PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/11/05

Mazurki Chopina i Szymanowskiego


Doskonała pianistka i zasłużony pedagog Maria Korecka-Soszkowska na wydanej w 2017 roku płycie "Chopin" z wyjątkową gracją i wdziękiem oraz mistrzowską wirtuozerią przeprowadziła nas przez zmieniające się niczym w kalejdoskopie klimaty idylli, nokturnu czy ballady zawarte w Preludiach Fryderyka Chopina.
W roku bieżącym w Europejskim Centrum Matecznik "Mazowsze" w Otrębusach artystka zarejestrowała 11 Mazurków Chopina z lat 1837-1842, zestawiając je z powstałymi 80 lat później 12 Mazurkami Karola Szymanowskiego. Nagrania te znalazły się na najnowszym albumie artystki.
Oparte na polskim folklorze tanecznym utwory fortepianowe dwóch wielkich polskich kompozytorów tworzą zgrabnie ułożony 2-częściowy program eksponujący wielobarwność polskiej muzyki, oraz ogromną jej ekspresję.
Album "Chopin, Szymanowski - Mazurkas" to także kolejna okazja zasłuchania się w grę jednej z najznakomitszych polskich pianistek-chopinistek, jaką jest  Maria Korecka-Soszkowska.
Płyta ukazała się 26 września.
Robert Ratajczak

______________________________________________
 

 
Maria Korecka-Soszkowska: Chopin, Szymanowski - Mazurkas
CD 2020, DUX 1628

program:

Fryderyk Chopin
4 Mazurkas Op. 33:
  1. No. 1 in G sharp minor
  2. No. 2 in C major
  3. No. 3 in D major
  4. No. 4 in B minor
4 Mazurkas Op. 41:
  5. No. 1 in E minor
  6. No. 2 in B major
  7. No. 3 in A flat major
  8. No. 4 in C sharp minor
3 Mazurkas Op. 50:
  9. No. 1 in G major
10. No. 2 in A flat major
11. No. 3 in C sharp minor
 
Karol Szymanowski - 12 Mazurkas from 20 Mazurkas, Op. 50:
12. No. 1. Sostenuto. Molto rubato
13. No. 2. Allegramente. Poco vivace
14. No. 3. Moderato
15. No. 4. Allegramente, risoluto
16. No. 5. Moderato
17. No. 6. Vivace
18. No. 7. Poco vivace
19. No. 8. Moderato (non troppo)
20. No. 9. Tempo moderato
21. No. 10. Allegramente. Vivace. Con brio
22. No. 11. Allegretto
23. No. 12. Allegro moderato

Maria Korecka-Soszkowska - fortepian
 ______________________________________________

tekst wydawcy:
 
Tradycyjne porzekadło mówi o popularyzacji jakiegoś zjawiska, trendu lub stylu, że „trafiło ono pod strzechy”. W przypadku Mazurków Fryderyka Chopina było jednak odwrotnie – muzyka ludowa trafiła spod strzech na salony. Najsłynniejszy polski pianista stykał się z nią w czasie wakacji, które spędzał w wiejskich majątkach przyjaciół uczestnicząc w różnych obrzędach, dożynkach, wieczornicach ze śpiewami i tańcami w karczmach. Dziarskie mazury, smętne kujawiaki, szybkie oberki z regionów Mazowsza i Kujaw stały się inspiracją do wyrafinowanych stylizacji tworzonych przez całe życie Chopina i weszły do kanonu światowego repertuaru fortepianowego. W niespełna stulecie później Karol Szymanowski, prekursor polskiej awangardy muzycznej podjął dialog z tradycją ludową i w latach 1924-26 skomponował własne tak różne od chopinowskich mazurki. Spod strzech na salony, do sal koncertowych i studiów fonograficznych – przed państwem kolejne ogniwo w łańcuchu interpretacji polskiej muzyki ludowej.