziemy m.in. na płytach: "real life song" (2015) sopranistki Joanny Freszel, "Hammond Organ Project" (2015) Dariusza Przybylskiego i zespołu Kwartludium, wydanego pod patronatem LongPlay 2-płytowego albumu "Saxophone Varie Vol.3" (2018) saksofonisty Pawła Gusnara oraz płycie "Comfort Zone" (2019) sekstetu wokalnego proModern.
Najnowszą monograficzną pozycją Aleksandra Kościowa jest album "Chamber Works" będący zbiorem powstałych na przestrzeni 24 lat kompozycji kameralnych na fortepian solo, oraz z towarzyszeniem skrzypiec, klarnetu lub partii wokalnych.
Nad kameralną muzyką Aleksandra Kościowa wraz z pomysłodawcą projektu, pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem, pochylili się znakomici wykonawcy: Joanna Freszel (sopran), Roksana Kwaśnikowska (skrzypce) i Piotr Zawadzki (klarnet).
Płyta "Aleksander Kościów - Chamber Works" wydana została pod patronatem LongPlay przez wydawnictwo Chopin University Press.
Współczesne pod względem stylistyki utwory Aleksandra Kościowa, czerpiące z rozmaitych tradycji muzycznych i wykorzystujące różne formy i techniki kompozytorskie, stanowią wyśmienity materiał, po który chętnie sięgają rozmaici wykonawcy.
fot.Chopin University Press |
Już w roku 2014 znakomity zespół smyczkowy NeoQuartet nagrał całą płytę wypełnioną wyłącznie jego kompozycjami ("Kościów", 2014). Poza tym utwory Aleksandra Kościowa znajdziemy m.in. na płytach: "real life song" (2015) sopranistki Joanny Freszel, "Hammond Organ Project" (2015) Dariusza Przybylskiego i zespołu Kwartludium, wydanego pod patronatem LongPlay 2-płytowego albumu "Saxophone Varie Vol.3" (2018) saksofonisty Pawła Gusnara oraz płycie "Comfort Zone" (2019) sekstetu wokalnego proModern.
Najnowszą monograficzną pozycją Aleksandra Kościowa jest album "Chamber Works" będący zbiorem powstałych na przestrzeni 24 lat kompozycji kameralnych na fortepian solo, oraz z towarzyszeniem skrzypiec, klarnetu lub partii wokalnych.
Nad kameralną muzyką Aleksandra Kościowa wraz z pomysłodawcą projektu, pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem, pochylili się znakomici wykonawcy: Joanna Freszel (sopran), Roksana Kwaśnikowska (skrzypce) i Piotr Zawadzki (klarnet).
Płyta "Aleksander Kościów - Chamber Works" wydana została pod patronatem LongPlay przez wydawnictwo Chopin University Press.
Album ukazał się 13 lipca.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Aleksander Kościów - Chamber Works
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 131
program:
Five Cosmogonic Tales for solo piano:
1. Absolute Zero
2. Primary Motion
3. Song of the Atoms
4. Here Comes the Matter!
5. Light and Silence Create One Another
6. Déja-vus Agonaux for violin and piano
7. Nenia for clarinet and piano
Hyalia for violin and piano:
8. I
9. II
10. III (attacca)
11. IV
12. V
13. VI
Shihaikai for soprano and piano
14. 1. (Wakaba shite...)
15. 2. (Joroku-ni...)
16. 3. (Iza yukamu...)
17. 4. (Kiriharete...)
Wen fang si bao na klarnet i fortepian (2020)
18. mo (tusz)
19. zhi (papier)
20. yan (kałamarz)
21. bi (pędzel)
wykonawcy:
Łukasz Chrzęszczyk - fortepian
oraz:
Joanna Freszel - sopran
Roksana Kwaśnikowska - skrzypce
Piotr Zawadzki - klarnet
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 131
program:
Five Cosmogonic Tales for solo piano:
1. Absolute Zero
2. Primary Motion
3. Song of the Atoms
4. Here Comes the Matter!
5. Light and Silence Create One Another
6. Déja-vus Agonaux for violin and piano
7. Nenia for clarinet and piano
Hyalia for violin and piano:
8. I
9. II
10. III (attacca)
11. IV
12. V
13. VI
Shihaikai for soprano and piano
14. 1. (Wakaba shite...)
15. 2. (Joroku-ni...)
16. 3. (Iza yukamu...)
17. 4. (Kiriharete...)
Wen fang si bao na klarnet i fortepian (2020)
18. mo (tusz)
19. zhi (papier)
20. yan (kałamarz)
21. bi (pędzel)
wykonawcy:
Łukasz Chrzęszczyk - fortepian
oraz:
Joanna Freszel - sopran
Roksana Kwaśnikowska - skrzypce
Piotr Zawadzki - klarnet
_______________________________________________
tekst wydawcy:
Aleksander Kościów jest twórcą wyrazistym, budującym subtelne, wyrafinowane, wielowymiarowe obrazy przepełnione aurą tajemniczości. Kompozytor chętnie eksperymentuje z kontekstami i percepcją. Rozmaite sytuacje poznawcze przekłada na materię muzyczną wielopoziomowo, niosąc sugestywne przesłanie ideowe i estetyczne.
Niniejszy album zawiera premiery fonograficzne sześciu utworów powstałych w latach 1997–2020 na fortepian (Five Cosmogonic Tales), na skrzypce i fortepian (Déja-vus Agonaux i Hyalia), na klarnet i fortepian (Nenia i Wen fang si bao) oraz na sopran i fortepian (cztery haiku zatytułowane Shihaikai). Jest to repertuar mocno zróżnicowany pod względem charakteru i stylistyki, którego najistotniejszym wspólnym mianownikiem wydaje się swoista oszczędność środków oraz duży poziom skupienia na zdarzeniach (dźwiękowych) małych, pozornie powszednich i nieistotnych.
Muzyka najwyższej próby rozbrzmiewa w interpretacji znakomitych młodych kameralistów: Joanny Freszel (sopran), Roksany Kwaśnikowskiej (skrzypce), Piotra Zawadzkiego (klarnet) i Łukasza Chrzęszczyka (fortepian) – pomysłodawcy albumu. Nagranie zrealizowała Katarzyna Rakowiecka-Rojsza.
Niniejszy album zawiera premiery fonograficzne sześciu utworów powstałych w latach 1997–2020 na fortepian (Five Cosmogonic Tales), na skrzypce i fortepian (Déja-vus Agonaux i Hyalia), na klarnet i fortepian (Nenia i Wen fang si bao) oraz na sopran i fortepian (cztery haiku zatytułowane Shihaikai). Jest to repertuar mocno zróżnicowany pod względem charakteru i stylistyki, którego najistotniejszym wspólnym mianownikiem wydaje się swoista oszczędność środków oraz duży poziom skupienia na zdarzeniach (dźwiękowych) małych, pozornie powszednich i nieistotnych.
Muzyka najwyższej próby rozbrzmiewa w interpretacji znakomitych młodych kameralistów: Joanny Freszel (sopran), Roksany Kwaśnikowskiej (skrzypce), Piotra Zawadzkiego (klarnet) i Łukasza Chrzęszczyka (fortepian) – pomysłodawcy albumu. Nagranie zrealizowała Katarzyna Rakowiecka-Rojsza.