Uważany za pierwszego polskiego minimalistę kompozytor i pianista Tomasz Sikorski (1939-1988), poszukując nowych brzmień w swoich utworach często eksperymentował z niekonwencjonalnym sposobem gry, co sprawia iż bardzo często kojarzony jest dziś z nurtem awangardy.
Jako pianista zadebiutował w 1962 roku na festiwalu Warszawska Jesień, z którym od 1966 przez 8 lat związany był jako członek Komisji Repertuarowej. Był jednym z współzałożycieli zespołu Warsztat Muzyczny, a w 1967 roku założył owianą dziś legendą grupę Ad novum.
W latach 90-tych w środowisku miłośników muzyki kontemplacyjnej Sikorski był postacią niemal kultową, a specyficzną aurę wokół jego twórczości potęgowały inspiracje czerpane z kontrowersyjnej literatury Jorge Luisa Borgesa i Sorena Kierkegaarda oraz filozofii egzystencjalnej. Komponował przede wszystkim utwory na fortepian solo lub z towarzyszeniem innych instrumentów.
Na 2-płytowym albumie "Tomasz Sikorski - Muzyka fortepianowa" znajdziemy pierwsze studyjne nagranie kompletu utworów fortepianowych Sikorskiego nagranych przez znanego ze znakomitych interpretacji utworów Fryderyka Chopina młodego pianistę Kamila Borkowskiego.
Jako pianista zadebiutował w 1962 roku na festiwalu Warszawska Jesień, z którym od 1966 przez 8 lat związany był jako członek Komisji Repertuarowej. Był jednym z współzałożycieli zespołu Warsztat Muzyczny, a w 1967 roku założył owianą dziś legendą grupę Ad novum.
W latach 90-tych w środowisku miłośników muzyki kontemplacyjnej Sikorski był postacią niemal kultową, a specyficzną aurę wokół jego twórczości potęgowały inspiracje czerpane z kontrowersyjnej literatury Jorge Luisa Borgesa i Sorena Kierkegaarda oraz filozofii egzystencjalnej. Komponował przede wszystkim utwory na fortepian solo lub z towarzyszeniem innych instrumentów.
Na 2-płytowym albumie "Tomasz Sikorski - Muzyka fortepianowa" znajdziemy pierwsze studyjne nagranie kompletu utworów fortepianowych Sikorskiego nagranych przez znanego ze znakomitych interpretacji utworów Fryderyka Chopina młodego pianistę Kamila Borkowskiego.
Zamykające program albumu utwory na dwa fortepiany ("Diafonia" i "Muzyka nasłuchiwana") zarejestrowane zostały w duecie z Aleksandrem Krzyżanowskim, którego pamiętać możemy z wykonania 6 Mazurków na fortepian Romana Maciejewskiego zamieszczonych na wydanej w 2018 roku przez Chopin University Press pod patronatem LongPlay płycie "Suita hiszpańska".
Równolegle z 2-płytowym albumem "Tomasz Sikorski - Muzyka fortepianowa" wydawnictwo Chopin University Press opublikowało oddzielnie wydaną książkę o takim samym tytule autorstwa Grażyny Paciorek-Draus.
Równolegle z 2-płytowym albumem "Tomasz Sikorski - Muzyka fortepianowa" wydawnictwo Chopin University Press opublikowało oddzielnie wydaną książkę o takim samym tytule autorstwa Grażyny Paciorek-Draus.
Album ukazał się 15 marca 2021.
Robert Ratajczak
________________________________________________
Tomasz Sikorski - Muzyka fortepianowa
2CD's 2020, Chopin University Press UMFC CD 135 A-B
program:
Tomasz Sikorski
CD 1
1. Dwa preludia na fortepian
2. Sonant na fortepian
3. Zerstreutes Hinausschauen [Widok z okna oglądany w roztargnieniu] na fortepian
4. Hymnos na fortepian
CD 2
1. Autograf na fortepian
2. Eufonia na fortepian
3. Rondo na instrument klawiszowy
4. Diafonia na dwa fortepiany
5. Muzyka nasłuchiwana na dwa fortepiany
wykonawcy:
Kamil Borkowski, Aleksander Krzyżanowski - fortepian
2CD's 2020, Chopin University Press UMFC CD 135 A-B
program:
Tomasz Sikorski
CD 1
1. Dwa preludia na fortepian
2. Sonant na fortepian
3. Zerstreutes Hinausschauen [Widok z okna oglądany w roztargnieniu] na fortepian
4. Hymnos na fortepian
CD 2
1. Autograf na fortepian
2. Eufonia na fortepian
3. Rondo na instrument klawiszowy
4. Diafonia na dwa fortepiany
5. Muzyka nasłuchiwana na dwa fortepiany
wykonawcy:
Kamil Borkowski, Aleksander Krzyżanowski - fortepian
________________________________________________
materiały prasowe:
Niniejszy dwupłytowy album zawiera pierwsze studyjne nagranie kompletu utworów fortepianowych Tomasza Sikorskiego (1939–1988) – kontrowersyjnego kompozytora, pianisty, człowieka o wyrazistej osobowości, niełatwych relacjach z rzeczywistością i traumatycznym losie. „Jego twórczość, nosząca znamiona autoterapii, dotyka głębokich, uniwersalnych problemów człowieka, jego zmagań z losem, potrzeby przekroczenia biologicznych i psychologicznych granic, a także krępujących, wyniszczających więzów społecznych, a wreszcie imperatywu pokonania śmierci dzięki pozostawionemu dziełu” (Grażyna Paciorek-Draus). Nagrania dokonali młodzi, warszawscy pianiści: Kamil Borkowski i Aleksander Krzyżanowski (utwory na dwa fortepiany), wykazując się dbałością o uwzględnienie intencji i zaleceń kompozytora.
Album gwarantuje nie tylko nową i dotąd nieosiągalną możliwość osobistego, niemal intymnego spotkania z oryginalnym światem dźwiękowym wykreowanym przez kompozytora, z jego aurą, ekspresją i formą, lecz także z własnymi odczuciami i z wybitną sztuką wykonawczą. Dopełnienie płyty stanowi książka Grażyny Paciorek-Draus Tomasz Sikorski – muzyka fortepianowa. Dezintegracja, samotność, kreacja, w której autorka przedstawia życie i twórczość fortepianową kompozytora, poszukując ulotnych związków między osobowością artysty a jego dziełem.
Album gwarantuje nie tylko nową i dotąd nieosiągalną możliwość osobistego, niemal intymnego spotkania z oryginalnym światem dźwiękowym wykreowanym przez kompozytora, z jego aurą, ekspresją i formą, lecz także z własnymi odczuciami i z wybitną sztuką wykonawczą. Dopełnienie płyty stanowi książka Grażyny Paciorek-Draus Tomasz Sikorski – muzyka fortepianowa. Dezintegracja, samotność, kreacja, w której autorka przedstawia życie i twórczość fortepianową kompozytora, poszukując ulotnych związków między osobowością artysty a jego dziełem.