W 2019 roku podczas pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w kategorii: Zespoły kameralne, I Nagrodę przyznano istniejącemu od 2014 roku duetowi skrzypcowemu Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka.
Młodzi artyści grają razem od 2014 roku, a repertuar duetu poza muzyką XX wieku, obejmuje też utwory z epoki baroku, klasycyzmu i romantyzmu.
W ramach przełomowego dla obojga artystów Konkursu, Gidaszewska i Łaguniak w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie wykonali m.in. 7-częściową Suitę na dwoje skrzypiec Michała Spisaka, oraz Duo concertant f-moll na dwoje skrzypiec op.10 nr 1 Joachima Kaczkowskiego (1789-1829). Właśnie muzyce drugiego z wymienionych kompozytorów poświęcona jest pierwsza płyta Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka wydana pod szyldem Polish Violin Duo.
Na płycie "Joachim Kaczkowski Violin Duos Opp.10&16" znajdziemy m.in. światową premierę fonograficzną dwóch opusów duetów na dwoje skrzypiec.
Dorobek polskiego kompozytora, skrzypka i pedagoga Joachima Kaczkowskiego (1789-1829), obejmuje poza koncertami skrzypcowymi także m.in. dzieła kameralne, wariacje i polonezy na kwartet smyczkowy oraz utwory fortepianowe.
Zmarły w wieku zaledwie 40 lat artysta cieszył się powszechną popularnością wśród XIX-wiecznych melomanów, z powodzeniem koncertując jako skrzypek (m.in. w Warszawie i Berlinie), publikując swe utwory w rozmaitych wydawnictwach w całej Europie oraz prowadząc orkiestry i działalność pedagogiczną, a jego utworami zachwycał się m.in. sam Fryderyk Chopin.
Zmarły w wieku zaledwie 40 lat artysta cieszył się powszechną popularnością wśród XIX-wiecznych melomanów, z powodzeniem koncertując jako skrzypek (m.in. w Warszawie i Berlinie), publikując swe utwory w rozmaitych wydawnictwach w całej Europie oraz prowadząc orkiestry i działalność pedagogiczną, a jego utworami zachwycał się m.in. sam Fryderyk Chopin.
Album ukazał się 26 lutego.
Robert Ratajczak
________________________________________________
Polish Violin Duo: Joachim Kaczkowski Violin Duos Opp.10&16
CD 2020, DUX 1714
program:
Joachim Kaczkowski
Deux Duos concertans pour deux violons, Op.10
- Duo concertant in F minor:
1. Allegro moderato
2. Poco Adagio quasi Andante
3. Allegro
- Duo concertant No.2 in E flat major:
4. Allegro
5. Andante un poco Allegretto
6. Finale. Presto
Trois Duos pour deux violons, Op.16
- Duo No.1 in C major:
7. Allegro con spirito
8. Andante
9. Rondo. Allegretto
- Duo No. 2 in F major:
10. Allegro
11. Poco Adagio
12. Allegro vivace
- Duo No.3 in B flat major:
13. Allegro
14. Romanze. Allegretto
15. Presto
wykonawcy:
Robert Łaguniak, Marta Gidaszewska - skrzypce
CD 2020, DUX 1714
program:
Joachim Kaczkowski
Deux Duos concertans pour deux violons, Op.10
- Duo concertant in F minor:
1. Allegro moderato
2. Poco Adagio quasi Andante
3. Allegro
- Duo concertant No.2 in E flat major:
4. Allegro
5. Andante un poco Allegretto
6. Finale. Presto
Trois Duos pour deux violons, Op.16
- Duo No.1 in C major:
7. Allegro con spirito
8. Andante
9. Rondo. Allegretto
- Duo No. 2 in F major:
10. Allegro
11. Poco Adagio
12. Allegro vivace
- Duo No.3 in B flat major:
13. Allegro
14. Romanze. Allegretto
15. Presto
wykonawcy:
Robert Łaguniak, Marta Gidaszewska - skrzypce
________________________________________________
tekst wydawcy:
Joachim Kaczkowski – polski skrzypek, pedagog i kompozytor – urodził się w 1789 roku, w mieście Táborw południowych Czechach. Pochodził z rodziny o żywych tradycjach muzycznych. Pierwsze lekcje skrzypiec Joachim Kaczkowski pobierał u ojca. Dorastał we Lwowie, w czasach, gdy prężnie działali tam tak wybitni przedstawiciele środowiska muzycznego, jak polski dyrygent i kompozytor niemieckiego pochodzenia Józef Elsner oraz skrzypek, dyrygent i kompozytor Karol Kurpiński. Forma skrzypcowego duetu, na przestrzeni muzycznych epok, nigdy nie zyskała wielkiej popularności i atencji wśród twórców dzieł kameralnych. Tego rodzaju dzieła, z uwagi na stosunkowo ograniczony ambitus dźwiękowy skrzypiec, z jednej strony mocno krępowały artystyczny potencjał kompozytorski, z drugiej zaś, w odróżnieniu od o wiele bardziej popularnych kwartetów smyczkowych, nie budziły większego zainteresowania wśród szerszego grona odbiorców.
Joachim Kaczkowski jako znakomity wirtuoz skrzypiec miał więc świetną okazję do eksperymentowania na gruncie rzadko eksploatowanej formy muzycznej, co przyniosło wiele nowatorskich i często zaskakujących efektów fakturalno-brzmieniowych.
Joachim Kaczkowski jako znakomity wirtuoz skrzypiec miał więc świetną okazję do eksperymentowania na gruncie rzadko eksploatowanej formy muzycznej, co przyniosło wiele nowatorskich i często zaskakujących efektów fakturalno-brzmieniowych.