W ostatnim czasie pośród melomanów na całym świecie szczególnym powodzeniem cieszy się muzyka islandzka, z jej specyficznym, surowym i niepowtarzalnym klimatem. W Polsce nie mieliśmy dotąd wielu okazji do zapoznania się z dziełami tamtejszych kompozytorów. Lukę tę częściowo wypełnić może płyta, która w tym roku wydana została nakładem wytwórni DUX.
"Ávarp - Prologue" to album zawdzięczający swój tytuł pierwszej części "Islandzkiej suity", która znalazła się w jego programie. Dzieła jednego z najbardziej uznanych kompozytorów z Islandii Jórunna Viðara. Poza tym na płycie zamieszczone zostały także utwory dwóch innych islandzkich twórców: Jóna Nordala i Sveinbjörna Sveinbjörnssona.
Materiał zarejestrowany został przez znakomitą pianistkę, przez blisko 10 lat związaną z życiem muzycznym Islandii poprzez m.in. współpracę z North Iceland Symphony Orchestra oraz będącą wykładowcą w Academy of the Arts w Rejkiawiku, Agnieszkę Panasiuk. Artystce towarzyszy wiolonczelista Paweł Panasiuk oraz znana m.in. dzięki znakomitej płycie "Violin Soul" (2016), wielokrotnie nagradzana skrzypaczka Anna Wandtke.
"Ávarp - Prologue" to album zawdzięczający swój tytuł pierwszej części "Islandzkiej suity", która znalazła się w jego programie. Dzieła jednego z najbardziej uznanych kompozytorów z Islandii Jórunna Viðara. Poza tym na płycie zamieszczone zostały także utwory dwóch innych islandzkich twórców: Jóna Nordala i Sveinbjörna Sveinbjörnssona.
Materiał zarejestrowany został przez znakomitą pianistkę, przez blisko 10 lat związaną z życiem muzycznym Islandii poprzez m.in. współpracę z North Iceland Symphony Orchestra oraz będącą wykładowcą w Academy of the Arts w Rejkiawiku, Agnieszkę Panasiuk. Artystce towarzyszy wiolonczelista Paweł Panasiuk oraz znana m.in. dzięki znakomitej płycie "Violin Soul" (2016), wielokrotnie nagradzana skrzypaczka Anna Wandtke.
Album ukazał się 21 lipca.
Robert Ratajczak
fot.DUX |
______________________________________________
Ávarp - Prologue. Icelandic Chamber Music
CD 2020, DUX 1675
program:
Jón Nordal
- Systur í garðshorni for violin and piano:
1. Ása
2. Signý
3. Helga
- Myndir á Þili for cello and piano:
4. Brostin augu vatnanna
5. Þegar íshjartað slar
6. Skrifað í vindinn
7. Allt með sykri og rjóma
Jórunn Viðar
CD 2020, DUX 1675
program:
Jón Nordal
- Systur í garðshorni for violin and piano:
1. Ása
2. Signý
3. Helga
- Myndir á Þili for cello and piano:
4. Brostin augu vatnanna
5. Þegar íshjartað slar
6. Skrifað í vindinn
7. Allt með sykri og rjóma
Jórunn Viðar
- Íslensk svíta for violin and piano:
8. Ávarp
9. Óttusöngur
10. Þjóðlag
11. Fiðlulag
12. Vikivak
Sveinbjörn Sveinbjörnsson
8. Ávarp
9. Óttusöngur
10. Þjóðlag
11. Fiðlulag
12. Vikivak
Sveinbjörn Sveinbjörnsson
- Tríó í a-moll for violin, cello and piano:
13. Allegro moderato
14. Andante
15. Allegro
16. Allegro moderato
wykonawcy:
Agnieszka Panasiuk - fortepian
Anna Wandtke - skrzypce
Paweł Panasiuk - wiolonczela
13. Allegro moderato
14. Andante
15. Allegro
16. Allegro moderato
wykonawcy:
Agnieszka Panasiuk - fortepian
Anna Wandtke - skrzypce
Paweł Panasiuk - wiolonczela
______________________________________________
tekst wydawcy:
Islandzka muzyka kameralna zarejestrowana na płycie przez Agnieszkę Panasiuk (fortepian) wraz z Anną Wandtke (skrzypce) oraz Pawłem Panasiukiem (wiolonczela) charakteryzuje się zróżnicowaną ekspresją, dużym ładunkiem emocjonalnym, liryzmem. Na plan pierwszy wysuwa się bogata kolorystyka brzmienia, z przemyślanym i spójnym dialogiem głosów instrumentalnych. Centralną osią dźwiękową, kształtującą charakter prezentowanych kompozycji w całości albumu jest fortepian. Agnieszka Panasiuk ze swobodą wykorzystuje najrozmaitsze środki ekspresyjne i wirtuozowskie, różnicując stylistycznie kompozycje, które reprezentują wiele nurtów obecnych w muzyce islandzkiej XX wieku.
Różnorodność barw, charyzma i precyzja instrumentów smyczkowych dają odbiorcy szeroki obraz sonorystyczny i dopełniają interesującej całości. Płyta przenosi słuchacza w świat surowego piękna dalekiej Islandii, a także skłania do zadumy i refleksji nad oryginalnością i wyjątkowością islandzkiego języka muzycznego.
Różnorodność barw, charyzma i precyzja instrumentów smyczkowych dają odbiorcy szeroki obraz sonorystyczny i dopełniają interesującej całości. Płyta przenosi słuchacza w świat surowego piękna dalekiej Islandii, a także skłania do zadumy i refleksji nad oryginalnością i wyjątkowością islandzkiego języka muzycznego.