Na nagranej przez orkiestrę Filharmonii Kameralnej im.W.Lutosławskiego w Łomży pod dyr. Jana Milosza Zarzyckiego i solistów płycie "Harmonia Polonica Nova", znajdziemy dzieła koncertowe trzech współczesnych polskich kompozytorów: dziesięciokrotnego laureata prestiżowej Nagrody Fryderyk Pawła Łukaszewskiego, wielokrotnie nagradzanego kompozytora i muzyka Dariusza Przybylskiego, oraz równie swobodnie czującego się w formule muzyki klasycznej jak jazzu Krzysztofa Herdzina.
Solistami w poszczególnych nagraniach są: Klaudiusz Baran (akordeon), Hanna Dys i Roman Perucki (pozytyw) oraz Kacper Smoliński (harmonijka ustna).
To album tworzący świetny w odbiorze program, a także obrazujący rozmaite odcienie twórczości trójki znakomitych współczesnych kompozytorów, a dzięki wykorzystanym w utworach instrumentom solowym, różne rozwiązania wyrazowo-brzmieniowe.
Solistami w poszczególnych nagraniach są: Klaudiusz Baran (akordeon), Hanna Dys i Roman Perucki (pozytyw) oraz Kacper Smoliński (harmonijka ustna).
To album tworzący świetny w odbiorze program, a także obrazujący rozmaite odcienie twórczości trójki znakomitych współczesnych kompozytorów, a dzięki wykorzystanym w utworach instrumentom solowym, różne rozwiązania wyrazowo-brzmieniowe.
Płyta ukazała się 1 marca.
Robert Ratajczak
LINK: przegląd albumu
____________________________________________
Harmonia Polonica Nova - Łukaszewski, Przybylski, Herdzin
CD 2020, DUX 1715
program:
Paweł Łukaszewski - Concerto for accordion and string orchestra:
1. Moderato secco
2. Adagio giocoso
3. Moderato marcato
Dariusz Przybylski - Concerto festivo for two positive organs and chamber orchestra, Op.45:
4. Ouverture
5. Air
6. Fantasie
7. Sarabande
8. Toccata
Krzysztof Herdzin - Concerto for harmonica and string orchestra:
9. Allegro imperioso
10. Moderato pomposo
11. Allegro con legerezza
wykonawcy:
Klaudiusz Baran - akordeon
Roman Perucki, Hanna Dys - pozytyw
Kacper Smoliński - harmonijka
Witold Lutosławski Chamber Philharmonic In Łomża
dyrygent: Jan Miłosz Zarzycki
CD 2020, DUX 1715
program:
Paweł Łukaszewski - Concerto for accordion and string orchestra:
1. Moderato secco
2. Adagio giocoso
3. Moderato marcato
Dariusz Przybylski - Concerto festivo for two positive organs and chamber orchestra, Op.45:
4. Ouverture
5. Air
6. Fantasie
7. Sarabande
8. Toccata
Krzysztof Herdzin - Concerto for harmonica and string orchestra:
9. Allegro imperioso
10. Moderato pomposo
11. Allegro con legerezza
wykonawcy:
Klaudiusz Baran - akordeon
Roman Perucki, Hanna Dys - pozytyw
Kacper Smoliński - harmonijka
Witold Lutosławski Chamber Philharmonic In Łomża
dyrygent: Jan Miłosz Zarzycki
____________________________________________
tekst wydawcy:
Trzech wybitnych polskich kompozytorów muzyki współczesnej, trzy podobne stylistycznie, a całkiem odmienne pod względem charakteru kompozycje, i trzy instrumenty o zbliżonym rodowodzie, ale zupełnie różnym brzmieniu i temperamencie. Oto główne komponenty "Harmonia Polonica Nova" - drugiego już albumu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży prezentującego gatunek koncertu we współczesnym ujęciu polskich twórców.
Tym razem w rolach głównych występują akordeon, dwa pozytywy i harmonijka ustna, instrumenty bardzo sobie bliskie pod względem genezy, a równocześnie silnie różniące się między sobą barwą, możliwościami, a przede wszystkim - charakterem. Wszystkie wywodzą się w jakimś stopniu od organów i również od organów zaczęła się historia tej płyty, co tylko potwierdza popularne stwierdzenie o organach jako „królu instrumentów”. Dwa spośród trzech prezentowanych koncertów to kompozycje przeznaczone pierwotnie właśnie na organy z orkiestrą, a ich historia sięga kilkanaście i dwadzieścia kilka lat wstecz.
Tym razem w rolach głównych występują akordeon, dwa pozytywy i harmonijka ustna, instrumenty bardzo sobie bliskie pod względem genezy, a równocześnie silnie różniące się między sobą barwą, możliwościami, a przede wszystkim - charakterem. Wszystkie wywodzą się w jakimś stopniu od organów i również od organów zaczęła się historia tej płyty, co tylko potwierdza popularne stwierdzenie o organach jako „królu instrumentów”. Dwa spośród trzech prezentowanych koncertów to kompozycje przeznaczone pierwotnie właśnie na organy z orkiestrą, a ich historia sięga kilkanaście i dwadzieścia kilka lat wstecz.