PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2021/03/02

PREMIERA: Kuba Płużek "Book of Resonance"

 
Urodzony w 1988 roku krakowski pianista Kuba Płużek poszczycić się może współpracą z tak znakomitymi postaciami polskiego jazzu jak: Piotr Baron, Maciej Sikała, Stanisław Soyka, czy nestorami gatunku: Zbigniewem Namysłowskim i Januszem Muniakiem. Artysta miał okazję występować m.in. w Niemczech, Francji, Szwajcarii (legendarny Montreux Jazz Festival), Austrii, Bułgarii, Ukrainie i Litwie.
Swoją debiutancką autorską płytę zatytułowaną po prostu: ''First Album'' (2014), nagrał z udziałem saksofonisty Marka Pospieszalskiego oraz sekcji rytmicznej: Max Mucha (kontrabas) i Dawid Fortuna (perkusja).
Kolejnym albumem była płyta ''Eleven Songs'' (2015) nagrana solo, a wypełniona utworami wybranymi z dorobku tak rozmaitych twórców jak m.in.: Zbigniew Wegehaupt, Andrzej Kurylewicz, Brad Mehldau, Michel Petrucciani, Dave Holland i Hans Zimmer
Na nagranym w londyńskim Snap Studio drugim solowym albumie "Book of Resonance" pianista ponownie zmierzył się z konwencją solo piano. Tym razem jednak mamy do czynienia z rodzajem eksperymentu jakim jest wykorzystanie możliwości tkwiących w zastosowaniu rezonatora magnetycznego.
Artysta skoncentrował się na technice wymagającej zupełnie innego podejścia do fortepianu, w tym znacznego zreformowania dotychczasowych nawyków i przyzwyczajeń. Sam muzyk mówi, iż korzystanie z rezonatora wiązało się z koniecznością ponownej nauki gry na fortepianie.
Album ukazał się 26 lutego.
Robert Ratajczak


____________________________________________
 
 
 
Kuba Płużek: Book of Resonance
CD 2021, Audio Cave ACD-002-2021


program:
1. Chapter 1
2. Chapter 2
3. A chtóz tam puka (pt.I)
4. A chtóz tam puka (pt.II)
5. Chapter 3
6. Chapter 4
7. Chapter 5
8. Chapter 6
9. Two Little Hearts

Kuba Płużek - fortepian
____________________________________________
 

 tekst wydawcy:
 
Kuba Płużek to jeden z najbardziej utalentowanych i kreatywnych muzyków polskiej sceny jazzowej, współpracował i występował m.in. z Januszem Muniakiem, Zbigniewem Wegehauptem czy Michałem Urbaniakiem. Bez wątpienia należy mu się się miano wirtuoza i wizjonera odważnie eksplorującego muzyczne uniwersum.

"Book of Resonance" to jego drugi solowy album. Krążek może być sporą niespodzianką dla fanów dotychczasowej twórczości pianisty i… miłośników fortepianu w ogóle. Jedną z sił napędowych nowego albumu jest bowiem… rezonator magnetyczny, który w wyjątkowy sposób poszerza możliwości wykonawcze i brzmieniowe fortepianu. Jego zastosowanie pozwala przenieść pianistykę w nowy wymiar. Rezonator magnetyczny sprawia, że fortepian wydaje dźwięk, który można porównać do syntezatora. Uzyskane brzmienie jest jednak w stu procentach akustyczne. Zasada działania jest prosta – magnesy wiszące nad strunami wchodzą z nimi w interakcję i wprawiają je w ciągłe drganie. "Ta technika sprawiła, że otworzyły się przede mną zupełnie nowe możliwości" – tłumaczy Płużek. "Klasyczne podejście do instrumentu nie pozwala na kreowanie takich brzmień. Co więcej, korzystanie z rezonatora niesie ze sobą konieczność ponownej nauki gry na fortepianie" – dodaje muzyk.

Niecodzienne traktowanie instrumentu sprawia, że jego możliwości brzmieniowe zyskują świeży, ekscytujący wymiar. Ale to jednak nie technika jest głównym bohaterem "Book of Resonance". Splot tradycyjnych tematów utopionych w morzu improwizacji i napędzanych nieszablonową techniką gry sprawia, że album jest nie tylko świadomym eksperymentem i rewizją klasycznego podejścia, ale przede wszystkim podróżą przez nietypowy świat fortepianowych dźwięków i jednocześnie opowieścią o relacji pomiędzy artystą a jego instrumentem. W tym dialogu każde najmniejsze wybrzmienie i detal mają znaczenie, a sam proces twórczy jest równie ważny jak dzieło, którego jest wynikiem.