PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/10/02

JazZamek #33: Łukasz Ojdana "Kurpian Songs & Meditations" - 4 października w Poznaniu

 

  

Pianistę i kompozytora Łukasza Ojdanę znamy przede wszystkim ze składu tria RGG, z którym muzyk nagrywa i koncertuje od 2013 roku. Jednak artysta udziela się równolegle w rozmaitych projektach nie związanych z macierzystą formacją; przez trzy lata Ojdana współtworzył ostatni kwartet Tomasza Stańko, a obecnie współtworzy kwintet Zbigniewa Namysłowskiego.
Jego w pełni autorskim projektem jest program wypełniony adaptacjami tradycyjnych melodii kurpiowskich i utworami zainspirowanymi muzyką Kurpiów, który pod postacią pierwszej solowej płyty pianisty, zatytułowanej "Kurpian Songs & Meditations" trafił do nas w marcu br.
Właśnie ten program wypełni 33 koncert z cyklu JazZamek, który odbędzie się pod patronatem LongPlay już w najbliższą niedzielę (4 października) w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu.

Robert Ratajczak

JazZamek #33
Łukasz Ojdana – Kurpian Songs & Meditations
04.10. 2020 godz.19:00
Sala Wielka CK Zamek, Poznań


tekst prasowy:

Łukasz Ojdana to pianista i kompozytor znany jazzowej publiczności przede wszystkim ze znakomitego trio RGG z którym nagrywa i koncertuje od 2013 roku, choć to oczywiście tylko część jego artystycznej aktywności. Ojdana przez trzy lata był członkiem ostatniego kwartetu Tomasza Stańko, obecnie współtworzy także kwintet Zbigniewa Namysłowskiego. Jego dotychczasowa dyskografia liczy 9 wielokrotnie nagradzanych i wyróżnianych albumów. Sam artysta jest również laureatem wielu prestiżowych konkursów.
    "Kurpian Songs & Meditations" to pierwsza w pełni autorska płyta Łukasza Ojdany, na której muzyk mierzy się z tradycyjnymi melodiami kurpiowskimi. Jak sam wyjaśnia: "Zastanawiając się nad swoją muzyczną tożsamością doszedłem do wniosku, że najbardziej inspirującą i naturalną dla mnie materią są treści wywodzące się z dziedzictwa kulturowego mojego kraju". Wybór takiej właśnie tematyki – choć może wydawać się dość oczywisty – nie był pozbawiony wyzwań. "W pieśniach kurpiowskich zainteresowało mnie to, że z racji ograniczonego stroju mojego instrumentu nie mogę ich w pełni odwzorować. Tradycyjny sposób wykonania tych melodii wykorzystuje skale zbudowane z ćwierćtonów, które są niemożliwe do uzyskania przy konwencjonalnie nastrojonym fortepianie... Aura tej muzyki, wynikająca z bardzo wyrafinowanego materiału źródłowego, a jednocześnie spora podatność na jej połączenie z moim językiem harmonicznym, spotęgowała u mnie fascynację tym właśnie obszarem" – kontynuuje pianista.
    Efektem tych poszukiwań jest płyta o niezwykle intymnym i szczerym charakterze, pozbawiona kalkulacji i oglądania się na trendy, zarejestrowana niemal w jednym podejściu, bez realizatorskich sztuczek i dziesiątek godzin spędzonych w studiu. "Nie umiem grać muzyki w chłodny, wykalkulowany sposób. Do każdego albumu podchodzę z jednakową ekscytacją i dyscypliną, starając się przy tym osiągnąć jak najlepszy efekt. W przypadku solowej płyty bardzo zależało mi na uwiecznieniu chwili, będąc w pełni świadomym tego jaki jestem. Energia i emocje jakie miałem w sobie tamtego dnia zaowocowały takim właśnie albumem" – podsumowuje muzyk.
Utwory "Song I-X" oraz "Ending" to interpretacje tradycyjnych pieśni kurpiowskich. "Meditation I-X" to autorskie kompozycje i improwizacje Łukasza Ojdany inspirowane muzyką Kurpiów. W utworze "Song IV" gościnnie zaśpiewała Mariia Ojdana.