Pianistka Joanna Domańska współtworzy znakomite Trio Śląskie (Silesian Trio), które w ostatnim czasie nakładem wytwórni DUX opublikowało gorąco przyjęte przez melomanów albumy: "Carl Reinecke - Chamber Music for Clarinet, Horn and Piano" (2016) oraz nagrany wraz z orkiestrą kameralną Aukso pod dyrekcją Marka Mosia "Górecki Mikołaj - Chamber Music" (2018).
Artystka jest też uznaną solistką i niedoścignioną wykonawczynią utworów solowych na fortepian Karola Szymanowskiego, a niniejszy album jest już drugim tego przykładem.
Artystka jest też uznaną solistką i niedoścignioną wykonawczynią utworów solowych na fortepian Karola Szymanowskiego, a niniejszy album jest już drugim tego przykładem.
Na płycie "Szymanowski Piano Works vol.2" znajdziemy program oparty na wczesnych kompozycjach fortepianowych Karola Szymanowskiego powstałych w latach 1899–1905, w których odnajdziemy zarówno echa fascynacji kompozytora muzyką Chopina, Brahmsa i Liszta, jak kształtującego się indywidualnego stylu twórczego.
Wypełniające płytę cztery cykle: 9 Preludiów op.1, Wariacje op.3, 4 Etiudy op.4 i Fantazje op.14, tworzą znakomicie ułożony, pełen ekspresji program, odsłaniający nie tylko maestrię kompozytora, ale też zachwycającą wirtuozerię i wrażliwość wykonawczyni utworów, Joanny Domańskiej.
Wypełniające płytę cztery cykle: 9 Preludiów op.1, Wariacje op.3, 4 Etiudy op.4 i Fantazje op.14, tworzą znakomicie ułożony, pełen ekspresji program, odsłaniający nie tylko maestrię kompozytora, ale też zachwycającą wirtuozerię i wrażliwość wykonawczyni utworów, Joanny Domańskiej.
Płyta ukazała się 26 października.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Joanna Domańska: Szymanowski - Piano Works vol.2
CD 2020, DUX 1673
program:
Karol Szymanowski
9 Preludes, Op. 1:
1. No. 1 in B minor. Andante ma non troppo
2. No. 2 in D minor. Andante con moto
3. No. 3 in D flat major. Andantino
4. No. 4 in B flat minor. Andantino con moto
5. No. 5 in D minor. Allegro molto, impetuoso
6. No. 6 in A minor. Lento, mesto
7. No. 7 in C minor. Moderato
8. No. 8 in E flat minor. Andante ma non troppo
9. No. 9 in B flat minor. Lento, mesto
Variations in B flat minor, Op. 3:
10. Tema. Andantino tranquillo e semplice
11. Variation No. 1. L’istesso tempo
12. Variation No. 2. Agitato
13. Variation No. 3. Andantino quasi tempo di mazurka
14. Variation No. 4. Con moto
15. Variation No. 5. Lento dolce
16. Variation No. 6. Scherzando. Vivace molto
17. Variation No. 7. Allegro agitato ed energico
18. Variation No. 8. Meno mosso. Mesto
19. Variation No. 9. Tempo di valse. Grazioso
20. Variation No. 10. Andantino dolce
21. Variation No. 11. Andantino dolce affetuoso
22. Variation No. 12. Allegro con fuoco
4 Etudes, Op. 4:
23. No. 1 in E flat minor. Allegro moderato
24. No. 2 in G flat major. Allegro molto
25. No. 3 in B flat minor. Andante
26. No. 4 in C major. Allegro
Fantasy in C major, Op. 14:
27. Grave – Maestoso
28. Non troppo allegro, ma molto passionato e affetuoso
29. Allegro molto, deciso, energico
Joanna Domańska - fortepian
CD 2020, DUX 1673
program:
Karol Szymanowski
9 Preludes, Op. 1:
1. No. 1 in B minor. Andante ma non troppo
2. No. 2 in D minor. Andante con moto
3. No. 3 in D flat major. Andantino
4. No. 4 in B flat minor. Andantino con moto
