Kompozytor i dyrygent Ignacy Zalewski należy dziś do ścisłej czołówki najwybitniejszych polskich twórców muzycznych młodego pokolenia.
Urodzony w 1990 roku artysta i pedagog jest doktorem habilitowanym sztuki muzycznej, ma w dorobku liczne utwory symfoniczne i kameralne oraz kompozycje teatralne i radiowe. Jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym Chopin University Modern Ensemble, zespołu koncentrującego się wykonawstwie muzyki 2-połowy XX wieku, oraz zupełnie nowych utworach, których prawykonanie powierza zespołowi wielu wybitnych współczesnych kompozytorów. To właśnie pod batutą Ignacego Zalewskiego nagrana została płyta zawierająca premierowe wykonania utworów Pawła Łukaszewskiego, Marcina Jachima, Żanety Rydzewskiej i Krzysztofa Kiciora ("Debiut", 2020).
Kompozycje Zalewskiego na orkiestrę wykonują m.in. Trondheim Symphony Orchestra, Orkiestra Radia i Telewizji Słowenii, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie i Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, a po kameralne utwory artysty sięgają tacy muzycy jak Paweł Gusnar, Leszek Lorent, Paweł Janas czy duet Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki.
Po utwory akordeonowe Ignacego Zalewskiego sięgnął znakomity wirtuoz Klaudiusz Baran, nagrywając monograficzny album zawierający 4 kompozycje, w których akordeon pojawia się w różnych konfiguracjach: z perkusją i orkiestrą smyczkową, z saksofonem, ze skrzypcami, oraz w trio akordeonowym.
Inicjator przedsięwzięcia i główny wykonawca zgromadzonych na płycie utworów, profesor sztuk muzycznych, urodzony w 1971 roku Klaudiusz Baran, to wybitny akordeonista i bandoneonista, od 2016 pełniący stanowisko rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Poza współpracą z wieloma orkiestrami (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO czy Dresdner Philharmoniker), artysta chętnie angażuje się w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska.
Na wydanej pod patronatem LongPlay przez Chopin University Press płycie "Ignacy Zalewski - Accordion Works", Klaudiusza Barana słyszymy wraz z saksofonistą Pawłem Gusnarem, skrzypaczką Justyną Baran, perkusistą Leszkiem Lorentem, zespołem Chopin University Chamber Orchestra, oraz w składzie Chopin University Accordion Trio tworzonym przez muzyka z Rafałem Grząką i Grzegorzem Palusem.
Album ukazał się 8 października.
Robert Ratajczak
______________________________________________
Klaudiusz Baran: Ignacy Zalewski - Accordion Works
CD 2020, Chopin University Press UMFC CD 129
program:
1. Zły wg Tyrmanda na akordeon, perkusję i orkiestrę smyczkową
2. Toccata na saksofon i akordeon
3. Rapsodia lwowska z epilogiem na skrzypce i akordeon na motywach z piosenki Henryka Warsa "Lwów jest jeden na świecie"
4. Fantazja-synopsis na motywach z opery "Halka" Stanisława Moniuszki na trzy akordeony
wykonawcy:
Klaudiusz Baran - akordeon
oraz:
Rafał Grząka, Grzegorz Palus - akordeon
Paweł Gusnar - saksofon
Justyna Baran - skrzypce
Leszek Lorent - perkusja
Chopin University Chamber Orchestra
______________________________________________
tekst wydawcy:
Monograficzny album z utworami akordeonowymi Ignacego Zalewskiego ściśle wiąże się z osobą znakomitego wirtuoza tego instrumentu, prof. Klaudiusza Barana – inicjatora, autora koncepcji płyty, a także pierwszego wykonawcy niemal wszystkich zamieszczonych tu kompozycji. Artyście towarzyszą znakomici muzycy: Justyna Baran (skrzypce), Paweł Gusnar (saksofon), Leszek Lorent (perkusja), a także Rafał Grząka i Grzegorz Palus, z którymi tworzy Chopin University Accordion Trio oraz Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją kompozytora.
Za wyjątkiem "Toccaty" na saksofon altowy i akordeon – kompozycji drobnej, lecz szalenie intensywnej pod względem emocjonalnym i w zakresie wykorzystanych środków kompozytorskich, wybrany repertuar zawiera pozamuzyczne odniesienia. Pastiszowa "Rapsodia lwowska" z epilogiem na skrzypce i fortepian, wykorzystująca cytat z piosenki "Tylko we Lwowie", hołduje przedwojennej kulturze tego miasta. Do mrocznego klimatu powojennej Warszawy, wyłaniającego się z powieści Leopolda Tyrmanda, nawiązuje "Zły wg Tyrmanda" na akordeon, perkusję i orkiestrę. "Fantazja-synopsis" na motywach z opery "Halka" Stanisława Moniuszki na trzy akordeony jest hołdem kompozytora dla ojca opery narodowej, którego twórczość od lat zgłębia i popularyzuje.