5. No. 5 in D minor. Allegro molto, impetuoso
6. No. 6 in A minor. Lento, mesto
7. No. 7 in C minor. Moderato
8. No. 8 in E flat minor. Andante ma non troppo
9. No. 9 in B flat minor. Lento, mesto
Variations in B flat minor, Op. 3:
10. Tema. Andantino tranquillo e semplice
11. Variation No. 1. L’istesso tempo
12. Variation No. 2. Agitato
13. Variation No. 3. Andantino quasi tempo di mazurka
14. Variation No. 4. Con moto
15. Variation No. 5. Lento dolce
16. Variation No. 6. Scherzando. Vivace molto
17. Variation No. 7. Allegro agitato ed energico
18. Variation No. 8. Meno mosso. Mesto
19. Variation No. 9. Tempo di valse. Grazioso
20. Variation No. 10. Andantino dolce
21. Variation No. 11. Andantino dolce affetuoso
22. Variation No. 12. Allegro con fuoco
4 Etudes, Op. 4:
23. No. 1 in E flat minor. Allegro moderato
24. No. 2 in G flat major. Allegro molto
25. No. 3 in B flat minor. Andante
26. No. 4 in C major. Allegro
Fantasy in C major, Op. 14:
27. Grave – Maestoso
28. Non troppo allegro, ma molto passionato e affetuoso
29. Allegro molto, deciso, energico
Joanna Domańska - fortepian
_____________________________________________
tekst wydawcy:
Prezentowane na płycie młodzieńcze kompozycje Karola Szymanowskiego powstawały w latach 1899–1905. W większości skomponowane zostały w Tymoszówce na Ukrainie oraz podczas studiów Szymanowskiego w Warszawie.
Lekcje harmonii u Marka Zawirskiego, kontrapunktu i kompozycji u Zygmunta Noskowskiego były uzupełnieniem wiedzy, którą młody kompozytor czerpał z wnikliwych analiz dzieł wielkich mistrzów. Według obiegowych opinii, utwory Fryderyka Chopina i Aleksandra Skriabina były wzorem dla formy i faktury Preludiów op. 1 i Etiud op. 4, wirtuozowska pianistyka Wariacji op. 3 i Fantazji op. 14 nawiązywała do kompozycji Johannesa Brahmsa i Franza Liszta, natomiast język harmoniczny Szymanowskiego w pierwszym okresie twórczości kształtowała muzyka Ryszarda Straussa i Ryszarda Wagnera. Problem wpływu innych kompozytorów na wczesną twórczość Szymanowskiego jest tematem wszelakich analiz i rozpraw, co niesłusznie sugeruje brak oryginalności jej autora.
Tymczasem wczesne fortepianowe opusy Szymanowskiego są utworami pełnymi szlachetnej, poetyckiej inspiracji i spontanicznej ekspresji, co zapewniło im trwałe miejsce w repertuarze pianistycznym.
Lekcje harmonii u Marka Zawirskiego, kontrapunktu i kompozycji u Zygmunta Noskowskiego były uzupełnieniem wiedzy, którą młody kompozytor czerpał z wnikliwych analiz dzieł wielkich mistrzów. Według obiegowych opinii, utwory Fryderyka Chopina i Aleksandra Skriabina były wzorem dla formy i faktury Preludiów op. 1 i Etiud op. 4, wirtuozowska pianistyka Wariacji op. 3 i Fantazji op. 14 nawiązywała do kompozycji Johannesa Brahmsa i Franza Liszta, natomiast język harmoniczny Szymanowskiego w pierwszym okresie twórczości kształtowała muzyka Ryszarda Straussa i Ryszarda Wagnera. Problem wpływu innych kompozytorów na wczesną twórczość Szymanowskiego jest tematem wszelakich analiz i rozpraw, co niesłusznie sugeruje brak oryginalności jej autora.
Tymczasem wczesne fortepianowe opusy Szymanowskiego są utworami pełnymi szlachetnej, poetyckiej inspiracji i spontanicznej ekspresji, co zapewniło im trwałe miejsce w repertuarze pianistycznym.